Odżywianie

Soja – Czy dla każdego? | Zalety, wady, pochodzenie

Soja – Czy dla każdego?

Osoby chcące przejść na dietę wegetariańską lub wegańską mają często problem z
zamienieniem białka zwierzęcego na równie wartościowe odżywczo roślinne. Jest jednak
jedna roślina, która dość skutecznie może z tym problemem pomóc – jest to nazywana
“królową wszystkich roślin” soja.

Pochodzenie Soi

Soja znana jest aż od 4 tysięcy lat w Chinach, jednak Europejczycy poznali soję dopiero w
XVI wieku. Paradoksalnie, obecnie połowa wszystkich upraw świata, odbywa się w
Stanach Zjednoczonych oraz Brazylii.

Czym jest soja?

Soja to roślina z rodziny bobowatych, najczęściej wykorzystywana jest soja warzywna.
Jest ona bardzo wymagająca jeżeli chodzi o uprawę, gdyż potrzebuje dobrych i żyznych
gleb oraz bardzo dużego nasłonecznienia. Jest świetnym źródłem białka, które jest
weganom oraz wegetarianom bardzo potrzebne przy braku mięs lub ryb. W 100 gramach
soi jest 385 kcal, a 50 gramów soi zastępuje 1,5 szklanki mleka krowiego lub 150 gramów
mięsa wołowego.

Właściwości i korzyści soi

Soja jednak nie słynie tylko z wysokiej zawartości białka. Zawiera również witaminę E i
witaminy z grupy B oraz składniki mineralne, np. Wapń, żelazo, potas czy magnez.

Ponadto, ma w sobie dużo biotyny, więc pozytywnie wpływa na skórę oraz dużą
zawartość błonnika. Kolejnym ważnym składnikiem są lipidy i fitoestrogeny, które w
budowie i funkcji podobne są do naturalnych estrogenów. Soja jest dzięki temu świetnym
elementem lecznictwa, nie wykorzystuje się jej tylko w kuchni ale również jako naturalny
lek.

Inne korzyści wynikające ze spożywania soi to:

  • Świetny sposób dla osób z wysokim cholesterolem i mających choroby związane z
    układem krążenia, soja bowiem jest naturalnym lekarstwem, które obniża cholesterol.
    Co więcej, obniża jedynie ten zły, zostawiając dobry na swoim poziomie.
  • Badania wykazały zależność pomiędzy spożywaniem soi a zmniejszoną
    zachorowalnością na nowotwory
  • Soja może łagodzić objawy menopauzy dzięki fitoestrogenom. Łagodzi uderzenia
    gorąca i zawroty głowy
  • Może również zapobiegać chorobom serca oraz chorej wątrobie
  • Dieta bogata w soję i przetwory z soi może wspomagać redukcję osteoporozy,
    ponieważ zwiększa gęstość mineralną kości

Soja nie dla każdego

Jak to zwykle bywa, rośliny “cud” o wielu właściwościach leczniczych i prozdrowotnych
mają także swoje wady i nie są dla każdego. Soja według niektórych badań obniża
płodność wśród mężczyzn – badania wykazały, że mężczyźni mający dietę bogatą w soję
produkują mniej plemników niż ci, którzy nie jedzą jej wcale. Inne badania natomiast
wykazały, że małe ilości nawet do około 50-100 gramów dziennie nie powinny zmniejszyć

płodności. Zdania jednak są podzielone i jedyne w czym się zgadzają to, że mężczyźni nie
powinni spożywać jej w nadmiernej ilości.
Soja ma także pewne substancje antyodżywcze:

  • Oligosacharydy, które fermentują i powodują wzdęcia
  • Reakcje alergiczne – szczególnie wśród dzieci – występują dość często nawet w
    małych ilościach (szacuje się, że około 30% dzieci jest uczulonych na soję)
  • Lecytyna sojowa – również wpływa na alergie
  • Tioglikozydy to negatywnie wpływające związki chemiczne na tarczycę. Często
    spożywanie soi może spowodować pojawienie się objawów niedoczynności tarczycy i
    powstania wola tarczycy

Produkty z soi najczęściej wykorzystywane w kuchni

  • Olej sojowy
  • Tofu
  • Kiełki soi
  • Tempeh
  • Sos sojowy
  • Mąka sojowa
  • Mleko sojowe
  • Pasta miso


Aleksandra Wianecka

Aleksandra Wianecka

Autor i ekspert


Aleksandra teraz poleca


Sprawdź nasze najnowsze promocje! KUP TERAZ