dieta

Intermittent Fasting | Dieta głodówka – czy jest skuteczna?

Dieta głodówka – czy jest skuteczna? Korzyści i wady przechodzenia na post

Najbardziej popularną z diet głowódkowych jest Intermittent Fasting. Posiada ona liczne odmiany i
udowodnioną skuteczność. Istnieją także inne rodzaje diet głodówkowych, które już tak
skutecznie nie muszą być. Dlatego przyjrzymy się temu rodzajowi odżywiania w tym
artykule.


1. Intermittent Fasting

Pierwszym z wariantów diety jest 5:2, polegający na 5 dniach normalnego jedzenia
bez wielkich wyrzeczeń oraz dwóch dni postu. Nie ma potrzeby liczenia kalorii ani proporcji
białek i tłuszczów. Można nawet zjeść z czystym sumieniem ciastko czy fast food. Dieta nie
trzyma się dogmatu 5-6 posiłków dziennie, co 3 godziny. Ważne jest, aby dni postu nie
następowały bezpośrednio po sobie. Innym wariantem diety jest 16/8. Przez 16 godzin nie
jemy i ćwiczymy na czczo a po treningu mamy 8 godzinne okno żywieniowe, w którym
możemy jeść ile chcemy. Można również zmieniać godziny jedzenia i niejedzenia.
Przykładowe wariacje to 18/6, 20/4 czy 6dni jedzenia i 1 niejedzenia. Jeszcze inny wariant
diety IF polega na 1 dniu jedzenia bez ograniczeń i 1 dniu całkowitego poszczenia i tak na
zmianę.


Warto zrozumieć mechanizm IF, ponieważ opiera się on o działanie naszego układu
pokarmowego i hormonalnego. Trawienie pokarmów trwa często kilka godzin i wymaga od
ciała zużycia sporej ilości energii, jaką może pozyskać z dostarczonego pożywienia.
Najłatwiejszym źródłem energii w tym okresie są oczywiście węglowodany, a dokładniej
znajdujące się we krwi glukoza. Nie ma za to potrzeby pobierać energii z zapasów tkanki
tłuszczowej. W okresie postu natomiast to tłuszcze stają się jedynym źródłem paliwa.
Skutkować to będzie przede wszystkim zmniejszeniem się ilości tkanki tłuszczowej w ciele,
zwiększoną koncentracją w okresie postu i zwiększeniem wrażliwości na insulinę. Są to dobre
objawy, ponieważ pozwalają nam na efektowniejsze budowanie masy mięśniowej, spalanie
tłuszczu oraz wydajniejszą pracę umysłową. Wedle badań, zaobserwować można także
obniżenie poziomu cholesterolu oraz poprawę parametrów zdrowia i przyśpieszenie
metabolizmu.


2. Oczyszczanie organizmu

Diety czysto głodówkowe, które skupiają się na tym, by przez kilka dni pić tylko wodę
lub soki, mają za zadanie przede wszystkim oczyścić nasz organizm. Nie są one
skoncentrowane na odchudzaniu. Każdy człowiek ma w sobie od 2,5 do 5 kg zanieczyszczeń
znajdujących się w jelitach. Sporo prawda? A to wszystko, dlatego, że pamiętamy by odkurzyć mieszkanie i wziąć prysznic, lecz zapominamy, że tak jak w naszym aucie wymienia się olej, tak w naszym ciele należy zrobić porządek. Tutaj świetnym przykładem jest kominek. Kiedy rozpalamy w nim ogień, powstaje ciepło, lecz także i dym, który musi zostać odprowadzony przez komin. W kominku natomiast zostaje popiół, który musimy wyrzucić z niego, by móc rozpalić go po raz kolejny. Gdy nie będziemy regularnie sprzątać kominka powstanie problem. Będzie w nim za dużo pyłu, zatka się także komin.
Oczyszczanie organizmu następuje na kilku płaszczyznach. Pierwszą jest picie
odpowiednich ilości wody. To ona zbiera toksyny i robi nam wewnętrzny prysznic. Drugą jest
odpowiednie jedzenie. Musimy zwrócić uwagę na ilość błonnika w diecie oraz czy nie jemy
zbyt dużo „śmieciowego jedzenia”, które potrafi długo zalegać w jelitach. Kolejną metodą
oczyszczania jest właśnie głodówka.

