Odżywianie

Jaja – doskonałe źródło białka | Jedz jaka na zdrowie | Źródło witamin

Jaja stanowią jeden z najważniejszych elementów diety kulturysty oraz innych sportowców. Jaja to fantastyczne źródło białka i tłuszczów jak i witamin i minerałów, które wspomagają nasz organizm.

Jaja zawierają witaminy A, D, B12 i B2 i są także źródłem minerałów, takich jak foliany i jod. Białko jaja jest również szczególnie dobrym źródłem selenu, cynku, żelaza i miedzi.

Żółtko zawiera największą ilość tłuszczu, więc jest tutaj znajdziemy witaminy rozpuszczalne w tłusczu. Jest to wspamniałe źródłó witamin takich jak D, E, K i A oraz lecytyny. Jaja są wrzechstroną żywnością, którą można delektować się przy śniadaniu, lunchu i kolacji. Mogą być gotowane lub pieczone, smażone lub sadzone!

Aby zmniejszyć ilość tłuszczu w posiłkach zawierających jaja, możesz zastąpić oleje spray’ami o niskiej zawartości tłuszczu.

Jaja są dobre dla serca!

W przeszłości wiele naukowców uważało, że jaja mogą być szkodliwe i mogą powodować wyższe poziomy cholesterolu we krwii. Te mity zostały już obalone. W rzeczywistości dieta zawierająca jaja sprzyja naszemu zdrowiu! Wynika to z faktu, że jaja zawierają wiele witamin i minerałów wspomagających funkcje serca takich jak betaina i cholina. Te składniki odżywcze wspomagają również optymalną funckję wątroby. Cholina jest członkiem witamin z grupy B, która jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i produkcji błon komórkowych.

Kacze Jaja

Jaja kaczki są podobne do jaj kurzych, ale są większe w rozmiarze. Podobnie jak jaja kurze, są one dostępne w rozmiarach od małych do dużych. Zawartość białka jak i tłuszczu jest wyższa w jajach kaczych niż kurzych. Kiedy gotujesz jajko kaczki, biel nabiera niebieskiego zabarwienia, a żółtko staje się bogatym, czerwono-pomarańczowym środkiem. Kacze jajo zawiera około 9g białka i prawie 10g tłuszczu.

Jajo Przepiórcze

Jaja przepiórcze są małe, lecz ich aromat jest niezwykle podobny do jaj kurzych. Powszechnie znane z programów do gotowania i drożyszych restauracji, jajo przepiórcze ma wiele do zaoferowania. Ogólnie rzecz biorąc, około pięciu jaj przepiórczych jest odpowiednie jednemu jajku kury. Jajka przepiórcze są zwykle gotowane na twardo. Jedno jajo zawiera około 1g tłuszczu i nieco ponad 1g białka.

Jajo Perlicy

Jaja perlicy są znane ze swojego bogatego i silnie złotego żółtka. Ich skorupki mają kolor płatków owsianych i chociaż są one o około 30% mniejsze niż jajka kurze, zawierają one dużo więcej smaku. Perlica jest ptakiem rodzimym Afryce Południowej i znosi tylko około pięćdziesiąt do sześćdziesięciu jaj rocznie. Jajo perlicy zawiera około 3,5g tłuszczu i około 6g białka.

Jajo Strusia


Potwór jajka, strusie jajko to prawie 24 dużych jaj kurzych. Waży ono około 2kg i jest idealnym jajkiem, którym możesz podzielić się z przyjaciółmi! Jednak przygotowanie zajmie Ci więcej czasu niż standardowe jajko z kurczaka, jednak z czasem wrzenia około 50 minut. Skorupa jajka strusia jest gładka i ogólnie ma kolor kremowy. Jajo strusia średnio zawiera aż 151g białka!

Jajo Bażanta

  

Jaja bażanta są mniejsze od jaj kurzych i są bardziej bogate w smaku. Rozmiar żółtka takiego jajka jest większy od jaja przepiórczego, lecz o półowę mniejszy od żółtka kurzego. Jajo bażanta zawiera około 10g tłuszczu i 6g białka.

 



Myprotein Polska

Myprotein Polska

Autor i ekspert


Sprawdź nasze najnowsze promocje! KUP TERAZ