0
Koszyk

W Twoim koszyku nie znajdują się obecnie żadne produkty

dieta

Zioła i przyprawy, które wspomogą odchudzanie | Podkręć metabolizm | Wspomóż odporność

Zioła i przyprawy, które wspomagają proces odchudzania

Zioła i przyprawy na odchudzanie są stosowane od wielu lat. W obecnych czasach i dostępie do ogromnej ilości preparatów „cud” na odchudzanie, ich właściwości zostają niestety pomijane. Większość sportowców i fanów zdrowego odżywiania zwyczajnie je bagatelizuje. Mało osób wie, że goździki, cynamon czy kurkuma mają nawet 50 razy więcej przeciwutleniaczy niż na przykład jagody. Ponadto niektóre z ziół i przypraw mają działanie antybakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze.

Ludzie ceniący sobie piękną sylwetkę sięgają po coraz to silniejsze środki, w tym również te nielegalne, zamiast skupić się na tym, które przyprawy i zioła na odchudzanie będą dla nich właściwe. Zdarza się, że występuje reakcja alergiczna na pewne zioła, a niektóre w nadmiarze mogą zaszkodzić, więc przy takich kuracjach warto zasięgnąć rady lekarza (lub doświadczonego zielarza) czy dane zioła są dla nas odpowiednie. Głównie przy chorobach wątroby, serca oraz płuc należy je stosować ze stosownym umiarem.

Zioła na odchudzanie są źródłem witamin, soli mineralnych i flawonoidów. Jak większość z Was wie, nadwaga i otyłość zwiększają ryzyko zachorowania na cukrzycę, choroby serca, stawów i inne, często groźne, dolegliwości. Odpowiednio dobrane jednak będą wpływały świetnie na proces trawienia oraz pracę wątroby. Przy wyborze ziół na odchudzanie powinniśmy kierować się ich działaniem na hamowanie i regulowanie apetytu, właściwości moczopędne oraz czy dana mieszanka ziół usprawni procesy trawienne. Zioła przyspieszające metabolizm będą również działały napotnie oraz powinny ustabilizować poziom glukozy we krwi.

Przybliżmy jednak przyprawy i zioła na odchudzanie, które zasługują na szczególną uwagę i miejsce w naszej codziennej diecie:

Cynamon

Jest to przyprawa, która ma ogromne właściwości antyoksydacyjne. Stabilizuje poziom cukru we krwi, więc będzie idealnym dodatkiem dla cukrzyków. Co więcej, spożywając cynamon spada nam poziom złego cholesterolu LDL i trójglicerydów. Kontroluje apetyt, wspomaga pracę żołądka, wpływa pozytywnie na nasz wygląd i starzenie się skóry, ale także działa przeciwbólowo, znieczulająco i przeciwbakteryjnie. Świetnie też rozgrzewa, więc nada się idealnie do wszelkich ciepłych napojów, ale również do wypieków (większość pewnie skojarzy cynamon z szarlotką), deserów, a nawet dań, jeśli lubimy orientalne smaki.

Goździki

Nie każdy je lubi, mają dość specyficzny, bo słodko-pikantny zapach i smak, ale za samo działanie każdy powinien się do nich szybko przekonać. Zawierają bowiem eugenol, caryophyllene i tannins (związki działające bakteriobójczo i antyseptycznie). Pomogą nam zwalczyć wszelkie infekcje, o które teraz zimą nie jest ciężko. Łagodzą też problemy trawienne – osłaniają układ trawienny, wpływają leczniczo na wrzody żołądka czy wzdęcia. Nie bez powodu olejki na bazie goździków działają znieczulająco, a na ból zęba najlepszym sposobem jest ich przyłożenie do obolałego miejsca.

Kurkuma

W przeciwieństwie do cynamonu czy goździków, kurkuma nie ma intensywnego smaku, za to intensywnie barwi. Zawarta w niej (jak i w curry) kurkumina obniża tempo rozwoju tkanki tłuszczowej i zapobiega powstawaniu nowych komórek tłuszczowych, co jest niezwykle pomocne w walce o idealną sylwetkę. To jednak nie koniec jej zalet: ten ciemnożółty proszek ma działanie podobne do silnych leków przeciwzapalnych, jednak nie jest toksyczna. Istnieją badania wskazujące na pozytywny wpływ na chorobę Alzheimera, ale kurkuma również pomaga przy zapaleniu stawów, chorobie jelita drażliwego, poprawia pracę wątroby, działa antyseptycznie i jest jedną z najsilniejszych przypraw przeciwnowotworowych.

Mięta

Ułatwia trawienie poprzez zwiększenie wydzielania soków trawiennych. Przeciwdziała wzdęciom i pomaga przy bólach brzucha. Działa antyseptycznie oraz pobudza układ nerwowy. W odchudzaniu pomoże nam nawet sam aromat mięty, który pobudza i orzeźwia, zmniejszając chęć na słodkie przekąski. Najlepiej pić ją po posiłku lub gdy przyjdzie ochota na ’coś słodkiego”.

Żeń-szeń

Stosowany już od 4000 lat w Chinach. Uznaje się go za wspaniałe źródło zwiększające energię, ale również przyspieszające nasz metabolizm. Organizm sięga wówczas do zapasowych substancji zgromadzonych w tkance tłuszczowej, co znacząco przyspiesza chudnięcie. Przyjmowanie go jest również wskazane dla cukrzyków, ponieważ obniża poziom glukozy we krwi, a ponadto wykazuje właściwości przeciwnowotworowe.

