Suplementy

7 Roślinnych Odżywek Białkowych | Jak Wybrać Właściwą?

Wszyscy słyszeliśmy o odżywkach białkowych, ale dlaczego ktoś miałby wybierać opcję roślinną zamiast białka serwatkowego? Roślinne, wegańskie odżywki białkowe przeszły długą drogę od swoich kredowych przodków – istnieje teraz tak wiele różnych opcji do wyboru, że jesteśmy wręcz rozpieszczani wyborem. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, która z odżywek białkowych może być dla Ciebie najlepsza. 

Po co brać białko w formie odżywek białkowych?

Białko jest kluczowym składnikiem odżywczym niezbędnym dla ogólnego stanu zdrowia, ale jest jeszcze ważniejsze dla osób regularnie ćwiczących na siłowni, ponieważ pomaga w gojeniu, wzroście i naprawie naszych mięśni.1 Chociaż istnieje wiele źródeł białka w pożywieniu, białko w proszku jest skutecznym sposobem na zwiększenie dziennego spożycia białka, aby osiągnąć cele dotyczące kondycji i składu ciała.

Podczas gdy serwatka i kazeina w proszku są najbardziej popularnymi opcjami, wiele osób woli odżywki białkowe pochodzenia roślinnego zamiast produktów wytwarzanych z mleka i innych źródeł zwierzęcych. Niezależnie od tego czy masz nietolerancję na nabiał lub alergię, czy unikasz produktów pochodzenia zwierzęcego z innego powodu, istnieje wiele wysokiej jakości roślinnych odżywek białkowych.

10 szybkich przekąsek - Szejki białkowe z odżywek białkowych

Zalety roślinnych odżywek białkowych

Roślinne odżywki białkowe są wytwarzane ze źródeł odpowiednich dla wegan, co oznacza, że w procesie tym nie biorą udziału zwierzęta. Oprócz mniejszego wpływu na środowisko, diety roślinne oferują szeroką gamę składników odżywczych, które mogą wspierać zdrowie jelit i zmniejszać ryzyko chorób przewlekłych.2

Czym jest kompletne źródło białka?

Białko zbudowane jest z aminokwasów. Sekwencja aminokwasów każdego białka jest wyjątkowa, ale niektóre białka zawierają więcej aminokwasów od innych. Białko, które zawiera wszystkie aminokwasy potrzebne naszemu organizmowi do funkcjonowania, uważane jest za białko “kompletne”. Wiele białek zwierzęcych zawiera wszystkie te aminokwasy, co czyni je kompletnymi białkami.

Podczas gdy niektóre białka roślinne, takie jak białko grochu lub ryżu, same w sobie nie są kompletne (nie zawierają wszystkich aminokwasów), często można wybrać odżywke białkową, która zawiera mieszankę roślinnych białek zawierającą wszystkie aminokwasy. Białko sojowe jest kompletnym roślinnym białkiem, dzięki czemu sojowa odżywka białkowa jest łatwym sposobem na uzyskanie wszystkich aminokwasów, których potrzebują Twoje mięśnie.

Wegańska Mieszanka Białkowa

Wegańska mieszanka białkowa jest wykonana z izolatów grochu i fasoli fava, które mają komplementarny profil aminokwasowy, dzięki czemu jest kompletnym źródłem białka. Wegańska mieszanka białkowa nie zawiera sztucznych barwników ani aromatów, a także ma niską zawartość cukru.

Wegańska mieszanka białkowe może mieć nieco inną konsystencję niż typowe białko serwatkowe, ale dobrze łączy się w koktajlach z innymi składnikami. Zawiera 21 g białka (w tym 5 g BCAA) oraz 110 kalorii w porcji, co czyni z niej świetną opcję, jeśli Twoim celem jest wzrost mięśni.

Izolat Białka Sojowego

Izolat białka sojowego jest kompletnym źródłem białka wytworzonym z odtłuszczonych ziaren soi, dzięki czemu ma wysoką zawartość białka i niską zawartość tłuszczów i cukrów. Białko sojowe jest kompletnym źródłem białka, a każda porcja izolatu białka sojowego zawiera 27 g wysokiej jakości białka.

Pod względem odżywczym, ciężko jest przebić białko sojowe jako idealną roślinną odżywkę białkową, ale niektórzy ludzie są uczuleni na soję, więc nie będzie ona dla nich odpowiednia.

Izolat Białka Grochu

BIałko grochu jest innym popularnym wyborem jeżeli chodzi o roślinne odżywki białkowe. Izolat białka grochu jest wysoce rafinowany, co oznacza, że jest bogaty w białko, ale zawiera mniej tłuszczu i węglowodanów.

Jest całkowicie wolny od soi i nabiału, więc jest dobrym wyborem dla alergików i chociaż zawiera nieco mniej białka w porcji od izolatu białka sojowego, 23 g białka nadal sprawiają, że izolat białka grochu jest świetną opcją dla osób na diecie roślinnej.

Białko Brązowego Ryżu

Białko z brązowego ryżu jest wytwarzane z pełnoziarnistego ryżu i jest świetną opcją dla osób na diecie wegańskiej i wegetariańskiej. Zawiera 23 g roślinnego białka, można je połączyć z izolatem białka grochu, aby stworzyć kompletne źródło białka. Dzięki pełnoziarnistemu źródłu, białko z brązowego ryżu zawiera również 2,3g błonnika w porcji.

