Trening

DOMS – Czy Warto Stosować Środki Przeciwbólowe?

Niezależnie od tego, czy często chodzisz na siłownie, czy sporadycznie uczęszczasz na zajęcia, prawdopodobnie doświadczyłeś dyskomfortu znanego jako DOMS. Być może myślałeś o przyjmowanie środków przeciwbólowych jako o skutecznym sposobie łagodzenia bólu po treningu.

Niektórzy ludzie przyjmują nawet środki przeciwbólowe zaraz po treningu jako środek zapobiegawczy, ale czy wyrządza to więcej szkody niż pożytku?

DOMS - jak zmneijszyć

Jakie są zagrożenia związane z przyjmowaniem środków przeciwbólowych na bolesność mięśni?

Przyjmowanie środków przeciwbólowych, takich jak paracetamol, może pomóc zmniejszyć dyskomfort DOMS, chociaż inne leki bez recepty również zapewnią taki sam efekt. Całkowicie bezpieczne i skuteczne jest przyjmowanie paracetamolu w celu opanowania objawów DOMS – jeśli potrzebne są silniejsze środki przeciwbólowe, może być konieczna ocena, czy dyskomfort jest wyłącznie wynikiem DOMS, czy też może być związany z urazem.

Stosowanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ), takich jak ibuprofen może również pomóc w radzeniu sobie z objawami DOMSów, ale nie jest to zalecane, ponieważ mogą one osłabić reakcję stanu zapalnego podczas gojenia się uszkodzeń tkanek mięśniowych spowodowanych przez ćwiczenia. Łagodzenie tej reakcji ostatecznie zmniejszy zakres dokonanej adaptacji treningowej.

Środki przeciwbólowe mogą blokować sygnały ostrzegawcze

Opóźniona bolesność mięśniowa (DOMS) zdarza się prawie wszystkim osobom podnoszącym ciężary po intensywnym treningu. Przez wielu uważana jest za “dobry ból”. Pokazuje, że Twoja ciało się regeneruje i rośnie. Większość ludzie jest w stanie odróżnić ten ból od bólu, który jest spowodowany urazem.

Jednak, przyjmowanie leków przeciwbólowych osłabia receptory bólu. Tak więc, chociaż dobrze jest czuć moc podczas treningu, możesz również maskować kontuzję. Podczas gdy “dobry ból” sygnalizuje krok w kierunku Twoich celów treningowych, regularny ból jest ostrzeżeniem. Zablokowanie tego za pomocą środków przeciwbólowych może spowodować nasilenie urazów, co spowoduje konieczność dłuższej przerwy od treningu w wyniku na przykład naciągnięcia mięśnia.

Mogą zmniejszyć Twoje przyrosty

Przeprowadzono wiele badań nad wpływem środków przeciwbólowych na przyrost masy mięśniowej. Chociaż badania nie dają jednej rozstrzygającej odpowiedzi, sugeruje się, że środki przeciwbólowe mogą zakłócać syntezę białek.

Chociaż nie jest to oczywiście idealne, jest mało prawdopodobne, aby spowodowało znaczną szkodę, która znacząco wpływnie na Twoja wydajność lub wzrost mięśni, szczególnie w przypadku krótkotrwałego i sporadycznego okresu.

Uzależnienie od środków przeciwbólowych

Niepotrzebne przyjmowanie środków przeciwbólowych nigdy nie jest wskazane. oczywiście, jeśli cierpisz z powodu ostrych urazów, takich jaki zwichnięcie wiązadeł lub nadciagniećie mięsni, lekarz może zalecić Ci środki przeciwbólowe. Jednak ich regularne przyjmowanie w ramach rutynowego treningu może poważnie szkodzić zdrowiu.

Serce i nerki są zagrożone nadużywaniem środków przeciwbólowych. Długotrwałe ich stosowanie może również powodować skurcze mięśni. Jeśli po treningu sięgniesz po środki przeciwbólowe, postaraj się nie robić z tego regularnego nawyku, aby uniknąć niepożądanych skutków.

Alternatywne Środki

Chociaż środki przeciwbólowe mogą przynieść chwilową ulgę w bólu i uczuciu dyskomfortu po wyczerpującej sesji, istnieją inne metody osiągnięcia tego samego rezultatu. Tutaj przedstawimy niektóre z naszych ulubionych sposobów na przyspieszenie regeneracji.

Masaże sportowe

Podobnie jak rolowanie pianką, może to pomóc tymczasowo złagodzić objawy DOMS, zmniejszając ból i bolesność. Dodatkowo zwiększy się przepływ krwi i ciepła, dzięki czemu zostanie osiągnięta zwiększona cyrkulacja.

