Przejdź do głównej zawartości
Odżywianie

5 Korzyści z Maca | Czym jest korzeń Maca i jak działa?

5 Korzyści z Maca | Czym jest korzeń Maca i jak działa?
Claire Muszalski
Certyfikowany Dietetyk11 miesiąc Ago
Wyświetl profil Claire Muszalski
Korzeń Maca jest wytwarzany ze starożytnej rośliny, która jest nadal bardzo powszechnie stosowana. Stała się niezwykle popularna jako suplement, choć od wielu lat jest używana przez rdzennych mieszkańców Peru, gdzie rośnie. Dzięki właściwościom zwiększającym siłę i wytrzymałość, Maca, czasami znana jako "peruwiański żeń-szeń", ma wiele zalet. Jeśli więc myślisz o wypróbowaniu tego niedocenianego suplementu, oto wszystkie jego zalety.

Czym jest Maca?

Maca to roślina, która rośnie w jednych z najtrudniejszych warunków na świecie - na szczycie wysokiej góry w glebie niezbyt idealnej. Należy do rodziny Cruciferae i jest spokrewniona z gorczycą, a także brokułami, kalafiorem i brukselką. Zawiera składniki odżywcze, w tym witaminę C, cynk, żelazo i wapń. Jej nazwa botaniczna to Lepidium Meyenii i chociaż wytwarza liście, to źródłem składników odżywczych jest korzeń. Korzenie te są suszone, a następnie przetwarzane na proszek, który jest gotowy do dodania do koktajli, szejków lub czegokolwiek, na co masz ochotę. Ale jeśli to nie dla Ciebie, możesz również znaleźć korzeń Maca w postaci kapsułek.
korzeń maca w napoju

Korzyści z Maca:

Istnieje wiele różnych potencjalnych korzyści z Maca, co sprawia, że niektórzy uważają ją za adaptogen - suplement, który może pomóc organizmowi lepiej radzić sobie ze stresem i wyzwaniami. Dzięki tak wielu składnikom odżywczym, Maca Root jest zdecydowanie suplementem wartym rozważenia

1. Maca może poprawić nastrój

Podobnie jak inne warzywa kapustne, Maca jest pełna zdrowych związków. Zawiera przeciwutleniacze zwane flawonoidami, które są w dużej mierze związane z poprawą nastroju i zmniejszeniem niepokoju. W kilku badaniach nad korzeniem Maca odnotowano zmniejszenie uczucia lęku i depresji.2

2. Maca może poprawić ciśnienie krwi

W tym samym badaniu, które wykazało korzyści dla objawów depresji i lęku, zauważono również, że kobiety po menopauzie przyjmujące Maca miały obniżone rozkurczowe ciśnienie krwi, czyli ciśnienie w tętnicach, gdy serce odpoczywa między uderzeniami. Wiemy, że inne warzywa kapustne wspierają ogólny stan zdrowia, a Maca pod tym względem się nie różni.2

3. Wspomaga płodność

Jednym z pierwszych zastosowań Maca było wspieranie zdrowia reprodukcyjnego. Prowadzone są dalsze badania nad wpływem Maca na wszystkie hormony związane z rozrodczością, aby zbadać inne potencjalne korzyści. Wiele kobiet zgłasza, że pomaga ona "zrównoważyć" ich hormony i złagodzić niektóre objawy menopauzy, takie jak uderzenia gorąca4.

4. Zwiększa wytrzymałość

Dzięki wszystkim innym zaletom Maca, dalsze badania wykazały, że może ona nawet zwiększyć wytrzymałość podczas ćwiczeń. Tak jak od wieków była stosowana w celu zwiększenia energii, w Peru badanie wykazało poprawę w jeździe na rowerze na czas przy konsekwentnej suplementacji Maca.3

5. Zwiększa poziom energii

Zawarte w Maca witamina C, żelazo i witamina B6 wspomagają zdrowy układ odpornościowy i zmniejszają zmęczenie. Chociaż nie wykazano bezpośredniej korelacji z budową siły lub mięśni, zdolność do cięższego wysiłku podczas treningów może przynieść wiele korzyści. Jeśli zmagasz się z brakiem energii lub nie możesz ukończyć treningu w pełni sił, Maca może być rozwiązaniem, którego szukasz.

Kiedy najlepiej przyjmować Maca?

