Dobre Samopoczucie

Czy utrata wagi uczyni mnie szczęśliwą?

Autorka:

Czy utrata wagi naprawdę może Cię uszczęśliwić? Odpowiedź może być zdecydowanie twierdząca. 

Ale czy zadałeś sobie pytanie, dlaczego tak myślisz?

Czy to dlatego, że społeczeństwo zbombardowało Cię narracją, że mniejsze jest lepsze, zwłaszcza jeśli chodzi o ciała kobiet? 

Czy to dlatego, że myślisz, że jeśli wyglądasz w określony sposób, to w jakiś sposób Cię to potwierdzi?

Określenie dlaczego jesteś zmotywowany do utraty wagi, aby upewnić się, że dążysz do bycia szczęśliwym i zdrowym w swoich celach treningowych, ma ogromne znaczenie. 

Ciała ‘Społecznie Akceptowalne’

Jako trenerce personalnej może wydawać się, że łatwiej jest to powiedzieć niż zrobić. Ponieważ mam coś, co można by uznać za “społecznie akceptowalne” ciało, może być trudno przyjąć ode mnie radę.

Ale oto zwrot akcji.

Nie zawsze miałam “społecznie akceptowalne” ciało.

Być może mój typ sylwetki jest w tej chwili “modny” (dziękuje Kardashianom…)

Ale zaokrąglone biodra i węższa talia nie były modne, kiedy byłam nastolatką. Mając 153 cm wzrostu, nigdy nie byłam w stanie osiągnąć standardów piękna z lat 90. w bezpieczny i zdrowy sposób, ale mimo to czułam presję, aby dopasować się. 

Narażanie się na duży stres w celu dostosowania się do nierealistycznych standardów może być naprawdę niezdrowe dla zdrowia psychicznego i organizmu.

Obraz ciała

Obraz ciała odnosi się to postaw emocjonalnych, przekonań i postrzegania własnego ciała

Obraz ciała odnosi się do:

  • Co dana osoba myśli o swoim wyglądzie
  • Co dana osoba myśli o swoim ciele, wzroście, wadze i sylwetce
  • Odczuwania i doświadczania swojego ciała

Pozytywny obraz ciała wiąże się z satysfakcją i akceptacją własnego ciała, podczas gdy negatywny wiążę się z niezadowoleniem i chęcią posiadania innego ciała.

Negatywny obraz ciała może przyczynić się do dysmorfii ciała, zaburzeń odżywiania i innych schorzeń. (1) Ciała będące w centrum trendów mają ogromny wpływ na obraz ciała u ludzi – może być trudno zaakceptować swoje ciało, gdy nie jest celebrowane przez media w ten sam sposób jak inne.

Chociaż pozytywny wizerunek ciała jest niezwykle ważny, dostosowanie się do trendów nie jest sposobem, w jaki się go rozwija.

Kochanie i akceptowanie swojego ciała może być długą podróżą, ale nie jest ona definiowana przez zewnętrzne opinie.

Właściwa motywacja

Coś nad czym pracuje dużo z moimi klientami, to wewnętrzna motywacja z naciskiem na to, jak chcą się czuć, a nie jak wyglądać. 

Jak na ironię, kiedy skupiamy się na dobrym samopoczuciu, zwykle podążamy za estetyką, ale nie powinno być to głównym celem naszej podróży po wymarzoną sylwetkę – pomiary, zdjęcia, waga itp.

O wiele zdrowsze i bardziej zrównoważone jest skupienie się na tym, jak się czujesz, niż na tym jak wyglądasz w odbiciu lustra. 

Regularnie zadaje sobie pytania, cokolwiek robię:

  • Dlaczego to robię?
  • Czy sprawia mi to przyjemność?
  • Czy osiągam z tego korzyść – fizyczną, psychiczną, emocjonalną, duchową?

Jeżeli odpowiedź brzmi TAK, kontynuuje.

Jeżeli odpowiedź brzmi NIE, ponownie oceniam.

Nie ma absolutnie nic złego w chęci zrzucenia wagi, o ile robisz to z dobrych powodów, dlatego też oceniając swoje cele, powinieneś zagłębić się w dwie rzeczy: swoje wartości i swoje “dlaczego”.

Sposób myślenia

Dieta zaczyna się od nastawienia.

Coś co zauważyłam dość wcześnie w kontaktach z klientami jest to, że klienci przychodzą do mnie z niezwykle silnym nastawieniem do robienia czegoś, co przybliży ich do osiągnięcia ich celów.

Jak ze wszystkich w życiu, czy to z celami sportowymi, celami utraty tkanki tłuszczowej, budowy masy mięśniowej, celami zawodowymi – powód dla którego chcesz osiągnąć ten cel, musi być jasny, zwięzły i musi być zgodny z Twoimi wartościami. 

