Przejdź do głównej zawartości
Suplementy

Sproszkowany kolagen morski: korzyści, dawkowanie i efekty uboczne

Sproszkowany kolagen morski: korzyści, dawkowanie i efekty uboczne
Claire Muszalski
Certyfikowany Dietetyk6 miesiąc Ago
Wyświetl profil Claire Muszalski

Prawdopodobnie słyszałeś już o białku kolagenowym gdzieś w Internecie, więc możesz się zastanawiać, co to jest i czy powinieneś go spróbować? Chociaż znajduje się ono w naszym organizmie, głównie we włosach, skórze, paznokciach i stawach, poziom kolagenu spada wraz z wiekiem. Wraz ze spadkiem poziomu kolagenu pojawiają się oznaki starzenia - nasza skóra traci elastyczność, a paznokcie i włosy mogą stać się matowe i słabe.

Kolagen morski to potężna opcja, którą można włączyć do swojego schematu suplementacji, aby zwiększyć produkcję kolagenu i spowolnić oznaki starzenia. To prawda, najpotężniejsza pielęgnacja skóry może w rzeczywistości pochodzić z wnętrza...

Przeskocz do:

Sproszkowany kolagen morski

Czym jest sproszkowany kolagen morski?

Kolagen to białko strukturalne, które odgrywa wiele ról w organizmie. Sproszkowany kolagen morski pochodzi ze źródeł rybnych - w tym łusek, kości i skóry. Poziom przetwarzania jest różny, ale czasami jest on również hydrolizowany (częściowo rozkładany) przed przekształceniem go w sproszkowaną formę. 

Jest on również bardziej przyjazny dla środowiska i bardziej opłacalny niż produkcja kolagenu ze ssaków.1

Jakie są korzyści sproszkowanego kolagenu morskiego?

Chociaż kolagen jest białkiem, działa inaczej niż serwatka lub inne proszki białkowe, które przede wszystkim wzmacniają tkankę mięśniową. 

Uważa się, że przyjmowanie kolagenu morskiego w proszku zwiększa naturalną produkcję kolagenu poprzez pobudzenie organizmu do zwiększenia jego produkcji. Tak więc, gdy organizm wyczuwa spożyty kolagen, teoria głosi, że sam wytwarza dodatkowy kolagen jako reakcję (organizm "myśli", że wyczuwa rozpad kolagenu, a nie spożycie).2

Może zmniejszyć oznaki starzenia

Nasze ciała zaczynają tracić kolagen już w wieku 20 lat.3 Kolagen morski ma potencjał, aby pobudzić komórki skóry do naprawy.3

Wykazano, że kolagen poprawia elastyczność, grubość i nawilżenie skóry.3 Twoja skóra jest Twoim największym organem i chociaż możesz wydać dużo pieniędzy na produkty do pielęgnacji skóry z kolagenem, stosowanie suplementu kolagenu ma moc poprawy zdrowia skóry od wewnątrz.

Może pomóc złagodzić dyskomfort stawów

Chociaż często myślimy o kolagenie w zastosowaniach kosmetycznych, jedna z jego najbardziej obiecujących korzyści jest związana z naszymi stawami. Badania dowiodły, że kolagen może promować zdrową chrząstkę w stawach, a nawet zmniejszać ból u pacjentów z chorobą zwyrodnieniową stawów.1

Może pomóc zachować masę mięśniową

Białko kolagenowe, podobnie jak wszystkie inne białka, składa się z aminokwasów. Kiedy nasz organizm trawi białka na mniejsze składniki aminokwasowe, mogą one być następnie wykorzystane do naprawy i wzrostu tkanek mięśniowych po treningu, w tym mięśni szkieletowych. Wykazano również, że tkanka mięśnia sercowego korzysta z syntezy kolagenu.3

Dawkowanie

Wystarczy 10 gramów kolagenu morskiego Myprotein dziennie. Łatwo rozpuszcza się w dowolnym napoju, a pora dnia, w której go przyjmujesz, nie ma większego znaczenia. Można go łatwo wymieszać z poranną kawą lub potreningowym smoothie w ciągu dnia - lub po prostu z wodą.

