Odżywianie

Co to jest Maltitol i czy jest bezpieczny?

Niezależnie od tego, czy ograniczasz węglowodany, jesteś na diecie keto, czy po prostu próbujesz zmniejszyć ogólne spożycie cukru, możesz rozważyć ten substytuty cukru. Maltitol, występujący w owocach i warzywach, ale także jest dodawany do żywności o niskiej zawartości cukru, jest jedną z wielu opcji na rynku. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się czym jest i czy to dobra opcja dla Ciebie.

Co to jest Maltitol? 

Maltitol to alkohol cukrowy stosowany jako substytut cukru głównie w przetworzonej żywności. Alkohole cukrowe lub poliole obejmują sorbitol, ksylitol i mannitol. Są wchłaniane w jelicie cienkim i mają mniej kalorii niż zwykły cukier (2,4 kcal / g w porównaniu z 4 kcal / g) .1 Jednak nadal posiada on indeks glikemiczny i przyczynia się do całkowitego spożycia węglowodanów.

Napój zawierający maltitol

Dlaczego go używamy?

Maltitol jest używany do produkcji słodyczy – głównie cukierków, napojów, lekarstw i wypieków. Często są one sprzedawane jako produkty o niskiej lub obniżonej zawartości cukru, ponieważ dostarcza o połowę mniej kalorii niż zwykły cukier. Podczas gdy maltitol i inne alkohole cukrowe występują w niektórych owocach i warzywach, te w przetworzonej żywności są zwykle wytwarzane w celu dodania do tych innych produktów spożywczych i napojów.

Korzyści stosowania Maltitolu

Maltitol zawiera mało kalorii 

Ponieważ maltitol jest tylko częściowo przyswajalny, dostarcza prawie o połowę mniej kalorii niż zwykły cukier, dzięki czemu jest pomocny w odchudzaniu. Pomimo niższej kaloryczności, żywność z maltitolem nadal smakuje słodko – chociaż maltitol jest nieco mniej słodki niż cukier.

Jest zdrowszy dla Twoich zębów

Słodycze, napoje i słodzone gumy do żucia są często powiązane z próchnicą, ale bakterie w naszych ustach nie mogą trawić maltitolu. Z tego powodu zdecydowanie lepiej, aby spożywać pokarmy zawierające maltitol od czasu do czasu zamiast zwykłych słodkich przekąsek.1

Czy jest bezpieczny? 

Maltitol może powodować niestrawność

W małych ilościach maltitol nie wywołuje skutków ubocznych i nie musisz mieć obaw dotyczących swojego bezpieczeństwa. Ze względu na różnice w sposobie trawienia maltitolu, duże ilości mogą powodować wzdęcia, dyskomfort, i biegunkę. Jest ogólnie uważany za bezpieczny, ale zaleca się unikanie go w czasie ciąży. 1

Inne efekty uboczne

Niektóre nowe badania pokazują, że maltitol i inne alkohole cukrowe mogą działać jako prebiotyki i mieć wpływ na bakterie w naszym układzie pokarmowym przy długotrwałym stosowaniu.1 Wymaga to dalszych badań.

Jak wypada na tle innych środków słodzących?

Maltitol ma mniej kalorii i węglowodanów niż cukier, ale więcej niż sztuczne słodziki.

  Maltitol  Aspartam  Erytrytol  Miód Stevia  Sukraloza  Cukier Xylitol 
Sposób produkcji Sztuczny* Sztuczny Sztuczny* Naturalny  Naturalny  Sztuczny Naturalny  Sztuczny*

Kalorie

(w gramie) 

2.4  0.25  2.4 
Węglowodany(w gramie)  0.5  0.4  0.8 
GI  35  61  68  10 
Słodkość w 80% słodki jak cukier 200x bardziej słodki niż cukier  w 65% słodki jak cukier Tak samo słodki jak cukier 300x bardziej słodki niż cukier  600x bardziej słodki niz cukier  Cukier Tak samo słodki jak cukier

Zapamiętaj

Maltitol to substancja występująca naturalnie, ale często jest wytwarzana w celu zastąpienia cukru w żywności. Może on oferować niższy indeks glikemiczny i liczbę węglowodanów i jest bezpieczny w małych dawkach. 

Jeśli chcesz obniżyć spożycie cukru, zdecydowanie dobrym rozwiązaniem jest wybór produktów zawierających maltitol zamiast zwykłego cukru.

Spodobał Ci się artykuł? Przeczytaj następne:

Czym jest dieta jajeczna?

Odżywianie

Czym jest dieta jajeczna?

Niektórzy ludzie przenieśli swoją miłość do jajek na zupełnie nowy poziom, stosując ekstremalne diety w której można jeść jajka do każdego posiłku. Brzmi szalenie? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się czy tak jest.

2020-12-27 21:26:21Autor Liam Agnew


Pizza Rolls na 3 Sposoby

Przepisy

Pizza Rolls na 3 Sposoby

Umieść swoje ulubione dodatki w tych cudownie miękkich i przepysznych pizza rolls. Są doskonałe na szybki obiad lub jako przepyszna przekąska w ciągu dnia.

2021-01-06 18:00:52Autor Lauren Dawes

Nasze artykuły należy wykorzystywać wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie należy ich traktować jako porady lekarskiej. Jeśli jesteś zaniepokojony, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem suplementów diety lub wprowadzeniem jakichkolwiek poważnych zmian w diecie.


  1. Saraiva, A., Carrascosa, C., Raheem, D., Ramos, F., & Raposo, A. (2020). Maltitol: Analytical determination methods, applications in the food industry, metabolism and health impacts. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(14), 5227.


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Certyfikowany Dietetyk

Claire jest dietetyczką zarejestrowaną poprzez Academy of Nutrition and Dietetics oraz trenerem Health and Wellness certyfikowanym przez International Consortium for Health and Wellness Coaching. Posiada licencjat z biologii i tytuł magistra z dietetyki klinicznej i żywienia z Uniwersytetu w Pittsburghu.

Rozmowa i pisanie o jedzeniu i fitnessie jest ulubioną częścią życia Claire, ponieważ uwielbia wykorzystywać swoje doświadczenie, aby pomóc innym w realizacji ich celów zdrowotnych i w poprawie kondycji psychicznej.

Claire jest też certyfikowanym instruktorem kolarstwa halowego i uwielbia fizyczny impuls, jaki uzyskuje dzięki regularnym biegom i zajęciom jogi. Kiedy sama nie trenuje, kibicuje drużynom sportowym w rodzinnym mieście w Pittsburghu lub gotuje dla swojej rodziny.

Dowiedz się więcej o doświadczeniach Claire tutaj.


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!