0
Koszyk

W Twoim koszyku nie znajdują się obecnie żadne produkty

Odżywianie

Tłuszcz nie jest Twoim wrogiem | Zdrowy tłuszcz | Dlaczego warto jeść tłuszcze

Nie unikaj tłuszczy – zdrowy tłuszcz

Tłuszcz stał się czymś w rodzaju zakazanego słowa we współczesnym społeczeństwie. Często zakłada się, że jedzenie tłuszczu czyni cię tłustym. Ale to mit, że każdy tłuszcz jest szkodliwy dla organizmu. Tłuszcz znajdujący się w cheeseburgerze nie jest taki sam jak tłuszcz awokado lub w oliwie z oliwek.

Oto nasz szybki przewodnik na temat tłuszczu i jak należy go uwzględnić w swojej diecie.

Czy wszystkie tłuszcze są takie same?

Nie, są trzy główne tłuszcze, które powinny być znane każdemu: nasycone, trans i nienasycone.

Tłuszcze nasycone

Jest to rodzaj zdrowego tłuszczu powszechnie występującego w czerwonym mięsie, produktach mlecznych i wypiekach. Osoby będące na dicie o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych są narażone na wysokie stężenie cholesterolu i późniejsze problemy z sercem. Powinieneś utrzymywać ilość nasyconych tłuszczów w swojej diecie na poziomie – poniżej 10% dziennego spożycia kalorii. Możesz obniżyć spożycie tłuszczu nasyconego przez zmniejszenie spożywania tłuszczów z mięsa i wymianę produktów mlecznych na produkty na bazie soi lub roślin.

Dodatkowa wskazówka: Źródłem tłuszczów nasyconych, jest na przykład olej kokosowy i olej palmowy, są to również źródła trójglicerydów o średniej długości łańcucha. Oznacza to poprawę twojego metabolizmu. Więc niekoniecznie wykluczaj te produkty z diety, nawet jeśli obniżasz spożycie nasyconych tłuszczów.

Tłuszcze trans

To jest ten tłuszcz, którego należy unikać. Jest nienaturalnym tłuszczem, który występuje w przetworzonej żywności. Powstaje sztucznie, dzięki czemu zawiera konserwanty. Te tłuszcze są również związane ze wzrostem cholesterolu, a także zwiększonym ryzykiem cukrzycy. Znajduje się w produktach takich jak margaryna, długterminowe pieczywo i smażone potrawy – więc nie jest to zbyt trudne do stwierdzenia, że jest niezdrowy!

Często można je spotkać w składnikach jako „uwodorniony olej” lub „częściowo uwodorniony olej”. Nie daj się zwieść, nie żadnych korzyści z zażywania tych tłuszczy.

Tłuszcz wielonienasycony i jednonienasycony

Jest to tłuszcz, który możemy znaleźć produktach roślinnych i rybach. Oliwa z oliwek, olej słonecznikowy, awokado i orzechy są źródłem nienasyconego tłuszczu. Ten rodzaj tłuszczu jest najzdrowszy i zapewnia ciału najwięcej korzyści.

Twoje ciało używa tego tłuszczu, aby chronić komórki i nerwy, a także pomóc organizmowi zregenerować stan zapalny i bolesność mięśni. Tłuszczu znajdującego się w tłustej rybie i olejach roślinnych są również pomocne w zwalczaniu chorób serca.

Będzie lepiej jak wyeliminuje wszystkie tłuszcze?

Twoje ciało nie może wytworzyć podstawowych składników odżywczych, które można znaleźć w nienasyconych tłuszczach. Więc ważne jest, aby je uwzględnić w diecie. Jednak tłuszcze nasycone i trans zapewniają niewielką ilość korzyść, dzięki czemu można je zastąpić  zdrowymi nienasyconymi tłuszczami.

Czy powinienem spożywać „produkty bez tłuszczu”?

Absolutnie nie. Producenci żywności zarabiają na wmawianiu wszystkim, że tłuszcze są szkodliwe. Często redukuje się tłuszcz i zastępuje go cukrem lub sztucznymi składnikami. To może sprawić, że te produkty są jeszcze gorsze dla Twojego ciała niż standardowe wersje z pełną zawartością zdrowego tłuszczu. Porównuj składy wybranych produktów. Im bardziej myląca jest lista składników tym szybciej odłóż je na półkę.

Produkty te rzadziej są źródłem zdrowych tłuszczów nienasyconych, który jest głównym tłuszczem, którego należy spożywać.



Myprotein Polska

Myprotein Polska

Autor i ekspert


Tydzień Black Friday - nie przegap największej wyprzedaży 2018 roku! Kupuj Teraz