Suplementy

Dlaczego Nigdy Nie Powinieneś Brać Przedtreningówki Na Sucho

Co jakiś czas w branży fitness pojawią się pewne kontrowersje. Najmodniejszą w ostatnim czasie jest stosowanie przedtreningówki “na sucho”, czyli bezpośrednio z miarki bez rozpuszczenia w wodzie. Czy kiedykolwiek z braku czasu i pośpiechu zdarzyło ci się tak zrobić?

Brzmi okropnie, prawda? I dokładnie tak jest. Niestety ten niebezpieczny trend rozprzestrzenił się błyskawicznie wśród miłośników siłowni, którzy z podekscytowaniem porzucili przygotowywanie swoich przedtreningówek przed mocnym treningiem. Jednak ta moda niesie ze sobą poważne ryzyka – niektóre potencjalne śmiertelne. Dobrą wiadomością jest to, że Richie Kirwan jest tutaj, aby przeprowadzić nas przez nie wszystkie. Oto dlaczego nie powinieneś stosować przedtreningówki na sucho.

“Korzyści” ze stosowania przedtreningówki bez wody

Dietetyk Richie używa tutaj terminu „korzyści” nie bez powodu w cudzysłowiu. Przejrzał kilka filmów na platformie YouTube na temat suchego stosowania przedtreningówki i oto niektóre z zaskakujących powodów, dla których ludzie decydują się na rezygnację z wody. Żaden z nich nie jest przekonujący.

“Oszczędność czasu”

Możesz zaoszczędzić około 90 sekund, które wykorzystałbyś na nalanie wody i wymieszanie przedtreningówki. Czy te 90 sekund jest warte potencjalnych konsekwencji? 

Lenistwo

Po prostu nie chce Ci się zawracać sobie głowy wyciąganiem szejkera, nalewaniem wody i potrząsaniem? Daj spokój, jeśli wybierasz się na siłownię dla martwego ciągu, możesz również znaleźć motywację do wymieszania swojej przedtreningówki. Bez pójścia na skróty. 

Szybsze wchłanianie kofeiny

Niektórzy miłośnicy suchego stosowania przedtreningówki twierdzą, że czerpią korzyści z szybszego wchłaniania kofeiny, a Richie potwierdza, że jest w tym „odrobina” prawdy. Dzieje się tak, ponieważ niektóre substancje mogą być bezpośrednio wchłaniane z naczyń krwionośnych w jamie ustnej.

Jednak, jak zaznacza dietetyk, przedtreningówkę będziesz mieć w ustach najwyżej przez kilka sekund, co praktycznie nie pozwala na wchłonięcie się w ten sposób.

Stosowanie przedtreningówki na sucho oznacza przyjęcie większej ilości suplementu – Fałsz!

Najbardziej szokującym twierdzeniem, jakie Richie znalazł w swoim przeglądzie YouTube, był argument, że sucha miarka „pozwala na stosowanie większej ilości suplementu, ponieważ nie napełniasz żołądka wodą”. Ma to ogromny potencjał, aby stało się ogromnym niebezpieczeństwem — napełnianie żołądka wysoce bioaktywnym proszkiem zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem.

Jeśli masz dość przedtreningówki w płynie, sprawdź naszą najnowszą innowację – żelki przedtreningowe.

Dlaczego nie powinieneś stosować przedtreningówki na sucho?

Więc teraz, gdy Richie zdemaskował „korzyści” suchego stosowania, przejdźmy do wszystkich powodów, dla których nie powinieneś tego robić. Jest wiele.

Duża ilość proszku

Miarki przedtreningówki mogą być niewielkie, ale ta mała miarka to wciąż dużo proszku do połknięcia. A bez wody to dość trudne. Możesz to wdychać i kaszleć. Lub, jak to ujął Richie: „Możesz wdychać trochę do płuc, co oznacza, że ​​będziesz kaszleć neonową chmurą szkodliwych oparów i skończysz wyglądając jak ****, która w rzeczywistości jesteś”. Można śmiało powiedzieć, że nie warto wystawiać tej teorii na próbę.

Narażasz zdrowie swoich zębów

Przedtreningówka jest wyjątkowo kwaśna, a kiedy stosujesz ją jako suchy proszek, umieszczasz te kwaśne składniki w bezpośrednim kontakcie z zębami. Richie powiedział: „Nie obchodzi mnie, jak dobry jest trening, nie chcę tracić zębów w pogoni za idealną pompą”.

Woda jest niezbędna do wchłaniania

Stosując ten sposób, ludzie zdają się zapominać o znaczeniu i wartości wody w kontekście doskonałego treningu. Dietetyk wyjaśnia: „Woda jest niezbędna do wchłaniania składników przedtreningówki z układu pokarmowego do krwiobiegu”. Co więcej, przedtreningówki są przeznaczone do stosowania z odpowiednią ilością wody, aby zoptymalizować wchłanianie.