Jeśli nie masz jasności co do tych dwóch rzeczy, żadne wyznaczanie celu nie doprowadzi Cię tam, gdzie chcesz być.

Wartości

Co jest dla Ciebie najważniejsze w życiu?

Czy byłaby to rodzina, przyjaciele, relacje międzyludzkie, kariera, sukces, wolność finansowa, podróże, kontakty towarzyskie, zdrowie i kondycja, etc…?

Jeśli mamy dwie osoby, które mają ten sam cel, są w tym samym wieku, ale prowadzą różne życie towarzyskie i rodzinne, istnieje duże prawdopodobieństwo, że ich wartości będą wyglądać zupełnie inaczej. Jak to wpływa na styl życia i ostateczne cele?

Osoby powyżej są skłonne do podejmowania decyzji bazując na tym co cenią najbardziej, więc jeśli dałbyś tej parze dokładnie taki sam plan treningowy i żywieniowy, nawet jeśli będą w tym samym wieku, wadze, wzroście etc. to co zrobią z tym planem będzie znacznie się różnić w zależności od ich priorytetów.

Więc zasada nr. 1. Określ swoje wartości, a wtedy będziesz mógł jasno określić swoje cele.

Powiąż swoje cele z czymś co jest dla Ciebie ważne, niezależnie od tego czy jest to utrata wagi, budowanie masy mięśniowej czy po prostu ogólna poprawa kondycji.

To naprawdę będzie różnica pomiędzy poddaniem się, gdy nadejdzie gorszy moment, a umiejętnością znalezienia wewnętrznej siły, aby przeć na przód, ponieważ wiesz, co czeka na Ciebie po drugiej stronie mety.

Jak poznać swoje powody

Jeśli masz mocne “dlaczego” i ważny powód emocjonalny, dla którego chcesz skupić się na utracie wagi, to absolutnie zmiażdżysz swoje cele.

Jeśli jest to spowodowane względami zdrowotnymi, powinno to być wystarczającą mocne samo w sobie.

Ważna praca przychodzi, gdy nie jesteś pewny swoich celów – jest to podstawą twojej motywacji i drogi.

Tak więc, jeśli nie jesteś pewny swojego powodu, oto Twoja praca domowa.

Zapisz swoje cele na kartce papieru. Przejrzyj każdy cel i zapisz jak najwięcej powodów dla których chcesz go osiągnąć. Jeśli przychodzi to łatwo, jasne jest, że jesteś na właściwej ścieżce. Jeśli masz trudności, być może nadszedł czas, aby ponownie ocenić swoje cele.

Podsumowanie

Zdefiniowanie celu, aby rozpocząć swoją przygodę ze sportem, a nawet zachęcić Cię, gdy czujesz, że Twoja motywacja spada, to fantastyczna motywacja do kontynuowania ćwiczeń w swoim życiu.

Skoncentrowanie się wszystkich ważnych powodach może sprawić, że staniesz się nową lepszą wersją samego siebie – upewnij się, że zawsze wracasz do tego jak czujesz się psychicznie, a reszta przyjdzie z czasem.

utrata wagi

Spodobał Ci się ten artykuł? Sprawdź inne:

Pizza z Frytkownicy na 3 Sposoby

Przepisy

Pizza z Frytkownicy na 3 Sposoby

Każdego dnia natrafiamy na kolejne przepisy z frytkownicy powietrznej, które pomagają nam pozostać na właściwej drodze. Czas, aby pojawiła się i pizza!

2022-11-21 18:26:00Autor Lauren Dawes


Labs Live: Czy wszyscy powinni jeść intuicyjnie?

Dobre Samopoczucie

Labs Live: Czy wszyscy powinni jeść intuicyjnie?

Podczas wydarzenia Myprotein Labs Live, Lucy Davis i Ben Haldon usiedli z Sioban O’Hagan, Ryan Terry i Lex Griffin, aby usłyszeć co to oznacza dla nich.

2022-11-12 11:24:12Autor Myprotein Polska

Nasze artykuły należy wykorzystywać wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie należy ich traktować jako porady lekarskiej. Jeśli jesteś zaniepokojony, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem suplementów diety lub wprowadzeniem jakichkolwiek poważnych zmian w diecie.


  1. Towards a Comprehensive Understanding of Body Image: Integrating Positive Body Image, Embodiment and Self-Compassion, Diana Burychka, Marta Miragall, and Rosa M. Baños. Psychol Belg. 2021; 61(1): 248–261.


Myprotein Polska

Myprotein Polska

Autor i ekspert


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!