Suplementy

Czy można zastąpić posiłki odżywką białkową?

Czy można zastąpić posiłki odżywką białkową?

Na rynku znalazło się wile rodzajów białek, isolaty, białka z serwatki czy też białko na noc oraz wiele innych. Czy można zastąpić posiłki odżywką białkową? Powstały również gainery pomagające uzupełnić drugi ważny makroskładnik węglowodany razem z białkiem szczególnie w porze potreningowej. Czy istnieje lepsze życie dietetyczne bez odżywek białkowych? Czy by uzyskać wymarzoną formę niezbędne jest suplementowanie się odżywkami? Czy bez suplementacji możliwe jest zbudowanie solidnej masy mięśniowej? Czy można pozyskiwać białko z odżywek? Moja teza jest prosta, nie można posiłków zastąpić całkowicie odżywką białkową, a jedynie się wspierać. Przyjrzyjmy się temu.

 

CZY TYLKO BIAŁKO JEST ISTOTNE W PRZEBUDOWIE SKŁADU CIAŁA I KSZTAŁTU SYLWETKI?

Odpowiadam stanowczo nie. Makroelementy są to trzy składowe białko, węglowodany, tłuszcze mają największy wpływ na zmiany ciała, aczkolwiek bez mikroelementów czyli małych bohaterów
pierwiastków, witamin nie będziemy zdrowi. Porcja białka nie jest ekwiwalentem dobrze
zbilansowanego posiłku, ponieważ jest zbyt uboga odżywczo. Makroelementami posiłek z
naturalnych źródeł może odpowiadać suplementowi, aczkolwiek mięso , ryba, czy jaja zawsze
wygrają odżywczo.

 

 

ZASPOKAJANIE ZAPOTRZEBOWANIA..

Od stopnia aktywności zależy zapotrzebowanie na białko, więc aby ułatwić sobie uzupełnienie diety osoby aktywne wybierają mniejszą ilość posiłku odżywki białkowej, gdyż dostarczają maksymalnej skoncentrowanej ilości makroskładnika, niż mieliby dostarczyć taką samą ilość z objętościowo kilkukrotnie większego pokarmu. Spokojnie mogą obyć się bez suplementacji osoby mało aktywne, lub przeciętnie aktywne ze względu na wystarczający czas regeneracji trenując do trzech razy w tygodniu, bądź dostarczając często mięso czy jaja, posiadających bardzo korzystną kompozycję aminokwasów.

 

PROBLEM NASYCENIA..

Forma płynna odżywek białkowych sprawia , że one są mniej sycące. Zamieniając ją z porcją mięsa na talerzu może być odczuwalny głód zaraz po jej spożyciu. Tłuszcz , który towarzyszy często białku pochodzenia naturalnego w mięsie i rybach zaspokaja sytość, gdyż 1 g tłuszczu to 9 kcal, gdzie węglowodany i białka to 4 kcal, dlatego nie sięgamy tak często po dodatkowy pokarm po obiedzie jak po spożyciu szejka białkowego dobijając tym niezaplanowanym dodatkiem kalorie.

 

PSYCHIKA

Przyzwyczajenie się do częstego spożycia odżywek białkowych ze względu na wygodę i
wartościowość produktu będzie prowadziło do wytworzenia złych relacji z jedzeniem. Codzienne
wybieranie drogi na skróty może skończyć się załamaniem silnej woli wybierając inne produkty
spożywcze, co może nie sprzyjać zmianie sylwetki, opóźniać ją, a często prowadzić do depresji.

 

HOLISTYCZNE SPOJRZENIE

Spożywanie więcej niż 3 dawki dziennie obciąża żołądek, jelita i nerki. Wiele osób zapomina
dostarczać więcej wody spożywając odżywki białkowe , która jest niezbędna w procesach
wykorzystywania makroskładnika do transportu, wchłaniania i budowy, a przecież przyjmujemy
kilkukrotnie bardziej skoncentrowaną dawkę produktu w pokarmie. Naturalny posiłek przez to, że ma mniejszą koncentrację białka posiada znaczną część wody, witamin warunkujących przyswajalność. Dlatego praca narządów wewnętrznych obciążona regularnie przez dłuższy czas może zostać zaburzona, konsekwencje mogą się pojawić bez konkretnych symptomów.

Podsumowując warto skupiać się na wysokiej jakości produktach, a suplementy traktować tylko i
wyłącznie jako dodatek. Podstawą są naturalne produkty żywieniowe bogate w makroskładniki,
później trening jako bodziec , a na końcu suplementacja. Odżywki białkowe przyspieszają hipertrofię przez ich koncentrację i wysoką przyswajalność, aczkolwiek dłuższe wspieranie się głównie nimi może opóźnić progres ze względu na dysfunkcję narządów wewnętrznych i braki mikroelementów. Kolejny raz wnioskiem jest złoty środek , czyli korzystanie z suplementacji aczkolwiek w umiarze i w obserwacji organizmu i świadomości jego stanu.

 



Jennifer Blow

Jennifer Blow

Redaktor i Wykwalifikowany Dietetyk

Jennifer Blow jest naszym UKVRN Registered Associate Nutritionist - Brytyjskim rejestr kompetentnych i wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie żywienia. Ma tytuł Licencjata Nauk Ścisłych W Dziedzinie Nauk Żywieniowych i Magistra Nauk Ścisłych W Dziedzinie Badań Nad Odżywianiem, a obecnie specjalizuje się w stosowaniu suplementów sportowych dla zdrowia i sprawności fizycznej, popartych badaniami opartymi na dowodach naukowych.

Jennifer była cytowana lub wymieniana jako dietetyk w najważniejszych publikacjach internetowych, w tym w Vogue, Elle i Grazia, za jej wiedzę z zakresu nauk żywieniowych dla ćwiczeń i zdrowego trybu życia.

Jej szerokie doświadczenie obejmuje pracę z NHS na próbach interwencji dietetycznych, po konkretne badania naukowe nad suplementacją kwasów tłuszczowych omega-3, a także wpływ fast foodów na zdrowie, które przedstawiła w corocznej Konferencji Nutrition Society. Jennifer bierze udział w wielu wydarzeniach związanych z rozwojem zawodowym, aby zapewnić, że jej wiedza i praktyka pozostaje na najwyższym poziomie. Dowiedz się więcej o doświadczeniu Jennifer tutaj.

W wolnym czasie Jennifer uwielbia wędrówki po wzgórzach i jazdę na rowerze, a w swoich postach uwielbia udowodniać, że zdrowe odżywianie nie oznacza głodu przez całe życie.


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!