Woda jest niezbędna dla kluczowych składników

Pozostając przy temacie wody, jest ona również niezbędna do funkcjonowania niektórych kluczowych składników przedtreningowych. Na przykład jabłczan cytruliny — składnik, który zwiększa przepływ krwi do mięśni, wymagają większej objętości krwi. Oto jak Richie to wyjaśnia…

„Całym celem wzmacniaczy pompy jest wykorzystanie objętości krwi, która składa się głównie z wody, aby Twoje mięśnie puchły podczas treningu”. Dlaczego więc znowu pomijamy wodę?

Woda wzmacnia wydajność

Kolejny argument to znowu kwestia wody, która sama w sobie poprawia wydajność. Badania wykazały, że wraz ze wzrostem odwodnienia siła mięśni spada. Tak więc, słowami Richiego, „Jak możesz pomyśleć, że to zły pomysł, aby wypić trochę wody przed sesją treningową?”

„Nierozcieńczone przedtreningówki po prostu smakują okropnie”

Czy kiedykolwiek próbowałeś nierozcieńczony syrop? Nic dobrego. Przedtreningówka na sucho również tak smakuje, a nawet gorzej, ponieważ nie jest nawet płynna. Przedtreningówka powinna być rozcieńczona wodą. Inaczej jej smak będzie zbyt mocny.

Ponownie, Richie ujął to najlepiej…

„Są pyszne i pełne słodzików, które świetnie smakują po rozcieńczeniu do odpowiedniej ilości. Ale jeśli weźmiesz je skoncentrowane, to jak impreza w Twoich ustach, na którą nigdy nie chciałeś iść.”

Może powodować problemy żołądkowe

Stosowanie przedtreningówki na sucho nie tylko jest koszmarne dla Twoich kubków smakowych, ale może również powodować rozstrój żołądka. Wynika to głównie z wysokiego poziomu kofeiny i kreatyny w wielu przedtreningówkach. I jak mówi Richie: „Ostatnią rzeczą, jakiej chcesz, podczas ciężkiej sesji treningowej, jest poczucie, że Twój żołądek jest rozrywany od środka”. 

Rozcieńczenie przedtreningówki wodą pomaga Twojemu żołądkowi tolerować kofeinę i kreatynę, dając ci mnóstwo energii do treningu, ale bez rozstroju żołądka.

Może to nieść za sobą fatalne skutki

Ostatnim i najważniejszym powodem, dla którego nie powinieneś używać suchego proszku, są potencjalnie poważne konsekwencje zdrowotne. Niektórzy ludzie trafili do szpitala z podejrzeniem zawału serca po takiej praktyce. To nie jest tego warte.

Teraz, gdy już wiesz, jak bezpiecznie stosować przedtreningówkę, znajdź odpowiednią dla siebie…

Dlaczego Nigdy Nie Powinieneś Brać Przedtreningówki Na Sucho

Zapamiętaj

Nasz dietetyk nie zaleca przyjmowania przedtreningówki na sucho przed treningiem. Lista skutków ubocznych jest długa, a korzyści są znikome i niepotwierdzone. Richie przyznaje, że czasami zdarza mu się taki incydent, ale od razu popija proszek dużą ilością wody i absolutnie nie zaleca takiej praktyki nawet jeśli odrazu sięgniesz po szklankę wody.

Podsumowując: “Nie stosuj przedtreningówki w proszku na sucho. To po prostu głupie.”

Spodobał Ci się ten artykuł? Sprawdź inne:

5-HTP: Korzyści, Dawkowanie & Efekty Uboczne

Odżywianie

5-HTP: Korzyści, Dawkowanie & Efekty Uboczne

5-HTP (5-Hydroksytryptofan) to aminokwas, który naturalnie wytwarzany jest w organizmie. Jest prekursorem do wytwarzania serotoniny.

2022-02-03 20:20:41Autor Liam Agnew


30-Minutowy Trening FBW z Hantlami

Trening

30-Minutowy Trening FBW z Hantlami

Kto powiedział, że musisz być na siłowni, aby naprawdę zrobić dobry trening? Zmaksymalizuj efekty swojego treningu, nawet gdy nie masz za dużo czasu.

2022-02-10 19:54:08Autor Myprotein Polska

Nasze artykuły należy wykorzystywać wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie należy ich traktować jako porady lekarskiej. Jeśli jesteś zaniepokojony, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem suplementów diety lub wprowadzeniem jakichkolwiek poważnych zmian w diecie.



Monica Green

Monica Green

Autor i ekspert

Originally from South London, Monica graduated from the University of Leeds with a degree in Philosophy. After discovering a love for the gym whilst studying, Monica was drawn to weight training which helped her hugely through stressful times as a student. From writing for a popular student site, Monica developed her skills as an author, writing trending feature pieces regularly. She is thrilled to be able to combine her love for writing with her passion for the gym. In her spare time Monica loves to cook, try out new restaurants with friends and explore new walking trails.


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!