Suplementy

Witamina B – Co odróznia witaminy z tej grupy?

Mówiąc o witaminie B nie da się powiedzieć tylko i wyłącznie o jednej z nich. Ponieważ witaminy z grupy B stanowią całą rodzinę związków, które mają olbrzymi wpływ na nasz organizm. Dlatego w tym artykule powiem po krotce i kilku z nich. Postaram się przybliżyć właściwości witaminy B3, B6 oraz B12

  1. Witamina B3

Witamina B3 zwana też niacyną ma bardzo szeroki zakres oddziaływania na nasz organizm. Bierze udział w metabolizmie węglowodanów i procesie uwalniania z nich energii. Co pozwala na efektywniejsze treningi oraz wzmożony wysiłek fizyczny. Witamina B3 odgrywa także istotną rolę w kontrolowaniu poziomu cholesterolu. Jest też najbezpieczniejszą metodą obniżania jego złej wersji. Ta informacja nie jest dobra dla firm farmaceutyczny, które wciskają nam statyny na obniżenie LDL, ponieważ można je zastąpić tanim i skutecznym rozwiązaniem. Bez konsekwencji dla naszego zdrowia. Warto także odnotować, że niacyna podnosi poziom HDL, czyli dobrej i potrzebnej nam frakcji cholesterolu. Wspomniałem, że jej właściwości mogą zostać wykorzystane przez sportowców w celach treningowych, dodatkowo niacyna rozszerza naczynka krwionośne i poprawia krążenie. Dzięki temu sportowcy będą mieć lepiej dotlenione mięśnie. Witamina B3 bierze także udział w tworzeniu czerwonych krwinek i wspomaga układ nerwowy orgiazmu. Może nawet pomóc w pozbyciu się dokuczliwych migren. Wedle badań naukowych niacyna znajdzie także zastosowanie w leczeniu infekcji grzybiczych. Zewnętrznie może pomóc nam w walce z trądzikiem oraz przeciwdziałaniu rozstępom. Dzięki temu, że poprawia ukrwienie, skóra staje się lepiej dotleniona i dożywiona, radząc sobie z wieloma zmianami.

  1. Witamina B6

Witamina B6 chroni przed rozwojem miażdżycy i wspomaga układ krążenia. Dodatkowo podobnie jak jej siostra silnie wpływa na układ nerwowy. Jest  rozpuszczalna w wodzie i wchłaniana prosto z przewodu pokarmowego. Organizm magazynuje ją w mięśniach oraz wątrobie w postaci fosforanu pirydoksalu. Witamina B6 ma olbrzymi wpływ także na proces syntezy glikogenu. Glikogen jest to paliwo dla naszych mięśni, co za tym idzie ma olbrzymi wpływ na naszą regenerację. Dodatkowo witamina B6 jest niezbędna do produkcji hemoglobiny, będącej czerwonym barwnikiem krwi. Odpowiada także za skurcze mięśni i pracę serca. Posiada wpływ na ciśnienie krwi. Zwłaszcza nadciśnieniowcy powinni pomyśleć o zwiększeniu jej podaży w diecie.  Ważnym aspektem działania witaminy B6 jest także uczestniczenie w procesie tworzenia przeciwciał, co ma bezpośredni wpływ na naszą odporność.

  1. Witamina B12

Tak samo jak pozostałe dwie wspomniane wyżej witaminy i ta ma bardzo szeroki zakres działania. Pełnią istotną rolę w procesie produkcji czerwonych krwinek. Zapobiega anemii, będącej coraz częstszym problemem w dzisiejszym świecie. Działa regulująco na cykle miesiączkowe u kobiet z obfitymi krwawieniami. Tak jak i siostry działa pozytywnie na układ nerwowy. Poprawia nastrój przeciwdziałając depresjom. Wspomaga koncentracje i wydajność pracy umysłowej.  Odgrywa także kluczową rolę w procesie syntezy metioniny, który przebiega w komórkach ciała, czyli produkcji aminokwasów w naszym ciele. Niedobór witaminy B12 sprawi, że nieprawidłowo będą działać m.in. jelita i układ pokarmowy. Najczęściej na niedobory tej witaminy cierpią wegetarianie oraz weganie, którzy są skazani na jej suplementację.

  1. Podsumowanie

Kompleks witamin z grupy B składa się z B1, B2, B3, B4, B5, B6, B7, B8, B9 i B12. Każda z tych witamin działa w trochę inny sposób, jednak razem tworzą rodzinę. Wszystkie razem są odpowiedzialne za nasze zdrowie psychiczne. Wspomagają pracę układu nerwowego oraz nasz metabolizm. Dzięki nim przebiega sprawnym proces pozyskiwania energii z węglowodanów a także metabolizowania tłuszczów. Co za tym idzie wspomagają proces odchudzania. Opisałem tylko 3 związki z całej rodziny, jednak moim zdaniem wybrałem te, które są najistotniejsze. Warto jeszcze dodać, że wszystkie świetnie rozpuszczają się w wodzie. Gdzie należy ich szukać? Przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego. Jajka, wątróbka, oraz mięso, ale także część roślinnych takich jak na przykład aloes.



Jennifer Blow

Jennifer Blow

Redaktor i Wykwalifikowany Dietetyk

Jennifer Blow jest naszym UKVRN Registered Associate Nutritionist - Brytyjskim rejestr kompetentnych i wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie żywienia. Ma tytuł Licencjata Nauk Ścisłych W Dziedzinie Nauk Żywieniowych i Magistra Nauk Ścisłych W Dziedzinie Badań Nad Odżywianiem, a obecnie specjalizuje się w stosowaniu suplementów sportowych dla zdrowia i sprawności fizycznej, popartych badaniami opartymi na dowodach naukowych.

Jennifer była cytowana lub wymieniana jako dietetyk w najważniejszych publikacjach internetowych, w tym w Vogue, Elle i Grazia, za jej wiedzę z zakresu nauk żywieniowych dla ćwiczeń i zdrowego trybu życia.

Jej szerokie doświadczenie obejmuje pracę z NHS na próbach interwencji dietetycznych, po konkretne badania naukowe nad suplementacją kwasów tłuszczowych omega-3, a także wpływ fast foodów na zdrowie, które przedstawiła w corocznej Konferencji Nutrition Society. Jennifer bierze udział w wielu wydarzeniach związanych z rozwojem zawodowym, aby zapewnić, że jej wiedza i praktyka pozostaje na najwyższym poziomie. Dowiedz się więcej o doświadczeniu Jennifer tutaj.

W wolnym czasie Jennifer uwielbia wędrówki po wzgórzach i jazdę na rowerze, a w swoich postach uwielbia udowodniać, że zdrowe odżywianie nie oznacza głodu przez całe życie.


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!