Zdrowie

Jak utrzymać wagę po schudnięciu? | Odchudzanie bez efektu jojo | Schudnij zdrowo i bezpiecznie

Jak utrzymać wagę po schudnięciu?

Utrata wagi niesie ze sobą ogrom wyrzeczeń. Warto jest zamiast działać na własną rękę zrzucać kilogramy ze specjalistą. Niestety na rynku jest bardzo dużo „pseudo” trenerów i dietetyków, którzy chcąc zatrzymać klienta przepisują diety ekspres, czyli diety głodówkowe, najczęściej by nie zniechęcić swojego podopiecznego. Może i efekty będą błyskawiczne natomiast skóra i tak nie będzie jędrna, a kilogramy wrócą w równie ekspresowym tempie jak i zniknęły. Niestety, coś co budowaliśmy przez kilka dobrych lat nie zniknie na stałe w miesiąc, bądź dwa. Prawidłowe tempo redukcji masy ciała wynosi od 0,5 do 1,0 kg na tydzień. Ważne jest aby 70% ubytku masy ciała stanowiła tkanka tłuszczowa. Tylko taka strategia odchudzania jest w stanie zapobiec w pojawieniu się efektu „jojo”. Jak utrzymać wagę po schudnięciu? Na to pytanie poznacie odpowiedź w dalszej części artykułu.

Dlaczego pojawia się efekt jojo?

Chcąc stracić w krótkim czasie, dużą ilość kilogramów, często sięgamy po dietę głodówkową. Taka dieta oprócz spadku masy ciała powoduje również spadek przemiany materii (aż o 15-20%), co w konsekwencji po zaprzestaniu stosowania diety spowoduje efekt jojo.

Dobrze zbilansowana dieta i zmiana nawyków żywieniowych to dużo wyrzeczeń, ale czy nie warto wybrać drogę, która zagwarantuje nam stały spadek zbędnych kilogramów?

Chcesz utrzymać wagę po schudnięciu?

Zacznij od zmiany swoich wcześniejszych nawyków  żywieniowych. Chcąc utrzymać wagę nie możesz tylko przez chwilę trzymać się wytycznych od dietetyka bądź trenera, a następnie wrócić na stare śmieci. Stałą utratę wagi i tkanki tłuszczowej zapewni Ci jedynie zdrowa, dobrze zbilansowana dieta, od początku walki z nadwagą jak i już po zakończonym procesie odchudzania.

Podczas diety, gdy zrzucimy 10 kg, tracąc pół kilograma tygodniowo przez okres 6 miesięcy, aby uniknąć efektu jojo, etap stabilizacji powinien wynosić tyle samo (czyli również 6 miesięcy). Kalorykę posiłków powinniśmy zwiększać bardzo powoli, około 100 kcal miesięcznie, cały czas obserwując jak zachowuje się nasza waga. Najlepszym rozwiązaniem jest stała współpraca z trenerem lub dietetykiem klinicznym, który pomoże w odpowiedni sposób dobrać kaloryczność posiłków. Pomijając etap stabilizacji niestety spowodujemy, że utracone kilogramy wrócą i nasza praca pójdzie na marne. W takim wypadku nie tylko może pojawić się efekt jojo, ale również liczne problemy zdrowotne.

Aby cieszyć się nową sylwetką i utrzymać wagę po schudnięciu, pamiętaj:

  1. Wyklucz z diety produkty przetworzone – wybieraj produkty, które mają najkrótszy skład i nie zawierają konserwantów.
  2. Jedz regularnie i staraj się nie podjadać pomiędzy posiłkami.
  3. Ogranicz picie alkoholu, unikaj słodyczy i niezdrowych przekąsek.
  4. Pij min. 2 litry wody dziennie.
  5. Unikaj jedzenia na mieście i staraj się samemu przygotowywać sobie posiłki.
  6. Do smażenia używaj maso klarowane, smalec, olej rzepakowy bądź oliwę z oliwek.
  7. Zadbaj by minimum 3 razy w tygodniu wybrać się na siłownie, fitness, basen, rower itp.


Magdalena Pardela

Magdalena Pardela

Instruktor Fitness I Fizjoterapeuta


Magdalena teraz poleca


Sprawdź nasze najnowsze promocje! KUP TERAZ