Suplementy

Niezbędne witaminy: przewodnik dla początkujących

Jakie witaminy są nam najbardziej potrzebne?

Witaminy biorą udział we wszystkich podstawowych czynnościach organizmu, wpływają na odpowiedni wzrost, samopoczucie i aktywność życiową. Dłuższy nie dobór któregoś składnika prowadzi do choroby. Jak można zauważyć w dzisiejszym świecie. Nie jesteśmy w stanie naturalny sposób dostarczyć w żywności odpowiedniej ilości witamin i minerałów. A czy zastanowiłeś się drogi czytelniku jak ważny dla naszego organizmu mają wpływ witaminy i minerały. Bez tych ważnych elementów nasz organizm oprócz poważnych chorób może źle funkcjonować. Zwłaszcza, kiedy jesteśmy narażeni na stres oraz na ciężkie treningi na siłowni. Poprzez takie obciążenie, nasze funkcje życiowe mogą gorzej pracować. Regeneracja naszego organizmu może przebiegać 100 razy wolniej. Wiadomo, że wszystkie witaminy i minerały są nam potrzebne. Ale są też składnik, które odgrywają ważną rolę w funkcjonowaniu naszego organizmu. W dalszej części postaram się przedstawić te witaminy, których nie powinno zabraknąć w naszym organizmie.

 

Witamina C

witaminacJest niezbędną witaminą rozpuszczalną w wodzie. Spełnia w naszym organizmie szereg ważnych funkcji. Inaczej nazywana kwasem askorbinowym. Bierze udział w licznych procesach takich jak przemiana białek, tłuszczy, węglowodanów, metabolizmie tkanki nerwowej, syntezie niektórych hormonów, hemoglobiny, erytrocytów, karnityny, która przyspiesza spalanie tłuszczów. Oprócz tych funkcji przyspiesza gojenie ran, złamań, zapobiega krwawieniu z dziąseł. Jest najpopularniejszym przeciwutleniaczem w naszym organizmie, bierze udział w procesach detoksykacyjnych, chroni tkanki organizmu przed wolnymi rodnikami.

Niedobór:

  • osłabienie szybkie męczenie
  • bóle mięśni
  • trudność w gojeniu ran
  • brak apetytu
  • krwawienie z dziąseł

Przedawkowanie:

Trudno jest przedawkować witaminę C. Nasz organizm nie magazynuje, ponieważ jej nadmiar jest wydalany z moczem.

 

Witamina D

wit dJest rozpuszczalna w tłuszczach. Występuję w niektórych pokarmach. Promienie słoneczne uzupełniają niedobór witaminy D. U osób, które przebywają mniej na słońcu prawdopodobnie możę występować niedobór tej witaminy. Witamina D reguluje przyswajanie i zużycie fosforu i wapnia, zapobiega ich nadmiernemu wydalaniu, zapewniając stałe stężenie tych pierwiastków we krwi. Bierze udział w formowaniu się kości i zębów. Reguluje produkcję i wydzielanie insuliny, utrzymując prawidłowe stężenie glukozy we krwi. Pobudza przemianę materii przez tarczycę, zapobiega przerostowi gruczołów przytarczyc.

Niedobór:

  • zniekształcenia kości
  • osteoporozy spadek masy i gęstości kości
  • utraty słuchu u osób w podeszłym wieku
  • opóźnionego wyrastania zębów u dzieci
  • osłabienia siły mięśniowej

Przedawkowanie:

  • biegunka lub zaparcia
  • nudności
  • bóle głowy i brzucha
  • utrata apetytu,
  • metaliczny smak w ustach
  • opóźnienie w rozwoju fizycznym i umysłowym,

 

Magnez

Jak wiadomo magnez nie należy do witamin, tylko jest pierwiastkiem chemicznym. Dzięki niemu zachodzi szereg przemian w naszym organizmie. Uczestniczy w procesie trawienia oraz w przemianach węglowodanowych i białkowych. Dodatkowo hamuje przewodzenie pobudzenia nerwowego do mięśni – ma działanie przeciwskurczowe. Zapobiega aktywacji płytek krwi zmniejszając skłonność do powstawania zakrzepów, dlatego jest stosowany w zapobieganiu schorzeniom układu krążenia.

