Przejdź do głównej zawartości
Dobre Samopoczucie

Labs Live: Czy wszyscy powinni jeść intuicyjnie?

Labs Live: Czy wszyscy powinni jeść intuicyjnie?
Myprotein Polska
Autor i ekspert1 rok Ago
Wyświetl profil Myprotein Polska
Autorka: Joni McMullen

Podczas wydarzenia Myprotein Labs Live, Lucy Davis i Ben Haldon usiedli z Sioban O’Hagan, Ryan Terry i Lex Griffin, aby usłyszeć co oznacza dla nich jedzenie intuicyjne i jak pomaga kształtować ich podejście do zdrowia i sprawności

Ta ekskluzywna prezentacja była doskonałą okazją do wysłuchania kulturystów i influencerów fitness, którzy włączają intuicyjne i świadome odżywianie do swoich codziennych praktyk.

Przeskocz do:

Czym jest intuicyjne jedzenie? 

Jak kulturystyka wpasowuje się w intuicyjne jedzenie?

Jedzenie uważne

Fitness i jedzenie

Czy dieta jest trudna? 

https://www.youtube.com/watch?v=avxE1hKnRqI

Czym jest intuicyjne jedzenie?

To zdanie, które często jest rzucane gdy mówimy o zdrowiu i odżywianiu - ale co to właściwie znaczy?

Według National Eating Disordes Association, intuicyjne jedzenie odnosi się do nie dietetycznego podejścia do zmiany nawyków żywieniowych. Chodzi o zaufanie swojemu organizmowi w dokonywaniu wyborów żywieniowych, które są dla Ciebie dobre, bez osądów lub etykiet, które są tworzone przez środowisko dietetyczne. 

Ważne jest, aby pamiętać, że intuicyjne odżywianie to część planu 10-step framework i trzeba mieć kwalifikacje, aby o tym mówić. Kiedy Ryan, Lex i Siobhan rozmawiają o tym planie żywieniowym, skupiają się na jedzeniu intuicyjnym i świadomym, a nie na tym konkretnym 10-etapowym planie.

Jak kulturystyka wpisuje się w intuicyjne jedzenie?

Ryan Terry jest odnoszącym sukcesy kulturystą, ale osiąga te wyniki bez śledzenia kalorii. “Wcześnie w mojej karierze odkryłem, że nie jest dla mnie przyjemne bycie tak dokładnym w liczeniu kalorii i stało się to nudne i monotonne. To nie mogło trwać przez 365 dni w roku. Niektórzy ludzie mogą, niektórzy nie, a ja byłem facetem, który tracił radość, kiedy wszystko sprowadzało się do liczenia wszystkich kalorii, które jadłem.”

Zamiast liczyć kalorie podczas diety do zawodów, czyli około 12-16 tygodni w roku, Ryan waży swoje jedzenie, aby móc śledzić gramaturę, ale nie kalorię. “Zwracam bardziej uwagę na to jak się czuję w lustrze, jak wyglądam w odbiciu, jaką mam pompę gdy trenuje, jak długo trwa pompa podczas treningu i jaki jest mój stan psychiczny.” 

Kiedy Ryan kończy swoje przygotowania, je dobrze, ale nadal będzie spożywał posiłki z rodziną i nie jest tak surowy w kwestii jedzenia.

Jedzenie uważne

Sioban O’Hagan zrobiła obrót o 180 stopni, jeśli chodzi o to jak postrzega uważne jedzenie. Sioban kiedyś dokładnie wszystko śledziła. Przygotowując się do zawodów kulturystycznych w 2017 roku, Siobhan uczyła się kochać śledzenie kalorii i pomogło jej to dociąć sylwetkę, zanim weszła na scenę. “Uwielbiam śledzenie kalorii, ponieważ odkryłam, że daje mi to ogromną swobodę. Po prostu zawsze kochałam Nutelle i nie chciałam tego wywalać z jadłospisu. Liczenie kalorii naprawdę pomogła znaleźć się w deficycie kalorycznym i we właściwy sposób przygotować swoją sylwetkę na wyjście na scenę.”

Jednak Siobhan odkryła, że nie jest w stanie utrzymać tak ścisłej kontroli nad swoimi kaloriami. “Kiedy zaczęłam trenować pod kątem wydajności, zaczęłam ćwiczyć CrossFit i Muay Thai, po prostu zdecydowałam, że nie obchodzi mnie już jak wyglądam i chciałam słuchać swojego poziomu głodu, zamiast patrzeć na liczby.”

Jak więc Siobhan zmieniła swój sposób myślenia? “Nie możesz po prostu się wyłączyć. Początkowo nadal myślałam o liczbach… Myślę, że zawsze masz tę wiedzę już w głowie.” Pomimo zmagań z widzeniem liczb, Siobhan postanowiła skoncentrować się na swoim poziomie głodu. 

