Trening

Poprawa Zdrowia Serca, dzięki gorącej kąpieli

Świeczki, duża ilość piany i kieliszek wina. Trzy rzeczy, których zwykle nie kojarzymy z ćwiczeniami i poprawą zdrowia serca. W ostatnim czasie eksperci zagłębili się w zalety gorącej kąpieli i porównali je z naszymi treningami. Wyniki okazały się dość obiecujące i wskazują na zadowalające efekty połączenia tych dwóch rzeczy.

Rozwiniemy ten temat specjalnie dla Ciebie. Sprawdź, co wykazały najnowsze badania i czy to oznacza, że ​​możesz zamiast tego zamienić bieganie na kąpiel z bąbelkami.

Kobieta zdmuchująca pianę z rąk podczas gorącej kąpieli dla poprawy zdrowia serca.

Badania

Naukowcy z Coventry University porównali ogrzewanie pasywne (mniej efektowna nazwa gorącej kąpieli) z ćwiczeniami. Polegało to na tym, że uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy. Pierwsi z nich siedzieli w wannie z hydromasażem, a drudzy jeździli na rowerze o umiarkowanej intensywności, obydwie te czynności były wykonywane przez ten sam czas.1

Jeśli chodzi o ilość spalonych kalorii lub wydatek energetyczny, jak można się spodziewać, ćwiczenia są znacznie bardziej wydajne. Jednak w przypadku takich parametrów, jak podwyższona temperatura ciała i tętno, oba te elementy są zdecydowanie porównywalne.1

Co więcej, po wykonaniu badań ultrasonograficznych tętnic uczestników, naukowcy odkryli podobny wzrost innych kluczowych korzyści dla zdrowia serca płynących z ćwiczeń: np. przepływ krwi.1

W ramach swoich doświadczeń naukowcy z Coventry University dokonali również przeglądu wcześniejszych badań nad skutkami „pasywnego ogrzewania”2.  Badanie przeprowadzone w 2015 r. wykazało, że coraz częstsze „kąpiele w saunie” skutkowały zmniejszeniem ryzyka kilku chorób serca i ogólnej śmiertelności.2 Chociaż kąpiel w saunie (wilgotnej, a nie suchej) różni się nieco od normalnej kąpieli, efekty zmniejszające ryzyko są takie same, a mianowicie zwiększona częstość akcji serca i pocenie się.

W badaniu z 2015 r. stwierdzono, że potrzebne są dalsze badania nad dokładnym mechanizmem zmniejszania ryzyka chorób serca, ale wyniki były rozstrzygające, że częstsze kąpiele w saunie przyczyniają się do tego.

Jakie są zalety?

Tak więc, gorąca kąpiel kilka razy w tygodniu zdecydowanie ma swoje zalety. Przyspiesza tętno; sprawi, że będziesz się pocić, a regularne kąpiele powinny mieć pozytywny wpływ na zdrowe funkcjonowanie pracy serca.1 Jednak naukowcy z Coventry podkreślają, że cotygodniowa kąpiel nie powinna zastępować członkostwa na siłowni, ponieważ nie wszystkie pozytywne korzyści płynące z ćwiczeń można osiągnąć dzięki kąpieli.1

Na przykład nie będziesz w stanie budować masy mięśniowej ani redukować poziomu tłuszczu poprzez zwiększenie ilości kąpieli, ale korzystając z kilku co tydzień możesz zdecydowanie wspomagać zdrowie serca, a także uzyskać więcej korzyści z treningów wydolnościowych.

Zapamiętaj 

Wygląda na to, że w tej kwestii potrzebujemy zdecydowanie więcej badań, ale wyniki, które otrzymaliśmy, są obiecujące. Gorąca kąpiel kilka razy w tygodniu nie tylko pomaga odprężyć się po ciężkim dniu, ale także może pomóc w utrzymaniu zdrowia serca.

Nie rezygnuj więc ze swojego planu treningowego na siłowni, ale zdecydowanie warto rozważyć dodanie do tygodniowego harmonogramu kilku kąpieli.

Szukasz więcej ciekawych artykułów
Sprawdź te:

 10 Podstawowych Pozycji Jogi dla Początkujących | Joga Jest Prosta

Trening

 10 Podstawowych Pozycji Jogi dla Początkujących | Joga Jest Prosta

Czy kiedykolwiek chciałaś rozpocząć praktykę jogi, ale nie wiedziałaś od czego zacząć? Więc zebraliśmy wszystkie podstawowe pozycje jogi, aby Ci to ułatwić.

2020-11-24 20:30:59Autor Myprotein Polska


5 Suplementów, Które Wzmocnią Twój Układ Odpornościowy 

Suplementy

5 Suplementów, Które Wzmocnią Twój Układ Odpornościowy 

Mocny układ odpornościowy może mieć ogromne znaczenie, jeśli chodzi o umiejętność radzenia sobie z codziennymi aktywnościami. Dowiedz się jak go wzmocnić.

2020-03-24 00:36:14Autor Myprotein Polska

 

Nasze artykuły należy wykorzystywać wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie należy ich traktować jako porady lekarskiej. Jeśli jesteś zaniepokojony, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem suplementów diety lub wprowadzeniem jakichkolwiek poważnych zmian w diecie.


  1. Charles James Stuard (University of Coventry PhD candidate & researcher),“Can’t face running? Have a hot bath or a sauna – research shows they offer some similar benefits”, 26/05/2021, https://theconversation.com/cant-face-running-have-a-hot-bath-or-a-sauna-research-shows-they-offer-some-similar-benefits-158552
  2. Jari A. Laukkanen, MD, PhD, Institute of Public Health and Clinical Nutrition, University of Eastern Finland,“Association between sauna bathing and fatal cardiovascular and all-cause mortality events”, February 23, 2015. doi:10.1001/jamainternmed.2014.8187. 


Myprotein Polska

Myprotein Polska

Autor i ekspert


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!