Odżywianie

Cykl Węglowodanowy i Utrata Wagi | Dietetyk Wyjaśnia

Dla mnie “cykl węglowodanowy” brzmi jak jeden z tych popularnych zwrotów, które usłyszysz latając po szatni siłowni i zawsze pozostawia Ci więcej pytań, niż odpowiedzi, gdy go wygooglujesz.

W tym miejscu pojawia się ekspert ds. żywienia Richie Kirwan. Zawsze możesz liczyć na to, że uprości najbardziej złożone zagadnienia w zrozumiałe dla Ciebie terminy, jeszcze zanim zdążysz wypić poranną kawę.

Cykl węglowodanowy – co to jest?

To bardzo proste.

Spożywanie różnych ilości węglowodanów o różnych porach dnia, tygodnia, a nawet roku, aby spróbować osiągnąć jakąś poprawę wydajności lub składu ciała.

Jeżeli nadal starasz się to zrozumieć, Richie podał kilka przykładów, abyś mógł nieco łatwiej to przetrawić.

Przykład pierwszy

Ktoś jest na diecie próbując utrzymać niskie kalorie i trenuje pięć dni w tygodniu, aby zachować jak najwięcej mięśni i siły. Wow. Brzmi wyczerpująco. Trzyma się planu i od jakiegoś czasu jest na diecie, a po uwzględnieniu minimalnych ilości białka i tłuszczu, których potrzebuje, nie ma już zbyt wielu kalorii do zabawy. Powiedzmy, że pozostaje mu około 100 g węglowodanów dziennie.

Ćwiczy on rano, a jego treningi są bardzo ciężkie, ponieważ jest na diecie od dawna. Zamiast rozkładać niewielką ilość węglowodanów na wszystkie trzy posiłki, spożywa je w jednym dużym posiłku: śniadaniu. Zawsze czuje, że trenuje lepiej po dużej ilości węglowodanów na śniadanie.

I to jest właśnie cykl węglowodanowy.

Ma to więcej sensu? Jeśli nie, nie martw się. Oto kolejny przykład…

Przykład drugi

Ktoś robiący masę, ale chcący zbudować beztłuszczową tkankę mięśniową, więc stara się przybierać najmniej tkanki tłuszczowej jak to możliwe. Trenujący cztery dni w tygodniu, a sesje są brutalne – naprawdę wyczerpują go tak bardzo, że może walczyć o odpowiednią regenerację.

Decyduje się na zmianę makro na podstawie dni treningowych i nietreningowych. Oznacza to, że zmniejsza ilość węglowodanów w dni nietreningowe, gdy jest stosunkowo nieaktywny i dzieli je między posiłkami w dni treningowe. Tak więc ma więcej węglowodanów w dni treningowe, aby wzmocnić treningi i odzyskać energię. 

To nie tylko cykl węglowodanowy, ale także kaloryczny

Nie ma zbyt wielu dowodów na to, że spożywanie różnych ilości kalorii każdego dnia jest bardziej efektywne w przyroście beztłuszczowej masy ciała, ale jeśli to lubisz – i sprawia, że czujesz się lepiej w dni treningowe – kim my jesteśmy, aby stanąć Ci na drodze? Odżywianie często polega na znalezieniu tego, co działa najlepiej na Ciebie – przekaż to innym.

Nie zagłębiliśmy się jeszcze zbytnio w wydajność na treningu, więc weźmy jeszcze jeden przykład.

Przykład trzeci

W sportach takich jak jazda na rowerze lub biegi długodystansowe istnieją takie techniki jak trening na niskich węglach, spanie na niskich węglach i regeneracja na niskich węglach. Ich celem jest trening na diecie niskowęglowodanowej, regeneracja na diecie niskowęglowodanowej lub oba. Brzmi to jak koszmar miłośnika makaronu.

Jeżeli Twoje ciało jest zmuszone do treningu na niskich węglowodanach, jest również zmuszone do spalania tłuszczu. Aby to zrobić, Twoje ciało zaczyna produkować więcej mitochondriów – małych organelli wytwarzających energię w Twoich komórkach, które mogą spalać zarówno węglowodany jak i tłuszcze – w Twoich mięśniach. Im więcej trenujesz na niskich węglowodanach, tym więcej wytwarzasz mitochondriów. Jest to ważne, ale to węglowodany poprawiają wydajność i pomagają trenować ciężej. Dlatego sportowcy biorąc udział w zawodach spożywają duże ilości węglowodanów – podczas wyścigu mogą używać jako paliwa zarówno tłuszczu jak i węglowodanów. 

Inną formą cyklu węglowodanowego jest zmniejszenie ilości spożywanych węglowodanów, aby pomóc osiągnąć deficyt kalorii i w rezultacie utratę tkanki tłuszczowej. Chociaż nie obejmuje to całkowitego wycięcia węglowodanów z diety.

Podsumowanie

Więc to nic nadzwyczajnego i całkowicie zależy od Twoich celów i preferencji. Ale nie będziesz tego wiedzieć, dopóki nie spróbujesz, więc zaszalej i wypróbuj cykl węglowodanowy i zobacz czy Ci się spodoba. Zawsze możesz wyluzować i po prostu trzymać się swojego makro.

Spodobał Ci się ten artykuł? Sprawdź inne:

Czy Zielona Herbata Pomaga Schudnąć?

Odżywianie

Czy Zielona Herbata Pomaga Schudnąć?

Zielona herbata stale zyskuje popularność w świecie sportu i awansowała z modnego dodatku na ważną część zdrowego stylu życia. Dowiedz się dlaczego...

2021-08-11 18:41:37Autor Claire Muszalski


Schudnąć w Sposób Zrównoważony

Odżywianie

Schudnąć w Sposób Zrównoważony

“Ale aby schudnąć, musisz mieć deficyt kalorii” Jasne, zrozumiałe, ale jak? Na szczęście, ekspert ds. żywienia Richie Kirwan jest tutaj, aby to wyjaśnić.

2022-02-06 16:41:27Autor Emily Wilcock

Nasze artykuły należy wykorzystywać wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie należy ich traktować jako porady lekarskiej. Jeśli jesteś zaniepokojony, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem suplementów diety lub wprowadzeniem jakichkolwiek poważnych zmian w diecie.



Emily Wilcock

Emily Wilcock

Autor i ekspert

Emily is studying Business Management & Marketing at the University of Birmingham and is currently on her intern year. She has a keen interest in both writing and fitness, so is happy she can now combine the two. She likes to spend time with her friends, both in & out of the gym.


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!