Odżywianie

Zdrowie Psychiczne i Niezdrowe Odżywianie | Badanie

Wszyscy słyszeliśmy wiele informacji o psychicznych korzyściach płynących ze zdrowej i zbilansowanej diety oraz aktywności fizycznej. Aktualnie to połączenie jest badane szerzej i warto do niego wrócić. Nowe badanie przeprowadzone na Binghamton University w Nowym Jorku wykazało bezpośrednią korelację między dietą a naszym zdrowiem psychicznym, a także istotną rolę, jaką w tym wszystkim odgrywają ćwiczenia fizyczne. A co być może najbardziej znaczące, to fakt, że samopoczucie psychiczne kobiet było znacznie bardziej wrażliwe na dietę niż mężczyzn. Tutaj znajdziesz wszystkie szczegóły dotyczące tego tematu.

Biegnąca kobieta o zachodzie słońca by utrzymać zdrowie psychiczne

Zdrowie Psychiczne – Badania

Naukowcy z uniwersytetu przeanalizowali grupy żywności, po które najczęściej sięgamy w sytuacjach związanych z „niepokojem psychicznym”1 oraz związek między dietą, ćwiczeniami i zaburzeniami psychicznymi u mężczyzn i kobiet w wieku powyżej 30 lat. 

Aby przyjrzeć się bliżej różnym rodzajom diet, naukowcy wykorzystali wytyczne dietetyczne dla Amerykanów 2020-2025.2. Definiują one zdrową dietę jako obejmującą „sposób żywienia o dużej zawartości składników odżywczych, takiej jak owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, fasola, orzechy, chude mięso oraz niskotłuszczowe produkty mleczne”3. Podczas gdy niezdrowa dieta zazwyczaj obejmuje „nabiał, mięso, żywność o wysokim indeksie glikemicznym i fast food, a wyklucza spożywanie owoców, warzyw, roślin strączkowych i ryb”3.

Być może najciekawszym odkryciem wynikającym z tych badań było to, że zdrowie psychiczne kobiet ma znacznie silniejszy związek z dietą niż w przypadku mężczyzn. Kiedy naukowcy przyjrzeli się uczestnikom stosującym niezdrową dietę, zarówno mężczyźni, jak i kobiety doświadczali zaburzeń psychicznych, ale panie odczuwały znacznie większe cierpienie od panów, a zatem okazały się „bardziej podatne na niezdrowe odżywianie”1.

W szczególności rzeczy takie jak „fast food, pomijanie śniadania, kofeina i żywność o wysokim indeksie glikemicznym”1 były związane z dystresem psychicznym kobiet biorących udział w badaniu. Podczas gdy spożywanie dużej ilości owoców i zielonych warzyw było związane z dobrym samopoczuciem psychicznym.1

Dobrą wiadomością jest to, że ćwiczenia fizyczne bilansują niektóre skutki niezdrowej diety zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet, wywierając szczególnie istotny wpływ tym razem na panów, nawet przy „niskim lub umiarkowanym wysiłku fizycznym”3. Ćwiczenia również okazywały się przynosić oczekiwane rezultaty, im częściej uczestnicy je wykonywali.3

Zapamiętaj 

Te badania utwierdzają nas w przekonaniu, że dieta i ćwiczenia mają ogromny wpływ na nasze zdrowie psychiczne. Pomimo, że ćwiczenia nie niwelują potencjalnych skutków niezdrowej diety, z pewnością mogą nam w tym pomóc. Należy również zwrócić większą uwagę, zwłaszcza w przypadku kobiet, na nawyki żywieniowe i ruchowe w sytuacjach stresowych. Potrzebne są dalsze badania nad tą zależnością, a obecnie prowadzone jest inne badanie dotyczące tego samego związku wśród młodych dorosłych.

Zasadniczo jednak potwierdza to pewną tezę, o której wszyscy już do pewnego stopnia myśleliśmy: dobra dieta i ćwiczenia mogą mieć jedynie korzystny wpływ na organizm.

Spodobał Ci się ten artykuł? Przeczytaj więcej na naszym blogu!

Czy Trening VR to Przyszłość Treningu?

Trening

Czy Trening VR to Przyszłość Treningu?

Tworzenie zabawnych i ekscytujących ćwiczeń we własnym salonie jest zdecydowanie ogromną zaletą. Czy trening VR będzie głównym sposobem trenowania?

2021-05-20 17:18:18Autor Evangeline Howarth


5 Łatwych Sposobów Na Jedzenie z Zawartością Endorfin | Najlepsze Produkty Wspierające Zdrowie Psychiczne

dieta

5 Łatwych Sposobów Na Jedzenie z Zawartością Endorfin | Najlepsze Produkty Wspierające Zdrowie Psychiczne

Lepsze jedzenie = lepsze samopoczucie. Łatwo jest zrozumieć związek między niedoborami żywieniowymi, a chorobą fizyczną, ale mniej osób jest świadomych związku między dietą a zdrowiem psychicznym.

2020-12-14 22:06:55Autor Jennifer Blow

Nasze artykuły należy wykorzystywać wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie należy ich traktować jako porady lekarskiej. Jeśli jesteś zaniepokojony, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem suplementów diety lub wprowadzeniem jakichkolwiek poważnych zmian w diecie.


  1. Binghamton University. “Women’s mental health has higher association with dietary factors: Exercise could reduce negative association of certain food and mental distress in mature women.” ScienceDaily. www.sciencedaily.com/releases/2021/06/210609143348.htm (accessed June 17, 2021).
  2. https://www.dietaryguidelines.gov/sites/default/files/2020-12/Dietary_Guidelines_for_Americans_2020-2025.pdf
  3. Begdache, Lina;Patrissy, Cara M. 2021. “Customization of Diet May Promote Exercise and Improve Mental Wellbeing in Mature Adults: The Role of Exercise as a Mediator” J. Pers. Med. 11, no. 5: 435. https://doi.org/10.3390/jpm11050435 


Myprotein Polska

Myprotein Polska

Autor i ekspert


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!