Trening

Oglądanie Horrorów Spala Kalorie | To Nie Psikus

Znowu nadszedł ten czas w roku. Straszne maski gdzieś zniknęły, a wkrótce przybędzie mała armia dzieci biegających z halloweenowymi wiaderkami i plastikowymi widłami.

Oglądanie horrorów to jedna z najlepszych rzeczy w Halloween. Ale czy wiesz, że oglądanie ich pomoże Ci spalić tyle kalorii, ile jest w typowym czekoladowym batoniku?

Dobra wiadomość dla tych, którzy wolą się zwinąć w burrito na sofie, zamiast iść na siłownie. Dowiedzmy się jakie są potencjalne przyczyny zaskakującej formy wydatkowania kalorii.

W badaniu przeprowadzonym w 2012 roku przez University of Westminster zmierzono spożycie tlenu, emisję dwutlenku węgla i tętno uczestników, którzy oglądali 10 popularnych horrorów.

Odkryli, że oglądanie 90-minutowego horroru spala od 100 do 185 kalorii, mniej więcej tyle samo, co krótki spacer. 

Uporządkowali filmy w kolejności od największego do najmniejszego wydatku energetycznego:

  1. Lśnienie: 184 kalorii
  2. Szczęki: 161 kalorii
  3. Egzorcysta: 158 kalorii
  4. Obcy: 152 kalorii
  5. Piła: 133 kalorii
  6. Koszmar z ulicy Wiązów: 118 kalorii
  7. Paranormal Activity: 111 kalorii
  8. Blair Witch Project: 105 kalorii
  9. Teksańska masakra piłą mechaniczną: 107 kalorii
  10. [Rec]: 101 kalorii

Ale dlaczego oglądanie horrorów spala więcej kalorii? Richard McKenzie, główny badacz powiedział:

“Gdy puls przyspiesza, a krew szybciej krąży po całym ciele, ciało doświadcza przypływu adrenaliny. Właśnie to uwalnianie szybko działającej adrenaliny, wytwarzanej podczas krótkich okresów intensywnego stresu (lub w tym przypadku strachu), znane jest z obniżania apetytu, zwiększenia podstawowej przemiany materii i ostatecznie spalania większej ilości kalorii.”1 

Naukowcy odkryli, że filmy posiadające tak zwane “jump scare” są najlepszymi spalaczami kalorii, ponieważ powodują największy wzrost naszego pulsu.

Wyniki badania mogą wymagać jednak odrobiny solonego popcornu, ponieważ badanie było przeprowadzone na małej grupie osób (10) i zostało zlecone przez LoveFilm, który mógł, ale nie musi mieć żywy interes w zwiększeniu sprzedaży filmów wokół upiornych dni.

Chociaż być może nigdy nie miało być one traktowane poważnie, nie oznacza to, że w tych odkryciach nie ma elementu prawdy.

Podobne badanie wykazało również, że stres spala kalorie.1 W badaniu wzięło udział 12 zdrowych młodych mężczyzn i pokazano im dwa rodzaje filmów: wywołujący stres horror oraz jako grupę kontrolną, romantyczne filmy familijne. Przeprowadzono je w układzie krzyżowym, co oznacza, że uczestnicy podczas eksperymentu doświadczyli obu gatunków filmowych.

Naukowcy odkryli, że bardziej stresogenne horrory powodowały większy wzrost zużycia energii w porównaniu z filmami romantycznymi.

Jeśli nie jesteś fanem horrorów, nie martw się. Inne badanie wykazało, że śmiech, znana inna fizjologiczna reakcja na strach, może również pomóc w zwiększeniu wydatkowanej energii, spalając od 2 do 10 kalorii na każde 10-15 minut prawdziwego śmiechu.2

Ostatnią rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę jest to, że naukowcy, którzy przeprowadzili badanie na University of Westminster, określili, że wszystkie filmy powinny być oglądane bez rozpraszania uwagi. Oznacza to brak telefonów – co dla niektórych może być naprawdę straszne!

Spodobał Ci się ten artykuł? Sprawdź inne:

Ile Brytyjczycy wydają na Zdrowie i Fitness? Ankieta 2022

Zdrowie

Ile Brytyjczycy wydają na Zdrowie i Fitness? Ankieta 2022

Chcesz się dowiedzieć ile Brytyjczycy wydają na fitness i jak rosnące koszty życia wpływają na ich wydatki? Sprawdź wyniki najnowszej ankiety.

2022-10-22 02:15:09Autor Myprotein Polska


Odżywianie w Sportach Walki | Wpływ na Wydajność

Odżywianie

Odżywianie w Sportach Walki | Wpływ na Wydajność

Jedzenie jest paliwem i ważne jest, aby sportowcy uprawiający sporty walki stosowali odżywczą dietę, która pozwala im osiągać szczytowe wyniki.

2022-10-26 22:32:45Autor Myprotein Polska

Nasze artykuły należy wykorzystywać wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie należy ich traktować jako porady lekarskiej. Jeśli jesteś zaniepokojony, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem suplementów diety lub wprowadzeniem jakichkolwiek poważnych zmian w diecie.


  1. Weststrate, J. A., Van der Kooy, K., Deurenberg, P., & Hautvast, J. G. (1990). The effect of psychological stress on diet-induced thermogenesis and resting metabolic rate. European journal of clinical nutrition, 44(4), 269–275.
  2. Buchowski, M. S., Majchrzak, K. M., Blomquist, K., Chen, K. Y., Byrne, D. W., & Bachorowski, J. A. (2007). Energy expenditure of genuine laughter. International journal of obesity (2005), 31(1), 131–137. https://doi.org/10.1038/sj.ijo.0803353


Myprotein Polska

Myprotein Polska

Autor i ekspert


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!