Czas przyjmowania suplementu Maca nie ma tak dużego wpływu, jak konsekwencja w jego przyjmowaniu. W większości badań, które wykazały korzyści, uczestnicy przyjmowali stałą dawkę - czas spożycia związany z treningiem nie jest tak ważny. Możesz dodać ją do koktajlu potreningowego lub szejka przedtreningowego, w zależności od tego, co najbardziej Ci odpowiada. 

Jaka jest idealna dawka Maca w proszku?

Podczas stosowania Maca w proszku Myprotein należy przyjmować 5 gramów dziennie, aby uzyskać spójne wyniki. Proszek można wymieszać z wodą, sokiem, koktajlem lub smoothie. Nasza Maca w proszku jest wegańska, organiczna i bezglutenowa, dzięki czemu naturalnie wpasowuje się w każdą dietę

Podsumowanie

Korzeń Maca w proszku jest niezwykle odżywczym i silnym suplementem - co znajduje odzwierciedlenie w szerokim zakresie korzyści i długiej historii stosowania. Niezależnie od tego, czy chcesz poprawić swój nastrój, czy zwiększyć energię na siłowni, dodanie proszku Maca do swojej diety jest prostym sposobem na wsparcie swoich celów.
Trening

10 Nawyków, które Poprawią Twój Trening | Porady i Wskazówki

Oto kilka pomocnych wskazówek, które pomogą Ci kontynuować i sprawić, że wyrobienie tych 10 nawyków przyjdzie Ci o wiele łatwiej.

Odżywianie

Co powinienem zjeść 30 minut przed treningiem?

Odżywianie przed treningiem może mieć duży wpływ na osiągane wyniki. Oto przewodnik po tym, co zjeść 30 minut przed treningiem.

11 miesiąc AgoPrzez Myprotein Polska

 

  1. Balick, M., & Lee, R. (2002). Maca: from traditional food crop to energy and libido stimulant. Alternative therapies in health and medicine, 8 2, 96-8 .
  2. Stojanovska, L., Law, C., Lai, B., Chung, T., Nelson, K., Day, S., … & Haines, C. (2015). Maca reduces blood pressure and depression, in a pilot study in postmenopausal women. Climacteric18(1), 69-78.
  3. Stone, M., Ibarra, A., Roller, M., Zangara, A., & Stevenson, E. (2009). A pilot investigation into the effect of maca supplementation on physical activity and sexual desire in sportsmen. Journal of ethnopharmacology126(3), 574-576.
  4. Brooks, N. A., Wilcox, G., Walker, K. Z., Ashton, J. F., Cox, M. B., & Stojanovska, L. (2008). Beneficial effects of Lepidium meyenii (Maca) on psychological symptoms and measures of sexual dysfunction in postmenopausal women are not related to estrogen or androgen content. Menopause (New York, N.Y.)15(6), 1157–1162. https://doi.org/10.1097/gme.0b013e3181732953

Nasze artykuły należy wykorzystywać wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie należy ich traktować jako porady lekarskiej. Jeśli jesteś zaniepokojony, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem suplementów diety lub wprowadzeniem jakichkolwiek poważnych zmian w diecie.

Claire Muszalski
Certyfikowany Dietetyk
Wyświetl profil Claire Muszalski

Claire jest dietetyczką zarejestrowaną poprzez Academy of Nutrition and Dietetics oraz trenerem Health and Wellness certyfikowanym przez International Consortium for Health and Wellness Coaching. Posiada licencjat z biologii i tytuł magistra z dietetyki klinicznej i żywienia z Uniwersytetu w Pittsburghu.

Rozmowa i pisanie o jedzeniu i fitnessie jest ulubioną częścią życia Claire, ponieważ uwielbia wykorzystywać swoje doświadczenie, aby pomóc innym w realizacji ich celów zdrowotnych i w poprawie kondycji psychicznej.

Claire jest też certyfikowanym instruktorem kolarstwa halowego i uwielbia fizyczny impuls, jaki uzyskuje dzięki regularnym biegom i zajęciom jogi. Kiedy sama nie trenuje, kibicuje drużynom sportowym w rodzinnym mieście w Pittsburghu lub gotuje dla swojej rodziny.

Dowiedz się więcej o doświadczeniach Claire tutaj.

myprotein