Niedobór:

  • osłabienie mięśni
  • zmniejszenie częstości oddechów
  • obniżone ciśnienie krwi
  • zaburzenia rytmu serca

Przedawkowanie:

  • niewydolność nerek
  • nadmierna podaż magnezu

 

Witamina E

wit e

Należy do witamin z grupy rozpuszczalnych w tłuszczach. Jest to jeden z silnych przeciwutleniaczy w naszym

organizmie, chroni przed stresem oksydacyjnym. Witamina E bierze też udział w syntezie substancji przeciwkrzepliwych. Dzięki niej utrzymuje odpowiednią przepuszczalność błony komórkowej i zmniejsza agregację płytek krwi. Szczególnie wpływa na prawidłową wydolność mięśni i wytwarzanie nasienie u mężczyzn. Nie zapomnij, że wspomaga prawidłowe funkcjonowanie wzroku.

Niedobór:

  • zmęczenie
  • anemia
  • rogowacenie i starzenie się skóry
  • uszkodzenie systemu nerwowego
  • degeneracja mięśni
  • problemy z zębami i kośćmi

Przedawkowanie:

  • bóle głowy
  • zmęczenie i senność
  • osłabienie mięśni
  • podwójne widzenie
  • zaburzenia jelitowe

 

Chrom

Zasadzie nie jest witaminą, ale jest ważnym dla naszego organizmu mikroelementem. W organizmie nie tylko pomaga nam w odchudzaniu, ale też dzięki niemu zachodzi wiele przemian w naszym organizmie. Najważniejszą funkcją chromu jest pobudzenie naszej trzustki do produkcji insuliny oraz do przemiany węglowodanów i białek. Wspomaga chronić nasz organizm przed cukrzycą typu 2 i pomaga regulować stężenie glukozy we krwi. Stymuluje syntezę kwasów tłuszczowych i odpowiada za transport aminokwasów do komórek. Wchodzi w skład wielu enzymów trawiennych. Zapobiega miażdżycy, wpływa na utrzymanie równowagi między poziomem cholesterolu dobrego (HDL) i złego (LDL).

Niedobór:

  • niepokój
  • zmęczenie
  • ból głowy
  • nudności
  • spadek nastroju

Przedawkowanie:

  • chrom w dużej ilości może uszkodzić DNA
  • zwiększyć ryzyko wystąpienia nowotworu
  • zaburzyć procesy tworzenia insuliny
  • zmniejszenie przyswajalności cynku i żelaza

 

Jak wiadomo oprócz tych witamin i związków mineralnych mamy też wiele innych, które odgrywają ważna role dla naszego organizmu. Są to wybrane witaminy i minerały, które mają ważne znaczenie dla naszego organizmu.



Tomasz Piotrowski

Tomasz Piotrowski

Specjalista ds. Żywienia

Tomasz Piotrowski jest czynnym sportowcem uprawiającym pięściarstwo. Posiada duże doświadczenie w pracy trenera personalnego oraz specjalisty ds. żywienia i suplementacji. Wiedzę zdobywał na kursach u najlepszych specjalistów w Polsce. Odbył kursy z dziedziny treningu personlanego, treningu kettlebell, żywienia i suplementacji w sporcie oraz psychodietetyki. Artykuły Tomasza możecie znaleźć na takich portalach internetowych jak https://www.budujmase.pl/ oraz http://wformie24.poradnikzdrowie.pl/ a także https://www.fabrykasily.pl/. Ma za sobą również publikację w magazynie sportowym Sport-max. Więcej na temat Tomka możecie dowiedzieć się z jego social media https://www.instagram.com/tomasz_s.o.s_piotrowski/ Tomasz trenuje boks już przeszło 10 lat i z sukcesami startuje w zawodach. Nagrywa filmy edukacyjne na swój kanał YouTube (https://www.youtube.com/channel/UC_cUUfZBxxtRCLr_HsQD0RA?view_as=subscriber) poświęcony jego ukochanemu sportowi. Przeszedł długą drogę testując na sobie wszelką wiedzą teroretyczną jaką posiadł. Obecnie specjalizuje się w zakresie suplemetnacji oraz treningów ukierunkowanych pod sporty walki. W wolnym czasie Tomasz uwielbia czytać książki, oglądać seriale oraz filmy takich wyworni jak Marvel oraz DC. Kocha zwierzęta i dlugie spacery po lesie. Próbuje także łączyć swoje upodobania do słodyczy z tworzeniem ich zdrowych zamienników, udowadniając, że łasuchy mogą być wysportowani.


Tomasz teraz poleca


Sprawdź nasze najnowsze promocje! KUP TERAZ