Zdrowie

Sauna – jak korzystać? | Korzyści i przeciwwskazania

Sauna – jak korzystać?

Pewnie większość z was chociaż raz korzystało z sauny. Jednak wiele osób nie
wie jak często powinno się na nią chodzić, czy lepiej po treningu, przed
treningiem, a może w zupełnie inny dzień? Czy pić przed, w trakcie czy po?
Sauna ma nas zrelaksować i zregenerować przeciążony organizm. Jak więc z niej
korzystać żeby wynieść najwięcej korzyści, a nie obciążyć dodatkowo organizm
zmęczony innymi aktywnościami?

Sauna – korzyści

Chodzenie na saunę jest świetnym sposobem, żeby się zrelaksować. Czasem
niewielki ból mięśni i nadmierne napięcie może wywołać dyskomfort, a już jedna
sesja na saunie potrafi uczynić cuda. Pod wpływem ciepła nasze mięśnie
rozluźniają się, a nasz układ nerwowy może odpocząć. Dodatkowo u osób bez
żadnych schorzeń naprzemienne nagrzewanie ciała w saunie, a później
schładzanie go pod zimnym prysznicem świetnie działa na układ krwionośny!

O czym należy pamiętać?

  • Na saunę warto iść na koniec całego dnia – wieczorem, lub rano kiedy wiemy,
    że nie mamy dużo obowiązków i możemy później odpocząć. Dlaczego?
    Korzystanie z sauny jest dla organizmu wyczerpujące i później naturalne jest,
    że odczuwamy zmęczenie.
  • Nie należy iść na saunę głodnym ani przejedzonym. Pójście na saunę na czczo
    może skutkować nawet utratą przytomności, z kolei kiedy nasz organizm trawi
    nie jest skupiony na regulowaniu naszej temperatury i nie wyniesiemy pełnych
    korzyści z wizyty na saunie.
  • Nie należy wchodzić do sauny w stroju kąpielowym, co o dziwo niektórzy robią.
    Nasze ciało ma być osłonięte jedynie ręcznikiem. Kostium kąpielowy może
    poparzyć naszą skórę.
  • Kiedy idziesz na saunę po raz pierwszy i organizm nie jest przyzwyczajony do
    takich temperatur nie przesadzaj – zacznij od 5 minut, a nawet mniej! Seans na saunie powinien wynosić 5-15 minut. Po takim seansie wychodzimy schłodzić
    ciało pod zimną wodą – pamiętaj żeby nie korzystać z mydła. Potem powinno
    odpocząć się około 10-15 minut i powtórzyć seans.
  • Kiedy leżysz na saunie, usiądź przed wyjściem na 1-2 minuty, żeby zapobiec
    odpływowi krwi z mózgu i zawrotami głowy. Dopiero wtedy wyjdź pod prysznic
  • Na saunę powinno się chodzić 1-3 razy w tygodniu w zależności od kondycji
    organizmu
  • Należy po saunie uzupełnić niedobór wody!

Sauna – jaką wybrać?

Kiedy pójdziemy na saunę, często do wyboru mamy więcej niż jedną. Najczęściej
są to sauny fińskie czyli inaczej sauna sucha. Temperatura w nich wynosi do
100°C, za to wilgotność w niej nie będzie duża. Sauna parowa z kolei będzie
utrzymywała o połowę mniejszą temperaturę – około 45°C, ale wilgotność w niej
będzie już znacznie większa. Są też sauny na podczerwień, które nie będą tak
wycieńczające.

Przeciwwskazania

Naturalnie z sauny powinny korzystać osoby zdrowe szczególnie pod względem
chorób serca oraz wszelkich chorób krążenia. Jeśli chorujemy na nadciśnienie,
choroby układu nerwowego, cukrzycę, nowotwory złośliwe czy grzybicę, nie
powinniśmy uczęszczać na saunę.



Aleksandra Wianecka

Aleksandra Wianecka

Autor i ekspert

Aleksandra Wianecka studentka filologii angielskiej i studiów menedżersko-prawnych. Z zamiłowania jest trenerką personlaną. Doświadczenie zdobywała na certyfikowanych kursach u specjalistów z całego kraju. Aktualnie pracuje jako doradca żywieniowy. Pisywała dla portalu https://www.muscle-zone.pl/. Obecnie jednak jej artykuły znlażć możecie na naszym oraz jej osobistym blogu https://sheliftsncooks.blogspot.com/?m=1. Aleksandra uwielbia podróże, kocha góry i ma ślabość do pysznego jedzenia. swoją pasję do jedzenia łącz z byciem fit, towrząc dietetyczne odpowiedni słodyczy i klasycznych przepisow kulinarnych. Więcej o Aleksanrze dowiecie się z jej social media: https://www.instagram.com/she.lifts.and.cooks/


Aleksandra teraz poleca


Sprawdź nasze najnowsze promocje! KUP TERAZ