Odżywianie

Ashwagandha | 8 Korzyści, czym jest i czy ma efekty uboczne?

Ashwagandha, znana również jako indyjski żeń-szeń, ma długą historię stosowania w medycynie tradycyjnej i ajurwedyjskiej.1 Jednak może również zapewniać potencjalne korzyści związane z wydajnością i ogólnym zdrowiem. Zanurzmy się więc w temat i dowiedzmy dokładnie co właściwie robi ten suplement. 

Przeskocz do:

Co to jest ashwagandha?

Znana jako adaptogen lub zioło, które może mieć wpływ na zdrowie, ashwagandha pochodzi z Indii, Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu. Chociaż jest używana od tysięcy lat, ostatnio zyskała popularność w głównym nurcie ze względu na badania, które podkreślały jej zalety.

Korzyści z Ashwagandy

Jako starożytne zioło lecznicze, ashwagandha ma wiele zalet…

1. Ashwagandha może pomóc w stresie

W badaniu trwającym dwa miesiące porównano poziom stresu w grupach, które stosowały suplementacje ashwagandhy i tych, które tego nie robiły.2 Naukowcy uważają, że Ashwagandha może blokować ścieżkę, która wysyła sygnały stresu do mózgu. Badanie wykazało znacznie mniejszy stres w grupie, która regularnie przyjmowała ten suplement. 

2. Ashwagandha może poprawić zdrowie tarczycy

Badania wykazały korzystny wpływ na czynność tarczycy u osób, których poziom został sklasyfikowany jako niekliniczna niedoczynność tarczycy.3 Niedoczynność tarczycy może być przyczyną wielu problemów metabolicznych. Jest to ważne odkrycie, ponieważ leczenie tego schorzenia może zapobiec postępowaniu słabej niedoczynności tarczycy w kierunku poważniejszych skutków zdrowotnych.3

3. Ashwagandha może korzystnie wpłynąć na utratę wagi

Wraz z poprawą poziomu stresu, ashwagandha jest również powiązana z niższym poziomem kortyzolu.1 Kortyzol jest znany jako “hormon stresu” i jest powszechnie wysoki u osób, które starają się schudnąć. 

Obniżenie kortyzolu oprócz wspomagania czynności tarczycy może przyczynić się do pomocy w utracie wagi.

4. Stosowanie Ashwagandhy może prowadzić do zmniejszenia tkanki tłuszczowej

Badanie przeprowadzone na zdrowych osobach dorosłych, które regularnie ją suplementowały, wykazało zmniejszenie procentowej zawartości tkanki tłuszczowej w ciągu 30 dni.4

Chociaż potrzebne są długoterminowe badania na większej grupie osób, jest to obiecujący efekt, który może wspierać poprawę składu ciała.

Sprawdź nasz najnowszy artykuł na temat budowania mięśni i utraty tkanki tłuszczowej. 

5. Ashwagandha może wspierać utrzymanie zdrowego poziomu cholesterolu

To samo badanie, które wykazało zmniejszenie procentowej zawartości tkanki tłuszczowej wykazało również obniżony poziom cholesterolu i cholesterolu LDL (tego “złego),4 Zdrowy poziom cholesterolu jest ważny dla układu krążenia i zdrowia serca, aby zapobiegać chorobom. 

6. Ashwagandha może przynieść korzyści w postaci zwiększenia siły i czasu regeneracji

8-tygodniowa próba na zdrowych ochotnikach wykazała poprawę siły po konsekwentnym przyjmowaniu tego zioła leczniczego w ramach ich programu treningu siłowego.5

To badanie wykazało również inne obiecujące korzyści, takie jak zmniejszenie uszkodzenia mięśni (co przekłada się na krótszy czas regeneracji) i zmniejszony poziom cholesterolu (co może pomóc w nabieraniu masy mięśniowej).5

7. Ashwagandha może poprawiać skupienie i pamięć

Utrzymanie zdrowego i dobrze wytrenowanego mózgu jest tak samo ważne, jak utrzymanie zdrowych i wytrenowanych mięśni. Wykazano, że Ashwagandha poprawia ogólną pamięć i rozpiętość uwagi w badaniach przeprowadzonych nad jej efektami poznawczymi.6 Może to być pomocne, gdy musisz skoncentrować się na trudnym zadaniu.

