Odżywianie

Dieta Sirtfood | Recenzja Dietetyka

Autorka: Jenaed Gonçalves Brodell

Nowinki dietetyczne to zawsze gorący temat. Nowe trendy (czasami podejrzane) dietetyczne wydają się pojawiać regularnie, a dieta Sirtfood jest jednym z ostatnich, który wywołuje dyskusje.

Dieta sirtfood została opracowana w 2015 roku przez dwóch dietetyków: Aidana Gogginsa oraz Glena Mattena. Sugerują oni, że ta dieta “wpływa na zdolność organizmu do spalania tłuszczu i pobudza system metaboliczny”.1 Dieta polega na spożywaniu określonych pokarmów (zwanych sirtfood), które stymulują produkcję białek zwanych sirtuinami (sirtami) w organizmie. Sirt to skrót od Silent Information Regular Protein. 

Proponowana nauka stojąca za dietą opiera się na sile, jaką mają te sirtfoody na białka “sirt”. Istnieje siedem białek sirt (S1-7), a każde z nich ma określone funkcje metaboliczne .

S1 wiąże się z rozpadem tłuszczu i utratą wagi. Twórcy diety sugerują, że aktywuje ono ścieżki “chudego genu” w organizmie. Te ścieżki “chudych genów” są tymi samymi, które są częściej aktywowane przez post i ćwiczenia. Pomagają organizmowi spalić tłuszcz, zwiększyć masę mięśniową i poprawić zdrowie.

Autorzy diety Sirtfood uważają, że jedzenie sirtfood nie tylko aktywuje geny sirt, ale również pomaga ustabilizować poziom cukru we krwi i zwalczać stany zapalne. Sirtuiny zostały zidentyfikowane jako odgrywające ważną rolę w przeciwdziałaniu starzeniu się. 

A jakie są dowody tych twierdzeń? Zagłębmy się trochę w dietę Sirtfood.

Dieta sirtfood - czekolada

Czym jest dieta Sirtfood?

Ten trend żywieniowy opiera się na spożywaniu pokarmów, które mogą wchodzić w reakcję z rodziną białek znanych jako białka sirtuinowe (SIRT1-SIRT7)2. Wykazano, że ta grupa siedmiu białek w organizmie reguluje kilka funkcji organizmu, w tym metabolizm, stan zapalny i wydłużenie życia (czyli spowolnienie starzenia).3

Dieta składa się z dwóch faz, które trwają łącznie 3 tygodnie. Następnie możesz kontynuować spożywanie pokarmów bogatych w sirtfood.

Przez pierwsze trzy dni spożycie kalorii jest ograniczone do 1000 dziennie i składa się z zielonych soków oraz zwykłych posiłków bogatych w “sirtfood”. Od czwartego dnia do siódmego spożycie kalorii wzrasta do 1500 i składa się z dwóch soków i dwóch posiłków.

Plan diety sirtfood koncentruje się na zwiększeniu spożycia “zdrowych” produktów. Obejmują one:

  • Czerwone wino
  • Jarmuż
  • Truskawki
  • Cebula
  • Soja
  • Pietruszka
  • Oliwa z oliwek
  • Gorzka czekolada (85% kakao)
  • Zielona herbata Matcha
  • Gryka
  • Kurkuma
  • Orzechy włoskie
  • Rukola
  • Chilli
  • Lubczyk
  • Daktyle
  • Czerwona cykoria
  • Jagody
  • Kapary
  • Kawa 

Tydzień 1:

  • Ogranicz spożycie do 1000 kalorii dziennie
  • Pij trzy zielone soki sirtfood dziennie
  • Jedz jeden bogaty w sirtfood posiłek dziennie
  • W sprzedaży jest również ksiązka z dietą, zawierająca polecane przepisy

Tydzień 2:

  • Zwiększ spożycie do 1500 kalorii dziennie
  • Pij dwa zielone soki sirtfood dziennie
  • Jedz dwa bogate w sirtfood posiłki dziennie

dieta sirtfood - truskawki

Zaleca się spożywanie około 10 porcji sirtfood dziennie na odchudzanie i pięciu na utrzymanie wagi.

Dużą część diety stanowi zielony sok, zawierający 75 g jarmużu, 30 g rukoli, pół zielonego jabłka, 1 cm imbiru, 2 kawałki selera, pół cytryny, 5 g pietruszki i ½ łyżeczki matchy, który należy przygotować sokowirówką.