Cel głodówki

Głównym jej celem jest przyśpieszenie procesu
odchudzania oraz właśnie pozbycie się toksyn z organizmu. W jej czasie całkowicie
rezygnujemy z dostarczania kalorii z zewnątrz. Organizm musi przestawić się na odżywianie
wewnątrzustrojowe. Wypijać musimy za to bardzo dużą ilość płynów, by dobrze się
nawodnić i pozwolić wodzie wypłukiwać toksyny. Wodę można wzbogacić o witaminy i
składniki mineralne, ponieważ może nam ich brakować. Proces oczyszczania może wiązać się
z nudnościami, bólami głowy, a w przypadku dużego zanieczyszczenia organizmu
biegunkami oraz krótkotrwałymi zmianami skórnymi. Nie należy się tego jednak obawiać,
ponieważ są to krótkotrwałe objawy, oznaczające, że organizm zaczyna sobie dobrze radzić.
Głodówka powinna zostać przeprowadzona pod okiem specjalisty. Nie polecam robić
jej samemu. Powinna także zostać poprzedzona minimum 2 dniami przygotowawczymi.
Trwać może kilka dni, lecz nie dłużej niż 10, a w skrajanych przypadkach pod okiem lekarza
do 14 dni. Po tym okresie musi nastąpić odbudowa organizmu, która przewiduje
wprowadzenie soków, warzyw itd. Oraz na koniec powolny powrót do normalnego
odżywiania. Nie może to zostać zrobione od razu, ponieważ da więcej szkody niż pożytku.
Cała głodówka pójdzie na marne.

Osobiście nie jestem zwolennikiem głodówek, a oczyszczenie organizmu moim
zdaniem można przeprowadzić mniej dramatycznie. Natomiast jestem wstanie poprzeć dietę
IF, zwłaszcza dla osób, które zwyczajnie nie mają czasu na regularne posiłki. Idealną sprawą
było by gdybyśmy IF połączyli z racjonalnym żywieniem i wyliczyli sobie zapotrzebowanie
kaloryczne oraz zjadali 3 posiłku w ciągu okna żywieniowego.


3. Podsumowanie

Wady głodówki są proste i oczywiste. Jesteśmy głodni przez pierwszy okres
wprowadzenia zmian żywieniowych. Radykalne zmiany w systemie żywienia mogą odbić się
negatywnie na naszym zdrowiu. Łatwo się złamać i jednocześnie nabawić się problemów
metabolicznych oraz efektu jojo. Głodówka nie jest odchudzaniem, lecz oczyszczaniem.
Zalety? Organizm przestawia się na spalanie wewnętrznego tłuszczu zapasowego.
Oczyszcza się oraz zaczyna lepiej funkcjonować.

Czy warto zdecydujcie sami. Najpierw, jednak zapoznajcie się z dużo większą wiedzą
w tej dziedzinie, by nie zrobić sobie krzywdy. Jeszcze lepiej będzie, jeśli udacie się do
specjalisty, który odpowiednio wami pokieruje.



Tomasz Piotrowski

Tomasz Piotrowski

Specjalista ds. Żywienia

Tomasz Piotrowski jest czynnym sportowcem uprawiającym pięściarstwo. Posiada duże doświadczenie w pracy trenera personalnego oraz specjalisty ds. żywienia i suplementacji. Wiedzę zdobywał na kursach u najlepszych specjalistów w Polsce. Odbył kursy z dziedziny treningu personlanego, treningu kettlebell, żywienia i suplementacji w sporcie oraz psychodietetyki. Artykuły Tomasza możecie znaleźć na takich portalach internetowych jak https://www.budujmase.pl/ oraz http://wformie24.poradnikzdrowie.pl/ a także https://www.fabrykasily.pl/. Ma za sobą również publikację w magazynie sportowym Sport-max. Więcej na temat Tomka możecie dowiedzieć się z jego social media https://www.instagram.com/tomasz_s.o.s_piotrowski/ Tomasz trenuje boks już przeszło 10 lat i z sukcesami startuje w zawodach. Nagrywa filmy edukacyjne na swój kanał YouTube (https://www.youtube.com/channel/UC_cUUfZBxxtRCLr_HsQD0RA?view_as=subscriber) poświęcony jego ukochanemu sportowi. Przeszedł długą drogę testując na sobie wszelką wiedzą teroretyczną jaką posiadł. Obecnie specjalizuje się w zakresie suplemetnacji oraz treningów ukierunkowanych pod sporty walki. W wolnym czasie Tomasz uwielbia czytać książki, oglądać seriale oraz filmy takich wyworni jak Marvel oraz DC. Kocha zwierzęta i dlugie spacery po lesie. Próbuje także łączyć swoje upodobania do słodyczy z tworzeniem ich zdrowych zamienników, udowadniając, że łasuchy mogą być wysportowani.


Tomasz teraz poleca


Sprawdź nasze najnowsze promocje! KUP TERAZ