Papryka Chili

Słodka, tak jak i ostra papryka, zawierają kapsaicynę. Odpowiada ona nie tylko za smak, ale również wspomaga proces trawienia. Właściwości odchudzające zawdzięcza przyspieszeniu przemiany materii oraz podnosząc temperaturę ciała. Jeśli chodzi o prozdrowotne właściwości to warto zwrócić uwagę na działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne. Poprawia odporność organizmu i łagodzi objawy zapalenia stawów.

Imbir

Znany ze swojego silnego działania rozgrzewającego i przeciwzapalnego. W odchudzaniu przydatny ze względu na właściwości termogeniczne: spożywanie imbiru podnosi temperaturę ciała, co znacznie poprawia metabolizm. Hamuje apetyt, wspomaga wydzielanie soku żołądkowego i usprawnia pracę jelit. Łagodzi także bóle żołądka, ale to nie wszystko. Imbir zawiera substancje, które nie tylko przyspieszają spalanie tanki tłuszczowej, ale także są pomocne przy walce z cellulitem. W kuchni należy używać go ostrożnie ze względu na intensywny, ostry smak i korzenny zapach.

Tymianek

Działa bakteriobójczo, zwalcza pasożyty i drobnoustroje, zapobiega bólom żołądka i ułatwia trawienie tłustych potraw. Reguluje pracę układu pokarmowego wspomagając proces odchudzania. Przyspiesza przemianę materii i uspokaja nerwy łagodząc tym samym nawet depresję.

Morwa Biała

Bardzo często stosowana przy odchudzaniu. Związki w morwie białej zmniejszają przyswajanie węglowodanów co ogranicza znacznie odkładanie się tkanki tłuszczowej. Obniża również cholesterol i działa przeciwzapalnie. Również dostrzec można wpływ na łaknienie – zmniejsza ochotę na słodkie.

Mniszek Pospolity

Pobudza czynności wątroby (zwiększa ilość wytwarzanej żółci i ułatwia przepływ do dwunastnicy), reguluje proces trawienia i przemiany materii oraz wspomaga trawienie. Korzystny przy odchudzaniu ze względu na korzystny wpływ na cellulit. Jest również stosowany przy anemii, kamicy nerkowej, reumatyzmie i niewydolności wątroby.

Poziomka Pospolita

Poza pysznymi owocami w lecznictwie używane są również liście poziomki. Działają moczopędnie oraz likwidują stan zapalny w jelitach. Napary z liści lub owoców pobudzają przemianę materii i pobudzają do pracy nerki. Działą także bakteriobójczo i przydaje się przy stanach zapalnych.

Skrzyp Polny

Ma lekkie działanie moczopędne, przyspiesza przemianę materii, oczyszcza organizm z toksyn, ale to nie wszystkie właściwości. Wpływa bowiem również dobrze na kondycję włosów. Osoby, u których zdiagnozowano niewydolność serca lub nerek nie powinny stosować skrzypu polnego. Również warto zwrócić uwagę na zawartość antywitaminy B1 (długotrwałe stosowanie skrzypu może spowodować niedobór tiaminy).

Fiołek Trójbarwny

Inaczej zwany bratkiem, choć mało popularny zasługuje na uwagę. Oczyszcza krew, zapewnia gładką cerę, likwiduje wypryski i łagodzi stany zapalne skóry, ponieważ działa odtruwająco na organizm. Poprawia też przemianę materii i działa moczopędnie. Zawarte w bratku śluzy zwiększają uczucie sytości, tym samym ograniczając łaknienie.

Podsumowanie

Poza prozdrowotnymi właściwościami przypraw i ziół, tym, że wspomagają one odchudzanie oraz regulują wiele funkcji zachodzących w organizmie człowieka, są również wspaniałym pomysłem na urozmaicenie smaku w codziennej diecie. Zwykły kurczak z ryżem może stać się orientalną potrawą, a my nie będziemy znudzeni wciąż tym samym jedzeniem. Zamiast inwestować w preparaty na odchudzanie, które rozregulowują nasz organizm, osłabiają go lub nadmiernie pobudzają, lepiej wybrać się do sklepu po zwykłe przyprawy i zioła, które pomogą nam nie tylko w odchudzaniu, ale też w innych kwestiach: zdrowotnych i smakowych.

 



Aleksandra Wianecka

Aleksandra Wianecka

Autor i ekspert

Aleksandra Wianecka studentka filologii angielskiej i studiów menedżersko-prawnych. Z zamiłowania jest trenerką personlaną. Doświadczenie zdobywała na certyfikowanych kursach u specjalistów z całego kraju. Aktualnie pracuje jako doradca żywieniowy. Pisywała dla portalu https://www.muscle-zone.pl/. Obecnie jednak jej artykuły znlażć możecie na naszym oraz jej osobistym blogu https://sheliftsncooks.blogspot.com/?m=1. Aleksandra uwielbia podróże, kocha góry i ma ślabość do pysznego jedzenia. swoją pasję do jedzenia łącz z byciem fit, towrząc dietetyczne odpowiedni słodyczy i klasycznych przepisow kulinarnych. Więcej o Aleksanrze dowiecie się z jej social media: https://www.instagram.com/she.lifts.and.cooks/


Sprawdź nasze najnowsze promocje! KUP TERAZ