Plan diety sirtfood najwyraźniej działa na dwa sposoby. Po pierwsze sirtfood stymuluje geny sirtuiny, o których mówi się, że wpływają na zdolność organizmu do spalania tłuszczu i pobudzają układ metaboliczny. 

Istnieją dowody wskazujące na korzyści płynące ze związków bioaktywnych w pokarmach roślinnych, w tym w tych zalecanych w tej diecie.4 Te związki bioaktywne można znaleźć w czerwonych winogronach (resweratrol) i zielonej herbacie (galusan epigallokatechiny).5

Drugim sposobem, w jaki dieta sirtfood działa, aby pomóc Ci schudnąć, jest ograniczenie spożycia kalorii w ciągu 3 tygodni, często poniżej podstawowej przemiany materii (PPM) większości populacji.  

Co my na to?

Dieta jest bogata w produkty, które mają wiele zalet, takie jak zielona herbata, kurkuma, dużo warzyw jak jarmuż, cebula, pietruszka, owoce jak jagody i wiele produktów przeciwzapalnych jak orzechy włoskie i oliwa z oliwek. Z punktu widzenia gęstości odżywczej, żywność zawierająca wysoki poziom sirtuin zapewnia również dobry poziom składników odżywczych, które są ogólnie związane z poprawą zdrowia, jednak utrzymanie tej konkretnej diety przez długi czas może okazać się bardzo trudne. 

Z naukowego punktu widzenia niewiele wiemy o dowodach stojących za tą dieta. Testy, które zostały przeprowadzone dotyczą głównie myszy i byłoby niedokładne założenie, że badania laboratoryjne prowadzone na myszach, drożdżach i ludzkich komórkach macierzystych mają jakiekolwiek przełożenie na rzeczywiste wyniki zdrowotne człowieka.6.7

Osiągnięcie deficytu kalorii zadziała dla większości, jeśli chodzi o utratę wagi. Jeśli jesz tylko 1000 kalorii dziennie, jest to znacznie poniżej podstawowego tempa metabolizmu większości ludzi. Oczywiście spadek kalorii, z których wiele to węglowodany powoduje szybką utratę glikogenu (zmagazynowanej formy węglowodanów) z mięśni szkieletowych i wątroby. Na każdy gram glikogenu przypada około 2,7 g wody8. Tak więc z całym utraconym glikogenem tracimy również wodę – nic dziwnego, że waga pokazuje mniej. 

Ta dieta budzi dalsze wątpliwości, gdy rozważymy niektóre z konkretnych twierdzeń. Utrata siedmiu funtów (3,18 kg) tygodniowo jest nierealna i jest bardzo mało prawdopodobne, aby odzwierciedlała zmianę tkanki tłuszczowej. 

Werdykt

Dopóki nie będzie więcej dowodów na poparcie twierdzeń dotyczących tej diety, musimy przyrównać ją do sciencie fiction.

Istnieją badania laboratoryjne9 pokazujące, że sirtuiny mogą mieć działanie przeciwstarzeniowe, ale badania przeprowadzone na myszach, ludzkich komórkach macierzystych i szczurach nie są odzwierciedleniem prawdziwego świata.

Jeśli ograniczysz kalorie, niezależnie czy pochodzą one od sirtfood czy nie, schudniesz. Oczywiście wybór zieleniny i jagód zamiast ciasta pomaga w ogólnym zdrowiu i samopoczuciu.

Ogólnie rzecz biorąc, nie przeprowadzono wystarczających badań, aby ustalić czy dieta Sirtfood naprawdę działa.

Niestety, ograniczenie kalorii do poziomu poniżej podstawowej przemiany materii u większości ludzi może w rzeczywistości wyrządzić więcej szkody, niż pożytku, ostatecznie zmniejszając PPM. Oznacza to, że kiedy będziesz z powrotem jeść “normalną” ilość, Twoja waga najprawdopodobniej wzrośnie.10

Dopóki nie będziemy mogli wyciągnąć opartego na dowodach wniosku, czy ta dieta jest lepsza, niż zwykła ograniczająca kalorie, trzeba przeprowadzić więcej badań na ludziach.