Kąpiele lodowe

Chłodzenie mięśni po wysiłku może zmniejszyć reakcję zapalną zachodzącą w mięśniach, powodując zwężenie naczyń krwionośnych, ograniczając w ten sposób objętość krwi, która dopływa do mięśni. Ostatecznie może to zmniejszyć odczuwanie DOMS, co oznacza, że po treningu będzie mniej prawdopodobne, że będziesz odczuwać znaczy ból i sztywność mięśni.

Znaj własne ograniczenia

Maksymalna Objętość Regeneracyjna lub MRV odnosi się do maksymalnej objętości treningu, który możesz wykonać, jednocześnie będąc w stanie się skutecznie po nim zregenerować. Na przykład, jeśli trenujesz ze znajomym, który jest bardziej doświadczony od Ciebie, możesz ulec pokusie wprowadzenia większej objętości treningowej, aby nadążyć za nim, ale prawdopodobnie spowoduje to zwiększenie objętości, po której nie będziesz w stanie się zregenerować, co będzie skutkować znaczącymi DOMSami.

Rozgrzewka i rozciąganie

Podwyższenie temperatury mięśni nie tylko powoduje poprawę wydolności pracujących mięśni, ale także zmniejsza ryzyko kontuzji, takich jak naciągnięcia mięśni. Skuteczna rozgrzewka może pomóc zmobilizować mięśnie i stawy, tymczasowo złagodzić negatywne odczucia związane z DOMS, takie jak ból i sztywność.

Środki przeciwbólowe i bolesność mięśni – FAQs

Czy mogę przyjmować paracetamol na bolesność mięśni?

Tak, ale staraj się nie robić z tego nawyku. Zarezerwuj to na wypadek, gdy podejrzewasz drobną kontuzję, która powoduje ból. DOMS rozproszą się samoistnie w ciągu kilku dni, gdy sen i odżywianie wystarczą, aby wspomóc powrót do zdrowia.

Czy mogą przyjmować ibuprofen na bolesność mięśni?

Możesz, to również zmniejszy objawy bolesności mięśni, jednak ibuprofen działa przeciwzapalnie. Oznacza to, że reakcja lecznicza podczas stanu zapalanego zostaje osłabiona, co łagodzi adaptacje treningowe, takie jak hipertrofia mięśniowa.

Jakie jest najlepsze rozwiązanie na ból mięśni?

Sen i odżywianie. Ból mięśni jest oznaką uszkodzenie mięśni wywołanej wysiłkiem fizycznym, co jest normalne. Najlepszym sposobem na poradzenie z tym i dokonanie pozytywnych adaptacji treningowych jest zapewnienie wystarczającej ilości snu i ilości białka/kalorii, aby wesprzeć proces regeneracji.

Podsumowanie

Tak, przyjmowanie środków przeciwbólowych w celu opanowania bolesności mięśni jest w porządku, ale należy to robić oszczędnie, aby nie zakłócić adaptacji treningowej, nad którą ciężko pracujesz. Zasadniczo należy unikać ibuprofenu, chyba że podejrzewasz lekką kontuzje. Ogólnie rzecz biorąc, Twoim celem w radzeniu z bolesnością mięśni powinno być odżywianie (białko + kalorie) oraz sen.

Spodobał Ci się ten artykuł? Przeczytaj więcej na naszym blogu.

L-Karnityna – Korzyści, Dawki i Efekty Uboczne

Suplementy

L-Karnityna – Korzyści, Dawki i Efekty Uboczne

L-Karnityna, to kolejny suplement, który brzmi niejasno, więc jesteśmy tutaj, aby oddzielić fakty od fikcji. Czym właściwie jest ten interesujący suplement?

2021-11-23 19:10:00Autor Claire Muszalski

8 Prostych Przepisów Na Białkowe Kulki | Energetyczne Kulki Naładowane Białkiem

Przepisy

8 Prostych Przepisów Na Białkowe Kulki | Energetyczne Kulki Naładowane Białkiem

Białkowe kulki to pyszna i poręczna przekąska w podróży. Starasz się unikać jedzenia biszkoptów i kostek czekolady? Uformuj swoje białkowe kulki na zdrową i pożywną przekąskę, aby zaspokoić apetyt i wytrwać do obiadu.

2020-03-28 12:24:03Autor Jennifer Blow

Nasze artykuły należy wykorzystywać wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie należy ich traktować jako porady lekarskiej. Jeśli jesteś zaniepokojony, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem suplementów diety lub wprowadzeniem jakichkolwiek poważnych zmian w diecie.



Emily Wilcock

Emily Wilcock

Autor i ekspert

Emily is studying Business Management & Marketing at the University of Birmingham and is currently on her intern year. She has a keen interest in both writing and fitness, so is happy she can now combine the two. She likes to spend time with her friends, both in & out of the gym.


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!