Pokarmy z kolagenem morskim

Chociaż kolagen morski można naturalnie znaleźć w skórze, ościach i łuskach ryb, prawdopodobnie przyjemniej jest przyjmować go w formie suplementu. 

Istnieją pewne źródła żywności, takie jak łosoś w puszce i filety rybne ze skórą. W dni, w które ryby nie znajdują się w planie posiłków, nadal możesz czerpać korzyści z silnego białka kolagenu morskiego dzięki wygodnym suplementom.

Efekty uboczne

Chociaż nie są znane żadne skutki uboczne ani negatywne skutki przyjmowania kolagenu morskiego, możesz go unikać, jeśli masz alergię na skorupiaki, ryby lub jajka. Istnieją inne opcje kolagenu (wersje z ssaków i wegańskie), które nie zawierają tych potencjalnych alergenów.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, czy martwisz się o zdrowie skóry, paznokci lub włosów, chcesz zapobiec bólom stawów, czy po prostu dodać więcej białka do swojego codziennego planu, kolagen jest zwycięskim wyborem. 

Dla tych, którzy chcą uniknąć źródeł kolagenu pochodzącego od ssaków, ale nadal potrzebują silnego źródła kolagenu, kolagen morski jest świetną alternatywą. Jest on również przyjazny dla środowiska i stale badany pod kątem dodatkowych zastosowań naukowych i medycznych.1

Odżywianie

5 Korzyści z Maca | Czym jest korzeń Maca i jak działa?

Korzeń Maca jest wytwarzany ze starożytnej rośliny, która jest nadal bardzo powszechnie stosowana. Stała się niezwykle popularna jako suplement, dlaczego?

Odżywianie

Co powinienem zjeść 30 minut przed treningiem?

Odżywianie przed treningiem może mieć duży wpływ na osiągane wyniki. Oto przewodnik po tym, co zjeść 30 minut przed treningiem.

  1. Lim, Y. S., Ok, Y. J., Hwang, S. Y., Kwak, J. Y., & Yoon, S. (2019). Marine collagen as a promising biomaterial for biomedical applications. Marine drugs17(8), 467. 
  2. Bolke, L., Schlippe, G., Gerß, J., & Voss, W. (2019). A collagen supplement improves skin hydration, elasticity, roughness, and density: Results of a randomized, placebo-controlled, blind study. Nutrients11(10), 2494. 
  3. León-López, A., Morales-Peñaloza, A., Martínez-Juárez, V. M., Vargas-Torres, A., Zeugolis, D. I., & Aguirre-Álvarez, G. (2019). Hydrolyzed Collagen-Sources and Applications. Molecules (Basel, Switzerland)24(22), 4031.  

Nasze artykuły należy wykorzystywać wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie należy ich traktować jako porady lekarskiej. Jeśli jesteś zaniepokojony, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem suplementów diety lub wprowadzeniem jakichkolwiek poważnych zmian w diecie.

Claire Muszalski
Certyfikowany Dietetyk
Wyświetl profil Claire Muszalski

Claire jest dietetyczką zarejestrowaną poprzez Academy of Nutrition and Dietetics oraz trenerem Health and Wellness certyfikowanym przez International Consortium for Health and Wellness Coaching. Posiada licencjat z biologii i tytuł magistra z dietetyki klinicznej i żywienia z Uniwersytetu w Pittsburghu.

Rozmowa i pisanie o jedzeniu i fitnessie jest ulubioną częścią życia Claire, ponieważ uwielbia wykorzystywać swoje doświadczenie, aby pomóc innym w realizacji ich celów zdrowotnych i w poprawie kondycji psychicznej.

Claire jest też certyfikowanym instruktorem kolarstwa halowego i uwielbia fizyczny impuls, jaki uzyskuje dzięki regularnym biegom i zajęciom jogi. Kiedy sama nie trenuje, kibicuje drużynom sportowym w rodzinnym mieście w Pittsburghu lub gotuje dla swojej rodziny.

Dowiedz się więcej o doświadczeniach Claire tutaj.

myprotein