Jej najlepszą radą jest, aby spróbować zbytnio nie głodować, ponieważ odkryła, że właśnie wtedy podejmowała impulsywne decyzje dotyczące jedzenia. Zawsze sugeruje również, aby nie przekraczać punktu sytości, aby utrzymać się na stałym poziomie, aby móc podejmować intuicyjne decyzje przez cały dzień.

“Zwolnij. To wielka rzecz. Po prostu zwolniłam i pomyślałam “Tak, chcę Nutelle, ale chcę też być szczupła, więc czego tak naprawdę chce?” I czasami jest to Nutella”. Siobhan potwierdza, że osiągnięcie tego punktu wymaga praktyki, ale umiejętność podjęcia właściwej decyzji dla swojego ciała to etos świadomego jedzenia. 

Fitness i jedzenie 

Lex Griffin opowiadał o tym, jak zmieniła się jego opinia na temat kultury dietetycznej z powodu jego intensywnych przygotowań do zawodów kulturystycznych. Zamiast żyć na indyku i wodzie do zawodów, Lex żywi się różnymi grupami żywności.

Zamiast kopiować dietę, którą zwykle stosują kulturyści, ograniczając prawie każdą kalorię, Lex chciał skoncentrować się na “nauce stojącej za makrami” i pozwolić sobie na urozmaiconą dietę obejmującą wszystko, od lodów po owoce.

Lex zasugerował inne diety, które nie wymagają tak naprawdę ścisłego liczenia kalorii. “Poziom retencji wody może rosnąć i spadać w zależności od tego, jak późno skończysz jeść w nocy lub jak wcześnie skończysz jeść poprzedniego wieczoru, w którym może pojawić się przerywany post”. Jedzenie w określonych ramach czasowych może sprawić, że Twoje ciało będzie wyglądać bardziej spójnie i pomoże Ci czuć się komfortowo w swoim wyglądzie bez zbytniego ograniczania kalorii.

Lex sugeruje, że skupienie się na makrach zamiast kaloriach może “usunąć poczucie winy z jedzenia, ponieważ kiedy mierzysz makra, zdajesz sobie sprawę, że “mogę zjeść czekoladę, kiedy chce zjeść czekoladę” i możesz wykorzystać tyle węglowodanów i tłuszczów jedząc z poczuciem wolności, wiedząc, że mieści się to w Twoim limicie.” 

Czy dieta jest trudna?

Benji podał kilka twardych faktów na temat diety - około 80% ludzi odzyskuje wagę, którą stracili podczas odchudzania. W przypadku osób na wiecznej diecie, 30-35 % zostanie na wiecznej diecie, a 20-25 % z nich rozwinie zaburzenia odżywiania, które są jedną z najczęstszych przyczyn zgonów w Wielkiej Brytanii.

Czy intuicyjne jedzenie jest sposobem na przerwanie tego cyklu?

Siobhan opowiedziała o swoim doświadczeniu w coachingu kobiet i zasugerowała, że liczenie kalorii może prowadzić do intuicyjnych decyzji. “Kobiety mają tendencję do myślenia o “czystym i brudnym lub dobrym i złym jedzeniu” i chce, aby nauczyły się ograniczać lub zwiększać ilość niektórych produktów spożywczych z różnych motywacji, zamiast myśleć tylko o “dobrym lub złym” jedzeniu”.

Lex zasugerowała, że bez względu na to, jaki plan żywieniowy stosujesz, najważniejsza jest konsekwencja. “W ten sposób, jeśli trochę pogrzeszysz, nie wpłynie to na wszystko, co zrobiłeś do tego momentu. Nie możesz bardzo szybko przybrać na wadze, tak jak nie możesz bardzo szybko się dociąć.”

Podsumowanie

Nauka słuchania swojego organizmu może być długą podróżą, ale ostatecznie jest to coś, co może całkowicie zmienić Twój stosunek do jedzenia. 

Ważne jest, aby pamiętać o równowadze i konsekwencji, patrząc na swoje nawyki żywieniowe - równowaga jest kluczem.

labs live

Trening

Oglądanie Horrorów Spala Kalorie | To Nie Psikus

Wiesz, że oglądanie horrorów pomoże Ci spalić tyle kalorii, ile jest w typowym czekoladowym batoniku? Chyba warto to rozważyć podczas Hallowen!

Ambasadorzy

Kulturysta Dzieli się Swoimi Błędami na Siłowni

Mike Thurston gości na siłowni od prawie 15 lat. Mówiąc prościej, wie co nieco na ten temat i chce podzielić się swoimi błędami z przeszłości.

 

Myprotein Polska
Autor i ekspert
Wyświetl profil Myprotein Polska
myprotein