Suplementy

Przedtreningówka – czym jest i jaką wybrać?

Dość intensywny tryb życia i natłok obowiązków, nadmiar pracy powoduję, że nasze trening nie są tak efektywne jak powinny być. Więc jak znaleźć siłę oraz motywację żeby wykonać dość ciężki trening? Alternatywą może być przedtreningówka, ale czy dla każdego? W dalszej części opiszę, czym  jest ten ten suplement oraz jakie możemy wyróżnić przedtreningówki.

 

Jest to jest to jeden z najczęściej wybieranych suplementów. Może to świadczyć, że jest to jeden z skuteczniejszych suplementów. Jego główną zaletą czy zadaniem jest pobudzenie naszego organizmu do wysiłku oraz poprawienie samopoczucia, zwiększenie siły, zwiększenie wydolności. Po to jest ten suplement, aby przyniósł nam efekty i trening byłby wykonany 100%.

 

Skład przedtreningówek jest naprawdę bardzo różny.  Wyboru składu suplementu jest uzależniony od konkretnej osoby. W skład suplementu mogą wchodzić  różnego  rodzaju składniki jak kreatyn, aminokwasów, oraz pobudzacze:

  • Kofeina – dawka kofeiny może zależeć głównie od producenta może być od 100-400mg  a nawet więcej. Dzięki temu sprawia to, że jedna porcja przedtreningówki może dostarczyć silnego kopa większego niż zwykły redbull czy silna kawa.
  • Kreatyna jest to następny składnik wchodzący w skład tych produktów. Głównym zadaniem kreatyn jest uzupełnienie ATP w organizmie. Poziom ATP spada podczas wysiłku fizycznego, więc odpowiednia suplementacja kreatyną powinna być koło treningowa.
  • Beta alanina dość często stosowany składnik pre-workoutów. Jeśli zastosujesz taką przedtreningówkę, w której jest beta alanina, możesz odczuć swędzenie twarzy całego ciała, uczucie chodzenia stada mrówek, to znaczy, że ten produkt działa. Głównym czynnikiem przypisującym działanie beta alaniny jest pobudzenie naszego organizmu oraz produkcje karnozyny, co daje nam wyższą wytrzymałość mięśniową.
  • Arginina jest przeważnie w formie alfa-ketoglutaranu (AAKG), dzięki czemu przyczynia się do zwiększenia produkcji tlenku azotu, który powoduję rozszerzenie naczyń układu krwionośnego. A to dzięki temu daje nam wspomnianą wcześniej pompę mięśniową.

Oprócz podstawowych składników wyżej wymienionych możesz w takich produktach znaleźć:

  • Aminokwasy BCAA to aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach. Działanie polega na pobudzeniu syntezy białek oraz zwiększenie hormonów anabolicznych. Dzięki ich zastosowaniu przyczyniają się do zahamowania katabolizmu mięśni, chronią je przed rozpadem.
  • Niacyna pomaga w syntezie i rozkładzie węglowodanów, kwasów tłuszczowych i aminokwasów w przemianach metabolicznych mających na celu uwalnianie energi.
  • Witamina B12
  • Tauryna
  • Magnez
  • Sód
  • Potas
  • Wapń

 

Dla kogo przeznaczona jest przedtrenigówka?

Jest głównie produkt przeznaczony dla osób, które ćwiczą na siłowni lub uprawiają inną dyscyplinę sportową. Osoby, które nie ukończyły 18 lat nie powinny stosować przedtreningówki. Niestety umieszczone informację przez producenta nie odstraszają młody ludzi do używania tych produktów. A pamiętajmy, że w tym wieku nie powinniśmy stosować tak silnych stymulantów. Lepszym wyborem dla młodego organizmu, będzie wybór kawy.

Kiedy stosować, przedtreningówkę?

Można się zastanowić na chwile, kiedy wybrać i stosować ów preparat. Głównie jak wcześniej pisałem są to preparaty stosowane, aby poprawić naszą wydolność na treningu. Dzięki nim możesz znacznie efektywniej zrobić trening niż bez nich. Na początku może się wydawać, że jest to naprawdę potrzebny suplement, bez którego nie możemy się obejść. Jednak zastanów się czy nawet najsilniejsza przedtreningówka jest nam potrzebna czy nie lepiej skorzystać z kawy. Dlaczego warto najpierw skorzystać z kawy. Ponieważ kofeina jest podstawowym źródłem każdej przedtreningówki i kofeina cechuje się tym, że znosi uczucie zmęczenia i daje nam energie do działania. Warto też zwrócić uwagę, że w tych preparatach znajdziesz inne składnik. Jeśli jesteś osobą, która ćwiczy na siłowni i widzisz, że sama kawa nie przynosi pomocy powinieneś wybrać przedtreningówkę, są one o wiele mocniejsze niż kawa i działają bardzo długo. Dodatkowo preparaty cechują się tym, że zwiększają w naszym organizmie pompę mięśniową, dzięki takim substancją jak arginina czy norwalia, sok z buraków czerwonych, cytrulina. Są to składniki odpowiedzialne za zwiększenie produkcji tlenku azotu.

Negatywne skutki zażywania

Objawy, jakie mogą wystąpić po zażywaniu tych suplementów są:

  • rozdrażnienie
  • zawroty głowy
  • osłabienie
  • przyspieszone bicie serca

Wszystkie te objawy oraz połączenie z lekami lub z różnymi chorobami może wywołać przykre konsekwencje i zakończyć wizytą w szpitalu. Oczywiście, jeśli będziemy postępować zgodnie z zaleceniami podanym przez producenta to nie obawiajmy się żadnych skutków ubocznym. Pamiętaj, jeśli dany suplement jest dostępny w sprzedaży, to został dopuszczony oraz zbadany przez urząd Polski. Więc nie obawiaj się, że mogą w nim znajdować się niedozwolone środki.

 

Jeśli już zdecydowałeś się skorzystać z tych produktów pamiętaj, że zawsze zaczynaj od najsłabszych produktów i stosuj się zawsze do poleceń producenta. Nigdy nie przekraczaj większej porcji niż zalecane dawki od producenta. Jest to świetny wybór dla osób, które cały dzień są na nogach i wykonują wieczorny trening, dzięki temu osoba będzie mogła wykonać swój trening w pełni sił.



Tarek Hamdan

Tarek Hamdan

Kulturysta i Pasjonata Zdrowego Odżywiania


Tarek teraz poleca


Sprawdź nasze najnowsze promocje! KUP TERAZ