Trening

Somatotypy | Dobierz trening do Twojego typu sylwetki

Somatotypy |Dobierz trening do Twojego typu sylwetki

Niekiedy ludzie pytają na siłowni jak to możliwe, że robiąc ten sam trening i mając identyczną dietę jedna osoba chudnie, a druga tyje. Tak jak każdy człowiek lubi co innego zjeść, tak każdy będzie na to jedzenie reagował inaczej. To samo tyczy się treningu, który powinien być dobrany do własnego typu sylwetki. Jedni będą reagować lepiej na większą ilość powtórzeń i mniejszy ciężar, na innych dobrze wpłynie większa ilość białka w diecie, a jeszcze innym duża ilość treningu aerobowego może wręcz przeszkodzić w walce o wymarzoną sylwetkę.

Wyróżniamy 3 główne typy sylwetki, tak zwane somatotypy. Warto jednak pamiętać, że często występują typy mieszane. Skupimy się jednak na trzech podstawowych: budowie ektomorficznej, mezomorficznej oraz endomorficznej. Każda z tych sylwetek będzie potrzebowała innego jedzenia oraz innego typu treningu. Dlaczego dobranie treningu i diety pod swój typ sylwetki jest takie ważne? Przyjrzyjmy się bliżej tym trzem somatotypom.

Ektomorfik

1      Niektórzy z nas tyją bardzo opornie, a wręcz może się okazać, że aby nabrać chociaż trochę masy mięśniowej będą musieli jeść naprawdę bardzo dużo – będzie to osoba o wyjątkowo szybkiej przemianie materii – EKTOMORFIK. Są to osoby zazwyczaj wysokie, szczupłe i drobne. Charakterystyczny dla ich budowy jest mały obwód kości. Z jednej strony to dobrze, bo takie osoby mają szybszą przemianę materii niż inni, niezdrowe jedzenie nie spowoduje tak gwałtownego tycia jak u pozostałych typów, jednak co za tym idzie o wiele ciężej im zbudować masę mięśniową. Jeżeli komuś będzie zależało na zbudowaniu sylwetki będzie musiał z pewnością skupić się szczególnie na jedzeniu, ale też uważać bo przy tym typie budowy niekiedy występuje efekt tak zwany „skinny fat”, ponieważ pomimo, że z pozoru nie widać tłuszczu, wcale to nie oznacza, że go tam nie ma.

Trening przy tym typie sylwetki powinien opierać się na treningu siłowym z dużym obciążeniem, trzeba jednak pilnować diety, aby nie jeść zbyt mało. Przy przerwie od ćwiczeń widoczne wcześniej mięśnie szybciej zanikają niż w przypadku mezomorfików i endomorfików.

Produkt, w który warto się zaopatrzyć to np. Gainer, który można dostać tu: https://goo.gl/JWqWG3

Endomorfik

2      Osoba o powolnej przemianie materii będzie odkładała tłuszcz o wiele szybciej, jedząc o wiele mniej i nawet niewielka ilość niezdrowego jedzenia będzie miała wpływ na ich wygląd – będzie to ENDOMORFIK. Taki somatotyp będzie miał zdecydowanie najtrudniej: grubsze kości, wolniejszy metabolizm… U tych osób tłuszcz odkłada się wewnątrz (=endo) ciała, wokół narządów wewnętrznych, najczęściej brzucha. Również częściej stają się ofiarami efektu jo-jo oraz są narażeni o wiele częściej na cukrzyce czy choroby serca. Trening siłowy i z dużym obciążeniem będzie dobry dla tego typu sylwetki, ale jeżeli zależy Ci na utracie tkanki tłuszczowej trzeba będzie się skupić na diecie oraz systematycznych treningach z dodatkiem większej ilości cardio. Najlepszym rozwiązaniem byłyby interwały, które jeszcze bardziej pobudzają metabolizm. Osiągnięcie wymarzonej sylwetki jednak nie jest niemożliwe, wręcz przeciwnie. Endomorficy potrafią pokazać, że wszystko jest w głowie, wystarczy mocno chcieć, a jednym z bardziej znanych endomorfików jest Vin Diesel!

Produkt, w który warto się zaopatrzyć to np. termogenik, który można dostać tu: https://goo.gl/kejYqG

Mezomorfik

3      Osoba muskularna, o niskim poziomie otłuszczenia będzie miała ostatni somatotyp, będzie to MEZOMORFIK. U kobiet sylwetka ma wtedy kształt klepsydry, a u mężczyzn jest bardziej prostokątna. Taka osoba chcąc utrzymać wymarzoną sylwetkę powinna przestrzegać diety opartej o białko i węglowodany. Ten typ sylwetki jest najlepszy, ponieważ zachowując proporcje, łatwiej i szybciej nam uzyskać wymarzoną formę, regeneracja jest o wiele szybsza, a na treningach można pozwolić sobie na większą intensywność nie martwiąc się tak o przetrenowanie jak w pozostałych przypadkach. Ten typ ma predyspozycje do różnych sportów, ale głównie do wypracowania dużej masy mięśniowej przy regularnych treningach. Przykładem jest Arnold Schwarzenegger!

Produkt, w który warto się zaopatrzyć to np. Izolat białka, który można dostać tu: https://goo.gl/LRRXQ9

Co jest jednak najważniejsze: bardzo rzadko mamy do czynienia z jednym somatotypem, zazwyczaj są to typy mieszane.

Osoby, które mają już pewne doświadczenie w tej branży, łatwiej zgadną czego potrzebuje dana osoba i jest o wiele większa szansa, że trafią z idealnie dobraną dietą pod Ciebie od razu.



Aleksandra Wianecka

Aleksandra Wianecka

Autor i ekspert

Aleksandra Wianecka studentka filologii angielskiej i studiów menedżersko-prawnych. Z zamiłowania jest trenerką personlaną. Doświadczenie zdobywała na certyfikowanych kursach u specjalistów z całego kraju. Aktualnie pracuje jako doradca żywieniowy. Pisywała dla portalu https://www.muscle-zone.pl/. Obecnie jednak jej artykuły znlażć możecie na naszym oraz jej osobistym blogu https://sheliftsncooks.blogspot.com/?m=1. Aleksandra uwielbia podróże, kocha góry i ma ślabość do pysznego jedzenia. swoją pasję do jedzenia łącz z byciem fit, towrząc dietetyczne odpowiedni słodyczy i klasycznych przepisow kulinarnych. Więcej o Aleksanrze dowiecie się z jej social media: https://www.instagram.com/she.lifts.and.cooks/


Aleksandra teraz poleca


Sprawdź nasze najnowsze promocje! KUP TERAZ