Suplementy

Żelazo | Być Może Będziesz Musiał Zwiększyć Spożycie

Żelazo. Często się o nim mówi, ale nie dogłębnie. W rzeczywistości jest to jeden z najważniejszych minerałów dla organizmu i nie należy go pomijać.

Żelazo jest głównym tematem tej części Nutritionist Explains. Dietetyk i projektant produktów Myprotein Katie Brown wyjaśni wszystko co musisz wiedzieć o żelazie, jego znaczeniu i ryzykach związanymi z niedoborem.

Czym jest żelazo?

Żelazo znajduje się we wszystkich naszych komórkach, ale głównie w czerwonych krwinkach. Możesz pamiętać lub nie z biologii, że czerwone krwinki są odpowiedzialne za przenoszenie tlenu z naszych płuc do innych narządów. Twój poziom żelaza wpływa na aktywność serca, wątroby i mięśni, a także na działanie impulsów nerwowych. Więc żelazo jest odpowiedzialne za trochę więcej niż myślisz.

Jest również niezbędnym składnikiem hemoglobiny, białka które przenosi tlen z płuc do tkanek. Żelazo jest również składnikiem mioglobiny, innego rodzaju białka dostarczającego tlen i wspierającego metabolizm mięśni i zdrowie tkanki łącznej.

Nie poddawaj się, uzupełnij swoją dietę o niektóre produkty bogate w żelazo:

13 Pokarmów Bogatych w Żelazo

Odżywianie

13 Pokarmów Bogatych w Żelazo

2022-03-02 01:38:24Autor Claire Muszalski

Być może nie wiesz, ale żelazo w diecie ma dwie główne formy – hemową i niehemową. Hem to związek zawierający żelazo, który tworzy niebiałkową część hemoglobiny. 

Rośliny i nie wzbogacone pokarmy zawierają tylko żelazo niehemowe. Ten szczególny rodzaj żelaza musi zostać rozłożony poprzez kwas w żołądku, zanim zostanie wchłonięty.

Deficyt żelaza

Niedobór żelaza, czyli anemia dotyka znaczną część światowej populacji. Około 25% światowej populacji cierpi na anemię. Z tego powodu powinniśmy być dobrze zorientowani we wszystkim, co dotyczy żelaza. Zbyt mała ilość wpływa na ilość czerwonych krwinek w organizmie, a ponieważ czerwone krwinki transportują tlen w organizmie, mniej czerwonych krwinek oznacza ograniczony przepływ tlenu do narządów i tkanek.

Ale nie martw się – deficyt żelaza nie jest natychmiastowy. Postępuje od wyczerpania zapasów żelaza – z łagodnym niedoborem, do niedokrwistości z niedoboru żelaza, która jest zdecydowanie cięższa. Twoje objawy będą się różnić w zależności od tego jak poważny jest Twój niedobór, ale normalne objawy związane z niedokrwistością z niedoboru żelaza to blada skóra, zmęczenie, zawroty głowy i osłabienie. 

Wszyscy ludzie tracą niewielką ilość żelaza podczas chodzenia do toalety i przez skórę, ale te ilości są niewielkie i organizm może sobie z tym poradzić. Niektóre grupy ludzi są znacznie bardziej narażone na niedobór od innych. Kobiety, które krwawią co miesiąc podczas menstruacji są bardziej zagrożone. Kobiety w ciąży są również bardziej zagrożone ze względu na wzrost produkcji czerwonych krwinek w celu podtrzymania rosnącego dziecka.

A osoby z zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi są jeszcze bardziej zagrożone, ponieważ mogą doświadczać słabego wchłaniania żelaza w połączeniu z jego utratą z przewodu pokarmowego. Ta kombinacja może prowadzić do ujemnego bilansu żelaza.

Suplementacja żelaza

Zapewnienie wystarczającej ilości żelaza może być trudne, zwłaszcza poprzez samą dietę. Może to być również szczególnym wyzwaniem dla osób stosujących dietę roślinną, niezwierzęcego i fleksytarną, ponieważ nie jedzą niektórych z najbogatszych źródeł żelaza – takich jak czerwone mięso.

Dlatego warto zażywać suplementy żelaza. Większość suplementów zawiera żelazo (II). Ten wariant jest wysoce rozpuszczalny i łatwiejszy w użyciu dla Twojego organizmu.

Inne suplementy, na które należy zwrócić uwagę, to kombinację zawierające witaminę B12 i witaminę A, które mogą wspomagać metabolizm Żelaza. Miedź wspomaga transport żelaza w organizmie pomagając mu dotrzeć do komórek i tkanek, a witamina C poprawia wchłanianie żelaza. Co za combo.

Żelazo – czy można przyjąć za dużo?

Jak dużo żelaza to za dużo? I czy w ogóle jest coś takiego. Co zaskakujące: tak. Podczas gdy nasz organizm może magazynować nadwyżki żelaza, to możliwe jest przekroczenie zalecanej dawki. Objawy to zaparcia, nudności i ból brzucha.

Podsumowanie

No więc mamy to. Teraz już powinieneś być na bieżąco. Jeśli martwisz się poziomem żelaza, zawsze powinieneś skonsultować się z lekarzem, aby się upewnić. Ale jak już wiesz, żelazo jest odpowiedzialne za znacznie więcej, niż wielu z nas zdaje sobie sprawę, dlatego ważne jest, aby kontrolować spożycie, niezależnie od tego, czy jest to suplement czy dieta.

Spodobał Ci się ten artykuł? Sprawdź inne:

Dlaczego Powinniśmy Przestać Gonić Za DOMSami

Trening

Dlaczego Powinniśmy Przestać Gonić Za DOMSami

Dobra, nie chce nikogo denerwować dzisiejszym tematem rozmowy, to bolesne. Zgadza się, dzisiaj pogadamy jak to jest z tymi DOMSami.

2022-06-14 22:39:22Autor Monica Green


Nie Potrzebujesz Cardio do Odchudzania

Trening

Nie Potrzebujesz Cardio do Odchudzania

Jeśli chcesz stracić trochę tkanki tłuszczowej, ale nudzisz się na bieżni i nie możesz znieść roweru nie martw się - cardio nie jest jedynym sposobem.

2022-06-01 21:48:57Autor Monica Green

Nasze artykuły należy wykorzystywać wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie należy ich traktować jako porady lekarskiej. Jeśli jesteś zaniepokojony, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem suplementów diety lub wprowadzeniem jakichkolwiek poważnych zmian w diecie.



Emily Wilcock

Emily Wilcock

Autor i ekspert

Emily is studying Business Management & Marketing at the University of Birmingham and is currently on her intern year. She has a keen interest in both writing and fitness, so is happy she can now combine the two. She likes to spend time with her friends, both in & out of the gym.


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!