Odżywianie

Chrom | suplement na zmniejszenie apetytu | działanie i właściwości

Chrom – działanie, właściwości i stosowanie

Chrom jest pierwiastkiem śladowym w naszym organizmie. Posiadamy go zaledwie 6 mg, jednak pełni szereg ważnych funkcji. Przyśpiesza spalanie tłuszczów, hamuje apetyt, czuwa nad poziomem cholesterolu oraz pomaga pozbyć się bólów głowy i wykazuje działanie uspokajające. W obecnych czasach zyskał sobie olbrzymią popularność ze względu na fakt, że wspomaga odchudzanie. Teraz w dobie propagowania wyidealizowanych sylwetek kobiet oraz mężczyzn, większość „przeciętnych” osób cierpi na kompleksy. Spowodowane często wyimaginowanym problemem dotyczącym własnego ciała. W tym artykule postaram się przybliżyć czym jest chrom, jak działa i jakich efektów można się spodziewać, włączając jego suplementację do codziennej diety.

Bardzo ciekawą historią jest odkrycie chromu jako pierwiastka w pożywieniu. Grupa naukowców badała szczury, u których sztucznie wywołano cukrzycę. Badania miały dotyczyć sposobu walki z tą chorobą. Odkryto, że po podaniu szczurom drożdży piwnych cukrzyca zaczęła się cofać. Odpowiedzialny za to był właśnie chrom. Okazuje się, że chrom pełni bardzo ważną rolę w regulowaniu poziomu glukozy we krwi. Współpracuje on ściśle z insuliną, pomagając jej transportować cukry do komórek.

Właściwości

Pierwszą ważną cechą chromu dla naszej sylwetki będzie zatem fakt, że stabilizuje poziom cukru we krwi. Kiedy następują wahania najczęściej sięgamy po słodycze w celu uzupełnienia poziomu energii oraz poprawy nastroju. Łatwo przyswajalny cukier, jaki znajduje się w batonikach oraz słodyczach szybko uzależnia, przez co wpadamy w schemat, który łatwo można nazwać uzależnieniem cukrowym. Chrom może nam pomóc się z tego wyrwać jeśli już znajdujemy się w takim punkcie. Może także zapobiec pojawieniu się uzależnienia cukrowego. Każde wahanie cukru we krwi powoduje niekontrolowane napady głodu, dlatego tak ważna jest prawidłowa i zbilansowana dieta. Odpowiedni poziom chromu chroni nas przed pojawieniem się cukrzycy typu II, czyli insulino-oporności.

Chrom oddziałuje także na kwasy tłuszczowe oraz wspomaga transport aminokwasów do komórek ciała. Sprawia to, że jest wstanie ochronić nas przed miażdżycą. Wspomoże nas także podczas bardzo stresującego okresu. Jego działanie uspokajające pozwoli na zrelaksowanie się i zmniejszy irytację spowodowaną stresem.

Należy pamiętać, że nie istnieje żadna magiczna substancja, ani kapsułka, która sprawi, że po połknięciu będziemy wyglądać jak rzeźby Michała Anioła. Chrom taką substancją również nie jest. Należy wspomóc go odpowiednią dietą redukcyjną oraz ćwiczeniami, by osiągnąć wyznaczony cel. Dzięki temu, że hamuje apetyt na słodycze oraz węglowodany pozwoli nam łatwiej utrzymać ścisłą dietę i nie rzucić się na słodkości po ciężkim treningu.

Dawkowanie

Nie ma ścisłej normy dotyczącej spożycia chromu dla przeciętnego człowieka. Przyjmuje się wartości od 0,05 d0 0,2 mg na dobę. Zdecydowanie więcej jednak powinny spożywać osoby intensywnie trenujące i pracujące fizycznie. Organizm takich osób zużywa więcej witamin, minerałów oraz paliwa, co za tym idzie potrzebuje częstszego tankowania odpowiednim pożywieniem. Na niedobory chromu z całą pewnością cierpieć będą osoby nadużywające alkoholu i mające problemy z nerkami. Najczęstszymi objawami braku wystarczającej ilości chromu w ciele są częste zmiany nastroju oraz bóle głowy i stany lękowe. Podnosi się poziom cukru we krwi, insulina chce go obniżyć i jesteśmy wiecznie senni i zmęczeni. Wpadamy także w pułapkę podjadania między posiłkami.

Najlepszymi źródłami chromu w diecie są drożdże piwne, pełnoziarniste pieczywo, gruboziarniste kasze oraz płatki. Spore ilości znaleźć można także w chudym mięsie drobiowym i brokułach.

Wiem, że teraz macie nieodpartą ochotę skoczyć do apteki, bądź sklepu z suplementami i zaopatrzyć się w chrom. Uważajcie jednak! Jego nadmiar może spowodować pogorszenie się wchłaniania żelaza oraz cynku, które mają szereg ważnych funkcji w organizmie. Niedobory żelaza mogą spowodować poważną chorobę jaką jest anemia. Ważną informacją z całą pewnością będzie także to, że chrom lepiej się wchłonie w połączeniu z witaminą C. Osoby cierpiące na cukrzycę z całą pewnością powinny skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem suplementacji.

Chrom jest ważnym pierwiastkiem o wielkim znaczeniu, mimo jego małej ilości w ciele. Pamiętajcie jednak, że jest tak nie bez przyczyny i nie należy zbytnio ingerować w ciało nadmierną suplementacją. Wszystko z głową, ponieważ zarówno niedobór jak i nadmiar będzie szkodliwy.



Jennifer Blow

Jennifer Blow

Redaktor i Wykwalifikowany Dietetyk

Jennifer Blow jest naszym UKVRN Registered Associate Nutritionist - Brytyjskim rejestr kompetentnych i wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie żywienia. Ma tytuł Licencjata Nauk Ścisłych W Dziedzinie Nauk Żywieniowych i Magistra Nauk Ścisłych W Dziedzinie Badań Nad Odżywianiem, a obecnie specjalizuje się w stosowaniu suplementów sportowych dla zdrowia i sprawności fizycznej, popartych badaniami opartymi na dowodach naukowych.

Jennifer była cytowana lub wymieniana jako dietetyk w najważniejszych publikacjach internetowych, w tym w Vogue, Elle i Grazia, za jej wiedzę z zakresu nauk żywieniowych dla ćwiczeń i zdrowego trybu życia.

Jej szerokie doświadczenie obejmuje pracę z NHS na próbach interwencji dietetycznych, po konkretne badania naukowe nad suplementacją kwasów tłuszczowych omega-3, a także wpływ fast foodów na zdrowie, które przedstawiła w corocznej Konferencji Nutrition Society. Jennifer bierze udział w wielu wydarzeniach związanych z rozwojem zawodowym, aby zapewnić, że jej wiedza i praktyka pozostaje na najwyższym poziomie. Dowiedz się więcej o doświadczeniu Jennifer tutaj.

W wolnym czasie Jennifer uwielbia wędrówki po wzgórzach i jazdę na rowerze, a w swoich postach uwielbia udowodniać, że zdrowe odżywianie nie oznacza głodu przez całe życie.


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!