Odżywianie

Szybkie Odchudzanie | Dlaczego Może Być Niebezpieczne

Jeśli coś brzmi zbyt pięknie, aby mogło być prawdziwe, prawdopodobnie tak jest.

Prawdopodobnie widziałaś nagłówki takie jak “Schudnij 4 kg w 10 dni”, “Wyeliminuj tłuszcz z brzucha tylko jednym prostym trikiem” lub “Zrzuć trzy rozmiary sukienek w jeden miesiąc!”. Trudno przeoczyć te hasła dotyczące ekstremalnych diet – ale powinny one zapalić u Ciebie ostrzegawczą lampkę, gdy się pojawią. Prawdopodobnie są to modne diety, które nie będą działać, nie będą zrównoważone, a w najgorszym wypadku mogą zagrozić Twojemu zdrowiu. Oto kluczowe informacje na temat szybkiego odchudzania, dlaczego te diety są tak szkodliwe i jak bezpiecznie schudnąć. 

Przeskocz do:

Szybkie odchudzanie - aktywność fizyczna

Co to jest szybkie odchudzanie?

Każda dieta, dzięki której rzekomo możesz zrzucić znaczącą część wagi w krótkim czasie może być uważana za dietę szybkiego odchudzania. 

Badania pokazują, że utrata masy ciała o 0,5-1kg na tydzien jest nie tylko bezpieczniejsze dla Twojego organizmu, ale także znacznie łatwiejsza do utrzymania z upływem czasu.1

Natomiast utrata 2 kg lub więcej tygodniowo, to szybkie tempo utraty wagi, które na dłuższą wagę może być niebezpieczne.

Ekstremalne diety niskokaloryczne opierają się na metodzie zmniejszenia bilansu kalorii – ale na poziom, który jest zbyt restrykcyjny. Każde spożycie poniżej 1200 kalorii dziennie można uznać za dietę ekstremalnie niskokaloryczną. Utrzymanie kaloryczności poniżej tego poziomu może prowadzić do szybkiej utraty wagi, ale może również utrudnić dostarczenie niezbędnych makroskładników (białko, węglowodany i tłuszcze) oraz mikroelementów (witamin i minerałów).

Diety bardzo niskokaloryczne powinny być praktykowane wyłącznie pod nadzorem lekarza, kiedy profesjonaliści mogą monitorować Twoje spożycie i reakcję Twojego ciała. 

Diety głodowe to skrajna forma ograniczania kalorii – zazwyczaj każe się spożywać wodę z kilkoma innymi popularnymi w kuchni składnikami. Nie ma magicznego napoju na odchudzanie – bez względu na to, jaki rodzaj octu, cytrusów czy przypraw dodasz do wody. Bez odpowiedniego spożycia kalorii nie będziesz miał energii, aby zrobić cokolwiek, co mogłoby faktycznie pomóc Ci schudnąć.

Oczyszczanie to kolejny rodzaj diety, który obiecuje szybką utratę wagi poprzez spożywanie tylko określonych napojów – zazwyczaj soków, koktajli lub herbat. Mogą one prowadzić do szybkiej utraty wagi wody, ale zwykle nie są wystarczające pod względem odżywczym, aby wspierać Twoje zdrowie w dłuższej perspektywie.

Podczas gdy uważa się, że soki “oczyszczają i przywracają organizm do zdrowia”, możemy każdego dnia wchlonąć niewiele witamin i mineralów – większośc z nich jest szybko przepłukiwania przez organizm. Najlepszym sposobem na oczyszczenie organizmu jest konsekwentne stosowanie zróżnicowanej, zdrowej diety. Twoje nerki i wątroba dokonują pełnego oczyszczenia, którego potrzebuje Twój organizm. 

Szybkie odchudzanie - zdrowa dieta

Czy szybkie odchudzanie jest bezpieczne?

Chociaż przestrzeganie jednej z powyższych diet może nie wyrządzić Ci krzywdy w ciągu pierwszych kilku dni, mogą stanowić one poważne zagrożenie w dłuższej perspektywie. Bez odpowiedniego odżywiania nie będziesz w stanie ćwiczyć, a nawet możesz mieć trudności z koncentracją lub ukończeniem codziennych czynności. 

Wykazano, że szybka utrata masy ciała powoduje szereg powikłań medycznych wymagających leczenia, takich jak kamienie żółciowe.2 Ekstremalna utrata masy ciała może powodować odwodnienie, zaburzenia równowagi elektrolitowej i problemy z kontrolą cukru we krwi. Dodatkowo prawdopodobnie poczujesz się słaby, rozdrażniony i możesz tracić beztłuszczową masę ciała (mięśnie).

Jak bezpiecznie się odchudzać?

Prawdziwą “sztuczką” w odchudzaniu jest zdrowy styl życia, który łączny mniej jedzenia i więcej ćwiczeń w celu osiągnięcia ujemnego bilansu kalorycznego.

Wróćmy więc do postaw. kalorie są miarą energii, a węglowodany, tłuszcze i białko to makroskładniki, które dostarczają kalorie, czyli paliwo dla naszego organizmu. Witaminy i minerały to przykłady mikroelementów, które są również ważne dla zdrowia. Spalamy sporo kalorii w ciągu dnia, ale ćwiczenia są często kluczem do tego, aby pomóc nam spalić jeszcze więcej, niż zużywamy. 