Zawsze ważne jest, aby pamiętać, że najlepsza dieta na odchudzanie to taka, która spełnia Twoje wymagania żywieniowe, promuje zdrowie i dobre samopoczucie oraz możesz trzymać się jej przez długi czas, a dieta Sirtfood na taką nie wygląda. 

Spodobał Ci się ten artykuł? Sprawdź inne:

Nie Potrzebujesz Cardio do Odchudzania

Trening

Nie Potrzebujesz Cardio do Odchudzania

Jeśli chcesz stracić trochę tkanki tłuszczowej, ale nudzisz się na bieżni i nie możesz znieść roweru nie martw się - cardio nie jest jedynym sposobem.

2022-06-01 21:48:57Autor Monica Green


4 Mity o Odchudzaniu | Wyjaśnienia Eksperta

Trening

4 Mity o Odchudzaniu | Wyjaśnienia Eksperta

Nie możesz miejscowo zredukować tkanki tłuszczowej z żadnego obszaru ciała. To po prostu nie możliwe. W tym artykule omówimy takie 4 mity o odchudzaniu.

2022-07-02 16:51:28Autor Monica Green

Nasze artykuły należy wykorzystywać wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie należy ich traktować jako porady lekarskiej. Jeśli jesteś zaniepokojony, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem suplementów diety lub wprowadzeniem jakichkolwiek poważnych zmian w diecie.


[1] http://www.thesirtfooddiet.com/about/

[2] Libert S, Guarente L. Metabolic and neuropsychiatric effects of calorie restriction and sirtuins. Annu Rev Physiol. 2013;75:669-84. doi: 10.1146/annurev-physiol-030212-183800. Epub 2012 Oct 1. PMID: 23043250; PMCID: PMC3570673.

[3] Libert S, Guarente L. Metabolic and neuropsychiatric effects of calorie restriction and sirtuins. Annu Rev Physiol. 2013;75:669-84. doi: 10.1146/annurev-physiol-030212-183800. Epub 2012 Oct 1. PMID: 23043250; PMCID: PMC3570673.

[4] Pallauf K, Giller K, Huebbe P, Rimbach G. Nutrition and healthy ageing: calorie restriction or polyphenol-rich “MediterrAsian” diet? Oxid Med Cell Longev. 2013;2013:707421. doi: 10.1155/2013/707421. Epub 2013 Aug 28. PMID: 24069505; PMCID: PMC3771427.

[5] Rahnasto-Rilla, M., Tyni, J., Huovinen, M. et al. Natural polyphenols as sirtuin 6 modulators. Sci Rep 8, 4163 (2018). https://doi.org/10.1038/s41598-018-22388-5

[6] Giblin W, Skinner ME, Lombard DB. Sirtuins: guardians of mammalian healthspan. Trends Genet. 2014 Jul;30(7):271-86. doi: 10.1016/j.tig.2014.04.007. Epub 2014 May 28. PMID: 24877878; PMCID: PMC4077918.

[7] Chang HC, Guarente L. SIRT1 and other sirtuins in metabolism. Trends Endocrinol Metab. 2014 Mar;25(3):138-45. doi: 10.1016/j.tem.2013.12.001. Epub 2013 Dec 30. PMID: 24388149; PMCID: PMC3943707.

[8] Kreitzman SN, Coxon AY, Szaz KF. Glycogen storage: illusions of easy weight loss, excessive weight regain, and distortions in estimates of body composition. Am J Clin Nutr. 1992 Jul;56(1 Suppl):292S-293S. doi: 10.1093/ajcn/56.1.292S. PMID: 1615908.

[9] Kanfi Y, Naiman S, Amir G, Peshti V, Zinman G, Nahum L, Bar-Joseph Z, Cohen HY. The sirtuin SIRT6 regulates lifespan in male mice. Nature. 2012 Feb 22;483(7388):218-21. doi: 10.1038/nature10815. PMID: 22367546.

[10] Müller MJ, Enderle J, Bosy-Westphal A. Changes in Energy Expenditure with Weight Gain and Weight Loss in Humans. Curr Obes Rep. 2016 Dec;5(4):413-423. doi: 10.1007/s13679-016-0237-4. PMID: 27739007; PMCID: PMC5097076.



Myprotein Polska

Myprotein Polska

Autor i ekspert


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!