Trening

Joga vs. Pilates — Jaka jest różnica?

Chciałbyś polepszyć elastyczność swojego ciała, a może zwiększyć wytrzymałość core? Niezależnie, od tego, czy jesteś kulturystą, czy biegaczem korzyści płynące z ćwiczeń typu pilates czy joga pozytywnie Cię zaskoczą.

Dla osoby początkującej te dwie formy ćwiczeń mogą wydawać się bardzo podobne, co może sprawić, że poczujesz się trochę zdezorientowany, którą wybrać. Jakie są zatem różnice między pilatesem a jogą? Czy są w ogóle jakieś? Dowiedzmy się.

 

Zupełnie różne kraje i stulecia

W tym tkwi ogromna różnica. Joga była rozwijana przez tysiące lat. Po raz pierwszy została opracowana w północnych Indiach około 5000 lat temu. To daleko do błyszczącego studia w lokalnym centrum rekreacji.

W porównaniu z tym pilates jest względnie nowym wynalazkiem, który powstał dopiero około 100 lat temu. Został wynaleziony przez mężczyznę o nazwisku Joseph Pilates, pochodzącego z Niemiec. Był wykorzystywany do wspomagania rehabilitacji i nadal jest używany przez sportowców.

 

To, w jaki sposób oddychasz, robi ogromną różnicę

Zanim do tego przejdziemy, wyjaśnijmy jedno – oddychanie jest ważne zarówno w jodze, jak i Pilatesie (i dla ogólnego przeżycia), ale sposób, w jaki to się robi, jest nieco inny. W przypadku jogi i pilatesu oddech jest ważny, gdy poruszasz się w różnych pozycjach – instruktor powinien Cię pokierować, kiedy oddychać podczas każdego ćwiczenia.

I tu właśnie jest różnica. Twój nauczyciel jogi zwykle poprosi Cię o oddychanie z brzucha. Oddech na sesjach jogi jest również wykorzystywany do osiągnięcia spokojnego, medytacyjnego stan poprzez skupienie się na każdym wdechu i wydechu.

W Pilates, ponieważ często musisz zaangażować swój rdzeń, Twój instruktor poprosi cię o więcej oddechu w klatkę piersiową i plecy, niż w brzuch. Nazywa się to oddychaniem bocznym.

Rozciągająca się kobieta

 

Joga jest bardziej duchowa

Jest to zdecydowanie jedna z największych różnic między tymi dwoma zajęciami. Chcesz medytacji, która działa na elastyczność i uspokaja umysł? Wybierz zajęcia jogi.

Jeśli chcesz bardziej aktywować mięśnie, pracować nad równowagą lub wyzdrowieć z kontuzji bez medytacji, pilates to zdecydowanie zajęcia dla Ciebie.

 

W pilatesie używa się sprzętu

Zanim się zdezorientujesz, wyjaśnimy, zarówno joga, jak i pilates są w dużej mierze wykonywane na matach i oba mogą się odbyć bez żadnego sprzętu. Podczas gdy joga polega wyłącznie na wykorzystaniu własnej masy ciała, pilates może również wymagać użycia specjalnych maszyn do ćwiczeń wytrzymałościowych. Pamiętaj, że Pilates polega bardziej na uwarunkowaniu ciała, podczas gdy joga może być bardziej medytacyjna.

Maszyny te nazywane są maszynami do reformowania. Podobnie jak reszta sprzętu do pilatesu, są one używane do poprawy siły, równowagi lub wspierania rehabilitacji.

 

Zajęcia jogi mogą się znacznie różnić

Jak można się spodziewać po wszystkim, co rozwija się przez tysiące lat, istnieje kilka różnych rodzajów jogi. Niektóre zajęcia skupiają się bardziej na uspokajającym, medytacyjnym ruchu, podczas gdy inne koncentrują się na poprawie kondycji organizmu i wybierają szybszą, bardziej spoconą formę, taką jak gorąca joga, która odbywa się w bardzo ciepłym pomieszczeniu.

Pilates nie różni się tak bardzo w zależności od zajęć – wykonujesz ruchy, które koncentrują się na sile rdzenia i kondycji całego ciała. To nie znaczy, że nic się nie zmieniło od lat dwudziestych. Opracowano nowe ruchy w celu leczenia objawów współczesnego życia, takie jak siedzenie przy biurkach przez cały dzień.

Zarówno w przypadku jogi, jak i pilatesu najważniejszym aspektem, który może zmienić charakter zajęć, jest instruktor. Upewnij się, że osoba, która cię uczy, ma kwalifikacje do prowadzenia tego rodzaju zajęć, na które uczęszczasz.

 

Zapamiętaj

Na koniec zastanów się, co chcesz osiągnąć na zajęciach – chcesz się spocić? Spróbuj hot jogi (red. z użyciem lamp infrared) lub pilatesu o wyższej intensywności. Chcesz się zrelaksować i połączyć ze sobą na wyższym poziomie? Spróbuj bardziej medytacyjnej formy jogi. Chociaż oba zajęcia mogą się znacznie różnić, z pewnością przyniosą Ci wiele różnych korzyści, zarówno mentalnych, jak i fizycznych, więc zakup matę i wypróbuj lokalne zajęcia.

Spodobał Ci się ten artykuł? Przeczytaj inne:

Ambasadorzy

Maggie Daniluk I Weganizm — Tygodniowe Wege Wyzwanie...

Czy uwierzyłbyś, że 1 z 8 mięsożerców rozważyłby przejście na weganizm? Cóż, jest to zgodne z najnowszymi badaniami - to dosyć znaczna ilość osób.

2019-10-29 16:49:34Autor Evangeline Howarth


Trening

5 Powodów Aby Zacząć Tańczyć

Od siły i wytrzymałości fizycznej po ogromną siłę woli, z tańca pływie wiele korzyści. Wymieniliśmy 5 naszych ulubionych dla sylwetki.

2019-12-01 17:15:31Autor Evangeline Howarth



Evangeline Howarth

Evangeline Howarth

Pisarz i redaktor

Evangeline brała udział w sportach wyczynowych od najmłodszych lat. Jako wykwalifikowana RYA Jako instruktor pływania na łódce, rozumie znaczenie właściwego odżywiania przy sportach ekstremalnych i wytrzymałościowych, zwłaszcza ze względu na jej doświadczenie w drużynach Team GBR, jako kapitan drużyny trenujący swój pierwszy zespół uniwersytecki.

W wolnym czasie Evangeline uwielbia biegać – zwłaszcza w maratonach. W weekendy znajdziesz ją uprawiającą sporty wodne lub wędrującą po wzgórzach. Jej ulubione wieczory spędza na sesji HIIT lub na przysiadach na siłowni, zanim zacznie się zajadać pikantnymi potrawami z dużą ilości warzyw - mniam!

Dowiedz się więcej o doświadczeniu Evie tutaj.


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!