Odżywianie

Zacznij jeść sezonowo | Zdrowie w sezonie | Zdrowe jedzenie | Jedzenie sezonowe

Jedzenie sezonowe

Sezonowe jedzenie nie jest zjawiskiem nadzwyczajnym. Przed postępami w dziedzinie rolnictwa i transportu, żywność była automatycznie ograniczona do tego, co rośnie o aktualnej porze roku. Oczywiście we współczesnym i rozwiniętym świecie możemy jeść to co chcemy i ile tylko chcemy ale czy brakuje Ci korzyści związanych z jedzeniem sezonowym?

Różnorodność 

Jedną z zalet sezonowego jedzenia jest spożywanie różnych produktów przez owoce i warzywa. Jeśli wpadłeś w rutynę przygotowywania posiłków może to być świetny sposób, aby zmienić coś w swojej diecie. Możesz nawet znaleźć nowe przepisy i produkty, których nie próbowałeś wczesnej. Jakie będą Twoje nowe ulubione potrawy?

Smak

Być może zastanawiałeś się, dlaczego szefowie kuchni zawsze serwują sezonowe jak i lokalne produkty. Cóż, ma to związek z jedzeniem sezonowym. Jeśli owoc lub warzywo rośnie naturalnie (na przykład bez sztucznego oświetlenia lub chemikaliów) zdecydowanie lepiej smakuje. Może mieć to ogromne znaczenie dla tych, którzy odżywiają się zdrowo i jedzą dużo owoców i warzyw.

Środowisko

Sezonowe jedzenie może mieć bardzo pozytywny wpływ na nasze środowisko i zmianę klimatu. Im mniej ropy, świateł, grzejników i innych  czynników, które są potrzebne do uprawy roślin poza sezonem tym mniejszy ślad węglowy. Ponadto, gdy rośliny uprawiane są lokalnie nie wpływamy negatywnie na środowisko poprzez metody transportu gazowego.

Koszty

Ze względu na obniżenie kosztów produkcji i transportu, owoce i warzywa są tańsze, gdy są w sezonie. Więc możesz zaopatrzyć się w zapas bez obawy o ich cenę.

Co możemy znaleźć w danym sezonie?

Mimo, że każdego miesiąca dostępne są różne produkty, wymieniamy najlepsze z każdego miesiąca, abyś mógł rozpocząć sezonowe jedzenie.

Styczeń– Marchew i jarmuż superfood są gwiazdami w styczniu, więc przygotuj się na makaron z marchwi i chipsy z jarmużu.

Luty – Po tym, jak w poprzednim miesiącu były w tle, gwiazdami są kapusta i por. Jarmuż, marchew i kalafior nadal będą na szczycie.

Marzec – Wiosenna zielenina powinny być w tym miesiącu Twoim źródłem żelaza

Kwiecień  – W tym miesiącu kalafior jest królem, więc jedz swoje posiłki z pięknym, jasnym ryżem kalafiorowym.

Maj – Rabarbar w tym miesiącu rządzi, więc zrób sobie kruszonkę ( używając do tego białkowych płatów owsianych i syropu bez cukru dla odrobiny słodkości oczywiście). Szparagi również są warzywem sezonowym i będą idealnym dodatkiem do mięs i ryb z grilla.

Czerwiec – Zabierz się za truskawki w tym miesiącu, a będziesz zdziwiony, jak dobrze smakują w sezonie. Doskonały deser lub przekąska!

Lipiec – Sałata i ogórek są najlepsze w tym miesiącu i to odpowiedni czas na przygotowywanie orzeźwiających letnich sałatek a na przekąskę najlepszą będą wiśnie i czereśnie.

Sierpień – Maliny i śliwki o tej porze roku są idealne dla każdego kto przepada za słodyczami, sałata nadal będzie na szczycie więc możesz udoskonalać swoje przepisy.

Wrzesień – Cukinie są idealne w tym miesiącu więc miłośnicy spaghetti z cukinii już mogą się cieszyć! Jagody będą również smakować niesamowicie o tej porze roku

Październik– Przekąską na ten miesiąc będą jabłka, a daniem głównym słodka kukurydza.

Listopad – Ziemniaki mają najlepszy smak w listopadzie i pamiętaj, że są długo świeże. Czerwona kapusta jest również gwiazdą miesiąca o będzie idealnym ciepłym dodatkiem do ziemniaków w chłodniejsze dni.

Grudzień – Oczywiście tradycyjne bożonarodzeniowe warzywo to brukselka, biała kapusta również jest pyszna więc nie zapomnij o niej.



Myprotein Polska

Myprotein Polska

Autor i ekspert


Sprawdź nasze najnowsze promocje! KUP TERAZ