Ponieważ wszystkie makroskładniki odgrywają ważną rolę w utrzymaniu funkcjonowania naszego organizmu, uważaj na diety, które wykluczają całe grupy żywności lub są bardzo restrykcyjne. 

Środowisko dietetyczne może Ci powiedzieć, że owoce są bogate w cukier lub że niektóre warzywa zawierają dużo węglowodanów, ale węglowodany i cukry nie są z natury “złe”. Jasne, możesz spożyć za dużo cukru, jedząc trzy kiście bananów – ale cukier zwykle powoduje problemy tylko wtedy, gdy jest rafinowany w deserach, czekoladkach i słodyczach. I zwykle wtedy gdy jesz go za dużo. 

Zdrowy deficyt kalorii, który pomaga nam trwale i stopniowo schudnąć, jest kluczem do utraty wagi. 

Jak obliczyć deficyt kalorii

Aby tracić około 0,5 kg tygodniowo, potrzeba deficytu około 500 kalorii dziennie. Ten deficyt może być spowodowany połączeniem mniejszej ilości jedzenia i większej aktywności. Jeśli jesteś już bardzo aktywny na siłowni, być może będziesz musiał bardziej się skupić na spożyciu kalorii. Jeśli Twoje spożycie kalorii jest już na rozsądnym poziomie, być może będziesz musiał ciężko pracować na siłowni, aby zobaczyć utratę wagi. Większość ludzi potrzebuje połączenia obu pojęć.

Udowodniono, że utrata 0,5 kg na tydzień jest bezpiecznym tempem utraty wagi, które ludzie zwykle utrzymują w miarę upływu czasu.1 Możesz skorzystać z naszego kalkulatora makro, jeśli nie wiesz od czego zacząć. Liczenie kalorii i wykonywanie ćwiczeń wymaga dużo pracy, ale daje bardzo dużo satysfakcji gdy osiągniesz swoje cele.

Podsumowanie

Chociaż wizje szybkiego schudnięcia są atrakcyjne, zwykle są zbyt piękne, aby mogły być prawdziwe. Diety ekstremalne mogą być niebezpieczne i naruszać dobre nawyki żywieniowe. Nauczenie się, jak zrównoważyć spożycie energii i ćwiczeń, to najważniejsze umiejętności dla skutecznej utraty wagi i poczucia ogólnego stanu zdrowia.

Więc jeśli chcesz schudnąć, zachowaj deficyt kalorii, wciśnij w harmonogram dodatkowy spacer, kiedy tylko możesz i naucz się nowych zdrowych przepysznych przepisów. 

Spodobał Ci się ten artykuł? Sprawdź inne:

Veganuary - Suplementy Wspierające Weganizm

Odżywianie

Veganuary - Suplementy Wspierające Weganizm

Veganuary to coroczne wyzwanie organizowane przez brytyjską organizację non-profit, która promuje i edukuje na temat weganizmu.

2022-01-03 00:57:55Autor Myprotein Polska


Jak utrzymać wagę po schudnięciu? | Odchudzanie bez efektu jojo | Schudnij zdrowo i bezpiecznie

Zdrowie

Jak utrzymać wagę po schudnięciu? | Odchudzanie bez efektu jojo | Schudnij zdrowo i bezpiecznie

Obawiasz się efektu jojo? Chcesz znać sposób jak utrzymać wagę by nie wróciły zbędne kilogramy?

2017-06-03 08:23:10Autor Magdalena Pardela

Nasze artykuły należy wykorzystywać wyłącznie w celach informacyjnych i edukacyjnych i nie należy ich traktować jako porady lekarskiej. Jeśli jesteś zaniepokojony, skonsultuj się z pracownikiem służby zdrowia przed przyjęciem suplementów diety lub wprowadzeniem jakichkolwiek poważnych zmian w diecie.


  1. Wing, R. R., & Hill, J. O. (2001). Successful weight loss maintenance. Annual review of nutrition21(1), 323-341. 
  2. Shiffman, M. L., Sugerman, H. J., Kellum, J. M., Brewer, W. H., & Moore, E. W. (1991). Gallstone formation after rapid weight loss: a prospective study in patients undergoing gastric bypass surgery for treatment of morbid obesity. American Journal of Gastroenterology (Springer Nature)86(8). 


Claire Muszalski

Claire Muszalski

Certyfikowany Dietetyk

Claire jest dietetyczką zarejestrowaną poprzez Academy of Nutrition and Dietetics oraz trenerem Health and Wellness certyfikowanym przez International Consortium for Health and Wellness Coaching. Posiada licencjat z biologii i tytuł magistra z dietetyki klinicznej i żywienia z Uniwersytetu w Pittsburghu.

Rozmowa i pisanie o jedzeniu i fitnessie jest ulubioną częścią życia Claire, ponieważ uwielbia wykorzystywać swoje doświadczenie, aby pomóc innym w realizacji ich celów zdrowotnych i w poprawie kondycji psychicznej.

Claire jest też certyfikowanym instruktorem kolarstwa halowego i uwielbia fizyczny impuls, jaki uzyskuje dzięki regularnym biegom i zajęciom jogi. Kiedy sama nie trenuje, kibicuje drużynom sportowym w rodzinnym mieście w Pittsburghu lub gotuje dla swojej rodziny.

Dowiedz się więcej o doświadczeniach Claire tutaj.


Bądź na bieżąco – zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o naszych aktualnych ofertach i nowości na Blogu. Zapisz się do newslettera!