8. Ashwagandha może odgrywać rolę w walce z innymi groźnymi chorobami

Badania wykazały, że aktywne substancje chemiczne zawarte w tym ziołowym suplemencie mogą pomóc w zwalczaniu stanów zapalnych i zaburzeń sercowo-naczyniowych, które mogą prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych.1

Chociaż w tej dziedzinie należy przeprowadzić więcej badań, istnieje wiele potencjalnych korzyści związanych ze zmniejszeniem stanu zapalnego i uszkodzenia naczyń krwionośnych. Zmniejszenie stanu zapalnego może również pomóc w leczeniu bólu spowodowanego np. zapaleniem stawów.

Podsumowanie: Istnieją dobre dowody na poparcie stosowana ashwagandhy dla korzyści zarówno dla zdrowia psychicznego jak i fizycznego, takie jak redukcja stresu i utrata tkanki tłuszczowej.

Dawkowanie i efekty uboczne Ashwagandhy

Dawki dzienne w badaniach naukowych wahają się od 200-600 mg bez negatywnych skutków ubocznych.2,3,4,5,6

Chociaż wiele badań nie wykazało negatywnych skutków ubocznych małych lub średnich dawek, nie wiadomo jak mogą one wpłynąć na inne leki. Możliwe, że bardzo duże dawki mogą prowadzić do negatywnych skutków ubocznych, takich jak rozstrój żołądka lub uszkodzenie wątroby.2

Jednak w tej chwili badania sugerują, że korzyści płynące z ashwagandhy przeważają nad znanymi skutkami ubocznymi.

Zawsze skonsultuj się z lekarzem rodzinnym przed przyjęciem nowego suplementu.

Sprawdź naszą ofertę witamin tutaj.

Podsumowanie

Niektóre kultury od lat stosują ashwagande jako zioło lecznicze, a ostatnie badania kliniczne są obiecujące. Ale chociaż badania wykazały szereg pozytywnych właściwości i korzyści zdrowotnych z tego suplementu, potrzebne są dalsze badania, aby dokładnie zrozumieć jak działa i jak skuteczniej można go wykorzystać.

Spodobał Ci się ten artykuł? Sprawdź inne:

Izolat Serwatki Vs. Koncentrat Serwatki | Różnice

Suplementy

Izolat Serwatki Vs. Koncentrat Serwatki | Różnice

Zarówno izolat serwatki, jak i koncentrat serwatki to świetny wybór, jeśli chodzi o białko. Dowiesz się jakie są między nimi różnicę.

2022-05-21 00:53:01Autor Monica Green


Treningi Poporodowe | Ćwicz Rozsądnie i Bezpiecznie

Zdrowie

Treningi Poporodowe | Ćwicz Rozsądnie i Bezpiecznie

Sim ma kilka rad, którymi może się podzielić: co musisz wiedzieć i jakie środki ostrożności należy podjąć rozpoczynając swoje treningi poporodowe.

2022-04-11 20:03:28Autor Emily Wilcock

Nasze artykuły należy wykorzystywać wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie należy ich traktować jako porady lekarskiej. Jeśli jesteś zaniepokojony, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem suplementów diety lub wprowadzeniem jakichkolwiek poważnych zmian w diecie.



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Certyfikowany Dietetyk

Claire jest dietetyczką zarejestrowaną poprzez Academy of Nutrition and Dietetics oraz trenerem Health and Wellness certyfikowanym przez International Consortium for Health and Wellness Coaching. Posiada licencjat z biologii i tytuł magistra z dietetyki klinicznej i żywienia z Uniwersytetu w Pittsburghu.

Rozmowa i pisanie o jedzeniu i fitnessie jest ulubioną częścią życia Claire, ponieważ uwielbia wykorzystywać swoje doświadczenie, aby pomóc innym w realizacji ich celów zdrowotnych i w poprawie kondycji psychicznej.

Claire jest też certyfikowanym instruktorem kolarstwa halowego i uwielbia fizyczny impuls, jaki uzyskuje dzięki regularnym biegom i zajęciom jogi. Kiedy sama nie trenuje, kibicuje drużynom sportowym w rodzinnym mieście w Pittsburghu lub gotuje dla swojej rodziny.

Dowiedz się więcej o doświadczeniach Claire tutaj.


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!