Odżywianie

Laktoza – czym jest intolerancja laktozy?

Hypolactasia, czyli nietolerancja laktozy w ostatnim czasie wykryta przez znaczną część populacji  jako modna tendencja czy choroba XXI wieku? Czym jest, jakie są jej typy , przyczyny, etiologia, jak ją diagnozować i jak ma wyglądać profilaktyka na intolerancje laktozy to wszystko w tym artykule.

Cukier mleczny czyli laktoza..

images

Laktoza, czyli dwucukier , zbudowany z glukozy i galaktozy ,występujący w mleku ssaków, stanowi prawie 5% zawartości mleka krowiego, a ludzkiego nawet 7,5%. W porcji 100 ml produktu jogurtu itp. stanowi  do 10 g składu. Galaktoza w laktozie jest elementem budulcowym układu nerwowego, organizm przy odpowiednim wydatku energetycznym potrafi przekształcić ją z glukozy. Laktoza sprzyja wchłanianiu wapnia i kolonizacji w jelitach dobroczynnych Lactobacillus.

Dwucukier dzięki enzymowi laktaza zostaje rozkładany w przewodzie pokarmowym do cukrów prostych. U niemowląt enzym produkowany jest naturalnie w nabłonkach jelita cienkiego. Wiek powoduje zmniejszanie wytwarzania enzymu, a także na ilość jego mają wpływ geny. I właśnie brak wystarczającej ilości laktazy w organizmie prowadzi do nietolerancji latozy, może być wrodzona, wtórna i pierwotna.

Co powinno wzbudzić naszą uważność..

Po spożyciu produktu mlecznego od pół do dwóch godzin pojawiające się bóle brzucha, wzdęcia, biegunki, nudności, uczucie pełności, burczenie, oddawanie nadmiernych ilości gazów to kluczowe objawy nietolerancji laktozy. Można zdiagnozować bezpośrednio wykonując pomiar aktywności laktazy w jelicie cienkim. Pośrednio specjalistycznie wykonuje się wodorowy test oddechowy (WTO), test doustnego obciążenia laktozą, próbę eliminacyjną, ocenę pH stolca, badanie molekularne polimorfizmu genu laktazy.

Przy schorzeniach takich jak lamlioza, tasiemczyca, chemioterapii, po infekcjach jelitowych, intensywnej celiakii, podrażnienie śluzówki jelit nasiloną alergią zmniejsza się produkcja laktazy enzymu wytwarzanego w jelitach, które w skutek chorób są uszkodzone.

Leczenie..

Działania zależą od typu nietolerancji laktozy. Jeżeli jest to wrodzona tendencja wówczas eliminujemy produkty mleczne pochodzenia zwierzęcego na całe życie. W przypadku wtórnego niedoboru laktazy okresowo , do ustąpienia objawów i zaleczenia przyczyny wprowadza się dietę. Przy pierwotnym niedoborze jest analogicznie z tym, że po unormowaniu stanu wprowadza się małe dawki produktów z laktozą. Praktyczną poradą będzie przy braku rezultatów eliminacji laktozy włączenie beta-galaktozydazy do mleka, czyli enzymu egzogennego trawiącego laktozę. Produkty mleczne fermentowane takie jak maślanka, sery pleśniowe, kefir, jogurt  niekiedy posiadają bakterie probiotyczne produkujące laktazę, dlatego nie trzeba rezygnować ze wszystkich produktów. Polecanym mlekozastępczym preparatem przez Europejskie Towarzystwo Gastroenterologii i Żywienia (ESPGHAN) oraz Alergologii (ESPACI) jest hydrolizat bezlaktozowy.

Ważne…

Eliminując produkty mleczne można zwiększyć ryzyko niedoboru wapnia, dlatego należy wzbogacićdownload
jednocześnie posiłki o produkty takie jak np. ryby, tofu, soja, mak, natkę pietruszki, jarmuż,  fasolę. Warto wybierać wodę , która w swoim składzie ma więcej niż 50 g wapnia na litr. Na okres wykluczenia nabiału warto zminimalizować spożycie produktów zawierających szczawiany, które hamują wchłanianie wapnia, czyli szczaw, rabarbar, szpinak, burak. Nabiał często dostarcza nam wiele makroskładnika jakim jest białko,  dlatego szukając innych źródeł bardziej zasobnymi nawet jest mięso, ryby, jaja, a nawet mleko sojowe zawiera podobną do krowiego ilość białka.

 



Anna Piekutowska

Anna Piekutowska

Trening Funkcjonalny/Dietetyka

W branży od dwóch lat jako doradca klienta w branży fitness. Pomagam dopasować aktywność dla osób na każdym etapie początkujących, sredniozaawansowanych i zaawansowanych całokształt określając jako trening mentalny. Posiadam uprawnienia trenera personalnego po Akademii Mistrzostwa Sportowego. Wiedzę zbudowałam rownież na biochemii podczas studiów Ochrony Środowiska. Prowadzę treningi wzmacniające outdoorowe dla biegaczy night runners. Posiadam certyfikat rep training sztangi wydany przez Fitness University. Interesuje się holistycznym podejściem do człowieka, zarówno w aspekcie progresu fizycznego jak i mentalnego, dlatego moja mocna strona jest psychologia sportu. Osobowościowo wulkan energii z nieprzeciętnym pozytywnym podejściem. Kwalifikacje: Uprawnienia trenera personalnego Akademii Mistrzostwa Sportowego Certyfikat rep training sztangi Fitness University


Anna teraz poleca


Sprawdź nasze najnowsze promocje! KUP TERAZ