Białko Konopne

Białko konopne to kolejna pełnoziarnista roślinna odżywka białkowa, ale ma również dodatkową korzyść w postaci zdrowych kwasów tłuszczowych. Chociaż zawiera wysokiej jakości białko, nie jest jego kompletnym źródłem i zawiera tylko 15 g w porcji. Jest to nadal świetny zastrzyk całkowitego dziennego spożycia białka, ale stosunkowo słaby w porównaniu z innymi roślinnymi źródłami.

Wegańskie Białko Clear

Wegańskie białko Clear to nie tylko wyjątkowo orzeźwiająca alternatywa dla mlecznych szejków proteinowych, ale także prawdziwy smak owoców i dodatek witamin z grupy B. Zawiera 10 g białka roślinnego na porcję i zapewnia orzeźwienie niezależne od pogody. 

 

Białko Sojowe Clear

Białko sojowe clear zapewnia profil odżywczy kompletnego białka bez mlecznej tekstury innych odżywek sojowych. Jeśli chcesz czegoś lżejszego o bardziej orzeźwiającym smaku, białko sojowe Clear jest doskonałą opcją dostarczającą 11 g białka w porcji, wraz z błonnikiem i witaminą C. 

Jak wybrać co jest dla Ciebie najlepsze

Rozważając roślinną odżywkę białkową, pomyśl o kilku rzeczach:

Twoje cele

jeśli próbujesz zbudować masę mięśniową, możesz wybrać opcję z większą i

lością białka w porcji (np. soja lub wegańska mieszanka). Jeśli chcesz po prostu zwiększyć dzienne spożycie białka, każdy wybór pomoże Ci osiągnąć ten cel.

Ograniczenia dietetyczne

Czy masz jakieś alergie, nietolerancje lub problemy trawienne z roślinnymi źródłami białka? Zastanów się, jak będziesz się czuł i zdecyduj, która odżywka będzie najlepiej pasować do Twojego planu żywieniowego.

Twoja ogólna dieta

Jeśli stosujesz wegańską lub wegetariańską dietę, którakolwiek z tych roślinnych odżywek białkowych będzie doskonałym wyborem, aby osiągnąć swoje cele, ale zastanów się jak ważne jest dla Ciebie uzyskanie pełnowartościowego białka w formie odżywki. Jeśli w ciągu dnia spożywasz dobrze zbilansowaną dietę z innymi roślinnymi źródłami białka lub jesz głównie warzywa, ale wiesz że otrzymujesz pełnowartościowe białko z innych grup żywności, może to mieć mniejsze znaczenie.

Podsumowanie – 7 Roślinnych Odżywek Białkowych

Chociaż możesz myśleć o serwatce jako złotym standardzie w odżywkach białkowych, obecnie istnieje wiele imponujących białek pochodzenia roślinnego do wyboru. Białka roślinne mogą być równie skuteczne, jak produkty pochodzenia zwierzęcego, jeśli chodzi o wspieranie Twojego zdrowia, wzrostu mięśni i regeneracji.2 Rozważ swoje preferencję, ogólną dietę i cele podczas wybierania, które roślinne białko jest dla Ciebie najlepsze.

 

Spodobał Ci się ten artykuł? Sprawdź inne:

7 Ważnych Wskazówek Żywieniowych w Kulturystyce

Odżywianie

7 Ważnych Wskazówek Żywieniowych w Kulturystyce

Budowanie sylwetki na zawody nie jest łatwe. Oto siedem wskazówek, które pomogą Ci zoptymalizować odżywianie w kulturystyce.

2022-11-02 18:56:50Autor Myprotein Polska


Oglądanie Horrorów Spala Kalorie | To Nie Psikus

Trening

Oglądanie Horrorów Spala Kalorie | To Nie Psikus

Wiesz, że oglądanie horrorów pomoże Ci spalić tyle kalorii, ile jest w typowym czekoladowym batoniku? Chyba warto to rozważyć podczas Hallowen!

2022-10-28 19:15:26Autor Myprotein Polska

Nasze artykuły należy wykorzystywać wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie należy ich traktować jako porady lekarskiej. Jeśli jesteś zaniepokojony, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem suplementów diety lub wprowadzeniem jakichkolwiek poważnych zmian w diecie.



Claire Muszalski

Claire Muszalski

Certyfikowany Dietetyk

Claire jest dietetyczką zarejestrowaną poprzez Academy of Nutrition and Dietetics oraz trenerem Health and Wellness certyfikowanym przez International Consortium for Health and Wellness Coaching. Posiada licencjat z biologii i tytuł magistra z dietetyki klinicznej i żywienia z Uniwersytetu w Pittsburghu.

Rozmowa i pisanie o jedzeniu i fitnessie jest ulubioną częścią życia Claire, ponieważ uwielbia wykorzystywać swoje doświadczenie, aby pomóc innym w realizacji ich celów zdrowotnych i w poprawie kondycji psychicznej.

Claire jest też certyfikowanym instruktorem kolarstwa halowego i uwielbia fizyczny impuls, jaki uzyskuje dzięki regularnym biegom i zajęciom jogi. Kiedy sama nie trenuje, kibicuje drużynom sportowym w rodzinnym mieście w Pittsburghu lub gotuje dla swojej rodziny.

Dowiedz się więcej o doświadczeniach Claire tutaj.


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!